Side 1 av 1
Glovarm felg
Lagt inn: 28 des 2005, 15:56
av TomB
Hei!
<- Ny saab eier på forumet
I dag når jeg parkerte min '96 9000 CD i garasjen på jobb merket
jeg at det luktet svidd når jeg gikk ut. Felgen (stål) på venstre bak-hjul var glovarm å ta på. Ikke noe slikt på de andre hjulene.
Det bør kanskje nevnes at jeg hadde litt strev med håndbrekka før jeg dro - hadde parkert i oppoverbakke og måtte "dra i" betydelig for å få bilen til å ikke sige bakover mens jeg drev og prøvde å lirke meg ut. Da blir det jo fort litt brems+håndbrekk aktiviteter.. Har jeg kanskje utløst selvjusteringen på håndbrekket og satt det for stramt? Burde det ikke isåfall gi utslag på mer enn ett hjul?
Noen som har noen tips om hva som kan være galt? Bremsene? Håndbrekket? Kalipper, skiver og bremser ble skiftet i fjor vår...
Er litt usikker på hvor lurt det er å kjøre mer før jeg vet hva som er i veien
Er ikke noen mekker, så hvis det er voldsomme operasjoner som må til for å finne ut av det bør jeg sikkert ty til verksted... (sukk, det gjør allerede vondt i lommeboka)
På forhånd takk for tips

Lagt inn: 28 des 2005, 16:17
av lie_N509
Jeg er ingen mekker, og har heller ingen peil, men dette kunne høre ut som noe jeg opplevde på min første bil (Opel, med trommelbremser bak)
Der hadde jeg problemer med brekket, det lå på hele tida. Så da jeg stoppet, var tromlene bak glovarme. Men jeg merket jo at brekket lå litt på, det bremser jo merkbart, vetikke om du har opplevd noe sånt. Du har vel kanskje også skivebremser bak, vetikke om det blir det samme...
Re: Glovarm felg
Lagt inn: 28 des 2005, 16:19
av Bent N208
TomB skrev:Hei!
<- Ny saab eier på forumet
I dag når jeg parkerte min '96 9000 CD i garasjen på jobb merket
jeg at det luktet svidd når jeg gikk ut. Felgen (stål) på venstre bak-hjul var glovarm å ta på. Ikke noe slikt på de andre hjulene.
Det bør kanskje nevnes at jeg hadde litt strev med håndbrekka før jeg dro - hadde parkert i oppoverbakke og måtte "dra i" betydelig for å få bilen til å ikke sige bakover mens jeg drev og prøvde å lirke meg ut. Da blir det jo fort litt brems+håndbrekk aktiviteter.. Har jeg kanskje utløst selvjusteringen på håndbrekket og satt det for stramt? Burde det ikke isåfall gi utslag på mer enn ett hjul?
Noen som har noen tips om hva som kan være galt? Bremsene? Håndbrekket? Kalipper, skiver og bremser ble skiftet i fjor vår...
Er litt usikker på hvor lurt det er å kjøre mer før jeg vet hva som er i veien
Er ikke noen mekker, så hvis det er voldsomme operasjoner som må til for å finne ut av det bør jeg sikkert ty til verksted... (sukk, det gjør allerede vondt i lommeboka)
På forhånd takk for tips

Spørs om ikke håndbrekket ditt har hengt seg opp,, det er i tillegg kaldt ute så du kan jo prøve å sette bilen inne i en varm garage for å se om det slipper taket.
Ellers blir det nok den tunge veien til de som lever av bilrep ja

Lagt inn: 28 des 2005, 16:31
av Pål N526
det er ikke noe å være redd for.. eneste som kan være farlig er at du kan låse hjulet.. hvis dette fortsetter må du ta av hjulet å slå på brekkarma slik at det løsner..
Lagt inn: 28 des 2005, 17:13
av TomB
Datapaal N526 skrev:det er ikke noe å være redd for.. eneste som kan være farlig er at du kan låse hjulet.. hvis dette fortsetter må du ta av hjulet å slå på brekkarma slik at det løsner..
Takk for svar folkens!
Hva/hvor er brekkarma som skal ha bank?

Lagt inn: 28 des 2005, 18:55
av 900T16V N479
Jeg opplevde akkurat hva du har beskrevet. I mitt tilfelle var isolasjonen på håndbrekswire sprukket, med det resultat at det kom til fruktighet som frøs fast wiren. Verksted måtte bytte hele wiren, OG900 89Mod
Lagt inn: 28 des 2005, 19:02
av TomB
900T16V N479 skrev:Jeg opplevde akkurat hva du har beskrevet. I mitt tilfelle var isolasjonen på håndbrekswire sprukket, med det resultat at det kom til fruktighet som frøs fast wiren. Verksted måtte bytte hele wiren, OG900 89Mod
Hmm. Tok en titt på forumets svenske søster - kan virke som at å skifte en slik er en rimelig stor operasjon med fjerning av seter, bensintank osv.

Mao: var det (svine)dyrt?
Lagt inn: 28 des 2005, 22:02
av Viggen-51
TomB skrev:Hmm. Tok en titt på forumets svenske søster - kan virke som at å skifte en slik er en rimelig stor operasjon med fjerning av seter, bensintank osv.

Mao: var det (svine)dyrt?
Ja det er en ganske stor jobb... men på og900 trenger man ihvertfall ikke gjøre noe med bensintanken... på 9000 er jeg ikke sikker
Forrige gang jeg kjøpte hbwirer, så var de delte; og da blir det mye lettere neste gang: Bare kjøpe ny den bakerste delen

Lagt inn: 28 des 2005, 23:40
av Henrik N449
edit: jeg misforsto et innlegg, tralala