Side 1 av 3
Olje ut av påfyllingsrør!
Lagt inn: 27 des 2005, 11:42
av Kristian N70
Kjørte til jobb i dag, alt normalt, kjørte rolig, brukte motorvarmer men det er så kort vei til jobben at bilen blir ikke skikkelig varm, er aldri over ca 1500 o/min.
Parkerte på jobben. Etter et par timer la jeg merke til en liten dam med olje under bilen.
Tenkte det var bunnpluggen som lakk, men nei.
Rundt påfyllingsrøret til motorolja er det tydelig oljesprut på spjellhus, luftfilterboks og "neddi der det ruster" på og900 (innfesting nedre bærebru).
Vil tippe det er snakk om ca 1-1,5 dl olje som er kasta opp, og i lokket på peilepinnen rant det olje ut
Noen som vil tippe litt på hva som er årsaken??
Må jo bli overtrykk på en eller annen måte?
MVH Kristian
Re: Olje ut av påfyllingsrør!
Lagt inn: 27 des 2005, 13:40
av Surbotaab N369
Kristian N70 skrev:Kjørte til jobb i dag, alt normalt, kjørte rolig, brukte motorvarmer men det er så kort vei til jobben at bilen blir ikke skikkelig varm, er aldri over ca 1500 o/min.
Parkerte på jobben. Etter et par timer la jeg merke til en liten dam med olje under bilen.
Tenkte det var bunnpluggen som lakk, men nei.
Rundt påfyllingsrøret til motorolja er det tydelig oljesprut på spjellhus, luftfilterboks og "neddi der det ruster" på og900 (innfesting nedre bærebru).
Vil tippe det er snakk om ca 1-1,5 dl olje som er kasta opp, og i lokket på peilepinnen rant det olje ut
Noen som vil tippe litt på hva som er årsaken??
Må jo bli overtrykk på en eller annen måte?
MVH Kristian
Sjekk veivhus-ventilasjonen... er denne tett(og motoren "puster" endel) så må jo olja komme ut en plass...
i værste fall så kan d jo være ett sprekkt stempel eller "utslitt" motor....
men får håpe d ikke er no alvorlig

Lagt inn: 27 des 2005, 13:44
av Kristian N70
Får gå over VV ja.
Motor bør jo ikke være utslitt får man håpe....har rullet 130.000 med 6 oljeskift siden jeg overtok den (103.000).
Har ikke kjørt hardt i det siste heller.
Men man vet jo aldri hvordan forrige eier har behandlet sakene.
Takker for Tips!!
K
Lagt inn: 27 des 2005, 13:46
av kenny n277
Bror min hadde det samme på sin og 900, da hadde han hull i ett stempel da stoppet motoren når jeg tok opp peile pinnen, men med tett veivhus avluftning blir det vel å noe lingnende, kan jo sikkert være andre ting å, får håpe det ikke er stempel,
Lagt inn: 27 des 2005, 13:52
av Kristian N70
Hadde opp peilepinnen når motoren gikk i stad.
Ikke noen ulumskheter da iallefall.
Lagt inn: 27 des 2005, 14:35
av Kristian N70
Nappet ut VV slangen som sitter på toppdekselet, den går det fint å blåse i.
Peilepinnen finner jeg heller ikke noe feil på.
Er det mer som bør sjekkes?
Vil et sprekkt stempel gi utslag ved en komp.test?
Lagt inn: 27 des 2005, 15:27
av Mortimer-N18
Jeg har hatt det engang og da var de enveisventilen som sitter mellom innsug og toppdeksel som ikke klarte og holde imot nok overtrykk. Du klarer mest sansynlig ikke å lage nok trykk med kjeften, så jeg ville brukt en kompressor med pistol for å sjekke, eller bare byttet den uansett.
Kan nesten si meg sikker på at det er den. Husk du skal kunne suge i slangen hvis du kobler den av på innsuget. Man skal ikke kunne blåse i det hele tatt. Hvis ventilen din er litt slapp så slipper den kanskje opp ved 0,5bar og slipper da overtrykket rett inn i veivhuset som dytter olja opp letteste veien... ----> påfyllingsrøret

En ny ventil skal klare å holde 1.2-1.5bar. Så alle som trimmer bør se på den i samme slengen for å slippe det problemet...
Lagt inn: 27 des 2005, 15:31
av Kristian N70
Skal sjekkes!!!
Men det rare er at jeg ikke har hatt overtrykk (turbotrykk) i dag....
Er nesten bare nedover og 40km/t grense fra meg og ned til jobben.
Så vi snakker nesten tomgangskjøring.
Lagt inn: 27 des 2005, 17:55
av Kristian N70
Siste er at vi har funnet ut at det kommer eksos ut av påfyllingsrøret ved pådrag...
Så nå blir det å finne et sted de kan trykkteste og finne ut om det er lekkasje mellom stempel\sylindervegger.
Kul julegave dette vel?
Lagt inn: 27 des 2005, 18:35
av Mortimer-N18
Det var jo kjipt ja... Men det er vel svaret på det om du ikke har kjørt med overtrykk. Eneste andre vei er jo gjennom stempelringer eller evt et sprukket stempel.. desverre.. Forhåpentlighvis er det ikke blokka som har skade i seg. Men det er vel lite sannsynlig.
Lagt inn: 27 des 2005, 19:43
av Pål N526
Kristian N70 skrev:Siste er at vi har funnet ut at det kommer eksos ut av påfyllingsrøret ved pådrag...
Så nå blir det å finne et sted de kan trykkteste og finne ut om det er lekkasje mellom stempel\sylindervegger.
Kul julegave dette vel?
er motoren varm eller kald når du shekker?
Lagt inn: 27 des 2005, 20:09
av ut218
Finner man ikke slike utettheter ved komptest? Ellers er det vel vanlig at det blåser en del ut av veivhusventilasjonen. Og det er nå nødvendigvis eksos.
Lagt inn: 27 des 2005, 20:17
av TurboLars N383
Leit å høre om sånt .
Prøv en komp.test og en gjennomblåsningstest

Lagt inn: 27 des 2005, 22:02
av Kristian N70
Datapaal: Motoren var driftsvarm.
Ut: Vanlig med luft ut av VV, men ikke sa mye ut av oljepåfyllingsrøret.
Må ta en test der de kan måle hvor mye luft som passerer stempelet.
Det blei ganske godt med trykk ut av røret når vi varvet opp motoren på SP.
Da går den jo uten motstand, det kommer det iallefall ikke mindre opp der når det er last på motoren.
Blir det veldig høyt oljetrykk når slikt skjer? Tenker på div simringer/pakninger rundt om i motoren om de kan "blåse"?
Skal ringe hit i morgen:
http://www.motorteknikk.no/ og høre om de kan måle med motoren i bilen. Ligger bare 800mtr unna jobben.
Ellers er det et verksted 50 mtr nedi gata, men tror de har stengt i romjula....
I verste fall så bygger jeg opp en ny motor, så blir det "bare" å bytte når den blir klar.
Lagt inn: 27 des 2005, 22:46
av Hjelle, N6
Det er ikkje noko so simpelt som at det er spekk i påfyllingsrøret då?