Oljelekkasje v/ fordeler

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Wiik
Innlegg: 8
Registrert: 27 des 2005, 13:07
Sted: Rogaland

Oljelekkasje v/ fordeler

Legg inn av Wiik » 27 des 2005, 13:13

Jeg har oljelekkasje ved (eller i) fordeler på min 1996 Mod 900 CAB 2.0i. I følge min lokale SAAB-forhandler må hele fordeler byttes for å få bukt med denne lekkasjen. Er dette korrekt/ Andre med erfaring?
I følge overnevnte SAAB-forhandler er dette et kjent problem på SAAB.

Har ikke hatt denne bilen så lenge og er ikke kjent med SAAB. Håper derfor på tips her på forum.

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: Oljelekkasje v/ fordeler

Legg inn av Bent N208 » 27 des 2005, 13:19

Wiik skrev:Jeg har oljelekkasje ved (eller i) fordeler på min 1996 Mod 900 CAB 2.0i. I følge min lokale SAAB-forhandler må hele fordeler byttes for å få bukt med denne lekkasjen. Er dette korrekt/ Andre med erfaring?
I følge overnevnte SAAB-forhandler er dette et kjent problem på SAAB.

Har ikke hatt denne bilen så lenge og er ikke kjent med SAAB. Håper derfor på tips her på forum.
Du kan jo prøve å bytte bare o-ringen i fordeler,,, kan hende det hjelper, denne får du kjøpt hos saab.

Prøv dette før du kjøper ny fordeler :lol: :lol:
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Wiik
Innlegg: 8
Registrert: 27 des 2005, 13:07
Sted: Rogaland

Legg inn av Wiik » 27 des 2005, 13:28

Takk for tips. Antar dette er O-ring som skal tette mellom fordeler og motor blokk (?) Vennligst bekreft om mulig.

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 27 des 2005, 13:35

Wiik skrev:Takk for tips. Antar dette er O-ring som skal tette mellom fordeler og motor blokk (?) Vennligst bekreft om mulig.
det stemmer.....

det er en o-ring som sitter på "akselen" som "puttes" inn i hullet...
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 27 des 2005, 13:35

Ja.. du kan også dra på skroten å se om du finner en lignende fordeler, men se etter at bilen ikke har gått så mange km da..

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Wiik
Innlegg: 8
Registrert: 27 des 2005, 13:07
Sted: Rogaland

Legg inn av Wiik » 27 des 2005, 13:55

Takk for kjappe svar! Er så langt imponert over dette forum.
Ang lekkasje: Jeg antar at jeg ikke er kompetent til en slik reperasjon selv - det blir nok verkstedet som får oppdraget.

Mvh, Wiik.
1996 SAAB 900 CAB
1999 MB E-klasse STV
1991 MB SL300 CAB

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 27 des 2005, 13:59

Wiik skrev:Takk for kjappe svar! Er så langt imponert over dette forum.
Ang lekkasje: Jeg antar at jeg ikke er kompetent til en slik reperasjon selv - det blir nok verkstedet som får oppdraget.

Mvh, Wiik.
det er en gaske grei operasjon å bytte den, det er vel en skrue som holder fordeleren, bare sett et overens merke på fordeler og topp, løsne skrue, ta ut fordeler bytte o ring å sette på plass igjen, order den greit selv. :wink:
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 28 des 2005, 13:23

Hvis det er utvendig lekkasje, det vil si lekkasje mellom fordeler-røret og blokka så er det bar eå bytte O-ring. Men hvis det er innvendig i fordeleren mellom akselen og fordeler-røret akselen roterer inni så blir det værre, da må nok hele fordeleren byttes... Dra på hoggern og skaff en ny en.

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 28 des 2005, 23:39

mener at det helst er den o ringen som sitter mellom topp pg fordeler som er den som pleier å lekke,
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Wiik
Innlegg: 8
Registrert: 27 des 2005, 13:07
Sted: Rogaland

Legg inn av Wiik » 29 des 2005, 07:17

Ser ut som om det er en innvendig lekkasje. Lekkasje høres kanskje noe dramatisk ut, det er mer "svetting" (ingen drypping) fra fordeleren. Har dette noe praktisk betydning?

Mvh, Wiik.
1996 SAAB 900 CAB
1999 MB E-klasse STV
1991 MB SL300 CAB

Brukeravatar
kenny n277
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 470
Registrert: 25 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: n 277
Navn: Ken Roger Bjørgo
Bil: SAAB 9-3 Turbo x sport combi
Sted: Arendal

Legg inn av kenny n277 » 29 des 2005, 09:41

Hmmm, lekker det inni fordeleren? det har jeg ikke sett før tror jeg, ikke lagt merke til ialle fall, det er vel noe man kan bytte der å, men det er kansje ikke så ille at det er verd å bry seg med det. :wink:
9-3 Turbo x SC 2008
9-3 turbo 1,8 SS 2003
99 GL (16v turbo) 1984 mod
900 turbo 2 dørs 1986 mod
900 2,1 i 3 dørs 1993 mod
Chevrolet captiva, 2006 mod
Volvo B9M (buss) 1990 mod

Brukeravatar
sabbus-N252
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 368
Registrert: 29 nov 2003, 01:00
Sted: Kristiansand

Legg inn av sabbus-N252 » 29 des 2005, 11:59

på min 94 modell, bytta jeg hele fordeleren ei gang... det var da den o-ringen på innsiden som hadde morkna istykker slik at olja gikk gjennom fordeleren, inn i fordeler lokket og klussa det til for hallsensoren... fiks problemet før bilen begynner å fuske :)
1963 Saab 96tt
1963 Saab 96tt prosjekt
1999 Saab 9-3 t5
2009 Saab 9-3 aero XWD

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 16 jan 2006, 11:11

Hei, gjorde jobben i helgen (1990, 900T16S).
Min fordeler lakk olje internt via akselen inne i huset, dråper ned på varmeskjoldet luktet ikke godt :(

Tok en 9000T fordeler fra hoggern, nesten lik men anderledes konnector.
Demonterte begge og laget en 900T fordeler ut av huset til 9000T fordeleren. Måtte skjære/file ut en større utsparring for at 900 konnektoren skulle passe, snakker da om konnetoren til Hall-sensoren.

Pakningen som holder tett mellom aksel og fordelerhus er ikke byttbar, så det med egne øyne.

Kan legge ut bilder etterhvert hvis det er interesse.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 16 jan 2006, 13:13

Jeg var på imaas bil i dag(saab).. Der kunne jeg ikke få deler til min fordeler:P den O-ringen som sitter mellom blokka og fordeler er STEINE hard, så jeg undersøkte OVERATLT! men neeeejda.. ingen O-ring å oppdrive... så dro jeg på et sånn typisk verksted og der fikk jeg to oringer som jeg la ved siden hverandre.. slik at de tetter:D også mangler jeg en slags sånn "pappring" som skal sitte rett bak den saken som går på cammen.. slik at det ikke blir slakke "med" i akslingen.. noen som har noen tips? kan jeg banke ut av pakning pappir?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 16 jan 2006, 14:36

Tja, denne pakningen er en slags fiberpakning med "vaffelmønster".
Antar at den har vaffelmønster for at de roterende flater ikke skal "klebe" og at oljen lett slipper inn mellom flatene:?:

Hvis denne teorien stemmer så bør du nok ikke bruke papir...

Svar