Olje ut av påfyllingsrør!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Olje ut av påfyllingsrør!

Legg inn av Kristian N70 » 27 des 2005, 11:42

Kjørte til jobb i dag, alt normalt, kjørte rolig, brukte motorvarmer men det er så kort vei til jobben at bilen blir ikke skikkelig varm, er aldri over ca 1500 o/min.

Parkerte på jobben. Etter et par timer la jeg merke til en liten dam med olje under bilen.
Tenkte det var bunnpluggen som lakk, men nei.

Rundt påfyllingsrøret til motorolja er det tydelig oljesprut på spjellhus, luftfilterboks og "neddi der det ruster" på og900 (innfesting nedre bærebru).

Vil tippe det er snakk om ca 1-1,5 dl olje som er kasta opp, og i lokket på peilepinnen rant det olje ut :evil:

Noen som vil tippe litt på hva som er årsaken??

Må jo bli overtrykk på en eller annen måte?


MVH Kristian
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Re: Olje ut av påfyllingsrør!

Legg inn av Surbotaab N369 » 27 des 2005, 13:40

Kristian N70 skrev:Kjørte til jobb i dag, alt normalt, kjørte rolig, brukte motorvarmer men det er så kort vei til jobben at bilen blir ikke skikkelig varm, er aldri over ca 1500 o/min.

Parkerte på jobben. Etter et par timer la jeg merke til en liten dam med olje under bilen.
Tenkte det var bunnpluggen som lakk, men nei.

Rundt påfyllingsrøret til motorolja er det tydelig oljesprut på spjellhus, luftfilterboks og "neddi der det ruster" på og900 (innfesting nedre bærebru).

Vil tippe det er snakk om ca 1-1,5 dl olje som er kasta opp, og i lokket på peilepinnen rant det olje ut :evil:

Noen som vil tippe litt på hva som er årsaken??

Må jo bli overtrykk på en eller annen måte?


MVH Kristian

Sjekk veivhus-ventilasjonen... er denne tett(og motoren "puster" endel) så må jo olja komme ut en plass...

i værste fall så kan d jo være ett sprekkt stempel eller "utslitt" motor....

men får håpe d ikke er no alvorlig :twisted:

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 27 des 2005, 13:44

Får gå over VV ja.

Motor bør jo ikke være utslitt får man håpe....har rullet 130.000 med 6 oljeskift siden jeg overtok den (103.000).
Har ikke kjørt hardt i det siste heller.

Men man vet jo aldri hvordan forrige eier har behandlet sakene.

Takker for Tips!!

K
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 27 des 2005, 13:46

Bror min hadde det samme på sin og 900, da hadde han hull i ett stempel da stoppet motoren når jeg tok opp peile pinnen, men med tett veivhus avluftning blir det vel å noe lingnende, kan jo sikkert være andre ting å, får håpe det ikke er stempel,
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 27 des 2005, 13:52

Hadde opp peilepinnen når motoren gikk i stad.
Ikke noen ulumskheter da iallefall.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 27 des 2005, 14:35

Nappet ut VV slangen som sitter på toppdekselet, den går det fint å blåse i.
Peilepinnen finner jeg heller ikke noe feil på.

Er det mer som bør sjekkes?

Vil et sprekkt stempel gi utslag ved en komp.test?
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 27 des 2005, 15:27

Jeg har hatt det engang og da var de enveisventilen som sitter mellom innsug og toppdeksel som ikke klarte og holde imot nok overtrykk. Du klarer mest sansynlig ikke å lage nok trykk med kjeften, så jeg ville brukt en kompressor med pistol for å sjekke, eller bare byttet den uansett.

Kan nesten si meg sikker på at det er den. Husk du skal kunne suge i slangen hvis du kobler den av på innsuget. Man skal ikke kunne blåse i det hele tatt. Hvis ventilen din er litt slapp så slipper den kanskje opp ved 0,5bar og slipper da overtrykket rett inn i veivhuset som dytter olja opp letteste veien... ----> påfyllingsrøret :) En ny ventil skal klare å holde 1.2-1.5bar. Så alle som trimmer bør se på den i samme slengen for å slippe det problemet...
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 27 des 2005, 15:31

Skal sjekkes!!!

Men det rare er at jeg ikke har hatt overtrykk (turbotrykk) i dag....
Er nesten bare nedover og 40km/t grense fra meg og ned til jobben.
Så vi snakker nesten tomgangskjøring.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 27 des 2005, 17:55

Siste er at vi har funnet ut at det kommer eksos ut av påfyllingsrøret ved pådrag...

Så nå blir det å finne et sted de kan trykkteste og finne ut om det er lekkasje mellom stempel\sylindervegger.

Kul julegave dette vel?
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Mortimer-N18
Overload!!!
Innlegg: 1101
Registrert: 21 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: 18
Navn: Morten Fjeldberg
Bil: 2010 Nissan Qashqai +2
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Mortimer-N18 » 27 des 2005, 18:35

Det var jo kjipt ja... Men det er vel svaret på det om du ikke har kjørt med overtrykk. Eneste andre vei er jo gjennom stempelringer eller evt et sprukket stempel.. desverre.. Forhåpentlighvis er det ikke blokka som har skade i seg. Men det er vel lite sannsynlig.
Morten alias Mortimer
2010 Nissan Qashqai +2
VW Touran 2008 (Jobb bilen)
STCN medlem Nummer 18

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 27 des 2005, 19:43

Kristian N70 skrev:Siste er at vi har funnet ut at det kommer eksos ut av påfyllingsrøret ved pådrag...

Så nå blir det å finne et sted de kan trykkteste og finne ut om det er lekkasje mellom stempel\sylindervegger.

Kul julegave dette vel?
er motoren varm eller kald når du shekker?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

ut218
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 473
Registrert: 23 apr 2004, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av ut218 » 27 des 2005, 20:09

Finner man ikke slike utettheter ved komptest? Ellers er det vel vanlig at det blåser en del ut av veivhusventilasjonen. Og det er nå nødvendigvis eksos.
2002 9-5 Aero automat

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 27 des 2005, 20:17

Leit å høre om sånt .
Prøv en komp.test og en gjennomblåsningstest :)
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 27 des 2005, 22:02

Datapaal: Motoren var driftsvarm.

Ut: Vanlig med luft ut av VV, men ikke sa mye ut av oljepåfyllingsrøret.

Må ta en test der de kan måle hvor mye luft som passerer stempelet.

Det blei ganske godt med trykk ut av røret når vi varvet opp motoren på SP.
Da går den jo uten motstand, det kommer det iallefall ikke mindre opp der når det er last på motoren.

Blir det veldig høyt oljetrykk når slikt skjer? Tenker på div simringer/pakninger rundt om i motoren om de kan "blåse"?

Skal ringe hit i morgen: http://www.motorteknikk.no/ og høre om de kan måle med motoren i bilen. Ligger bare 800mtr unna jobben.

Ellers er det et verksted 50 mtr nedi gata, men tror de har stengt i romjula....

I verste fall så bygger jeg opp en ny motor, så blir det "bare" å bytte når den blir klar.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 des 2005, 22:46

Det er ikkje noko so simpelt som at det er spekk i påfyllingsrøret då?

Svar