Side 1 av 1

Slitt slavesylinder = vond å gire ?

Lagt inn: 07 jan 2006, 17:44
av olewa
Hvis man har slitt Slavesylinder , blir da bilen vond å gire i alle girene, eller bare enkelte ?
Eller hvilke symptomer har/får man på en slitt sylinder ??

Lagt inn: 07 jan 2006, 17:51
av kenny n277
Kan merke dette på at bilen begynner å gå/kjøre med pedalen inne(i gir sefølgelig) trykket lekker forbi, lekker det nok er den vel lik på alle gir(ikke helt sikker på det) hadde lek på systemet i RCN bilen min da var den litt vond å gire, kan jo være luft i systemet da,

Lagt inn: 08 jan 2006, 22:21
av Audun N346
Akkurat bytta slavesylindern min!

Bilen oppførte seg slik: en dag begynte den under kjøring å løse ut clutchen nermere og nermere golvet, og til slutt løste den ikke helt ut når pedalen ble forsøkt presset gjennom gulvet :evil:

Da ble den kronisk vond å gire, gikk an enkelte ganger viss en presset pedalen fort og hardt helt i gulvet, men ikke alltid...

Så nå har jeg hatt maange timer under panseret på min OG900 for å bytte den :evil:

Lagt inn: 08 jan 2006, 22:41
av olewa
Jeg har et problem som kommer og går, (dvs når jeg skal ha den i revers noen ganger, men ikke hele tida..)
Kul umulig å få i revers, noen ganger skurrer det i tannhjulene også..
Det verste er at gearkassa ble overhalt i 2004 ( sensommeren), hvor synk.ringene til bl.a 5 og rev. ble skifta...Kan vel ikke tro at de skal være utslitt på denne tida her.. :(
Begynner å tvile på kvaliteten på girkassene til saab...

Lagt inn: 08 jan 2006, 22:50
av Joachim N370
..... :oops: .....

Clutsj problemer

Lagt inn: 09 jan 2006, 09:32
av Pål N526
olewa skrev:Hvis man har slitt Slavesylinder , blir da bilen vond å gire i alle girene, eller bare enkelte ?
Eller hvilke symptomer har/får man på en slitt sylinder ??
høres ut som trykket siver forbi en simering eller noe sånnt.. har du lufta systemet ordentlig? Dette er sikkert forårsaket av en dårlig simering i masterpumpa eller slaven.. det enkleste er å overhale masterpumpa.
Hvis det ikke er den, så må det jo nesten være slaven eller så er det luft i systemet.. Hvis det har blir riper i sylindera forårsaket av at f. eks. fjæra har knekkt(i master), så er det ikke mye som skal til før at veska finner en liten vei forbi...
jeg har overhalt en mastersylinder og slave, og det tar ikke mere enn 1 time inkl. skruing(master).. Slaven er en del mere arbeid.. Men HUSK å vær NØYE på rensinga! Det skal ikke være med enn 1 sandkorn før det blir problemer igjenn..
Se etter om bremseveskenivået har minket, for det kan være lekasje en plass..

Mvh. Pål

Lagt inn: 09 jan 2006, 09:58
av Øyvind.H
Tipper du har standardproblemet med overføringen. Gearoverføringen må oppgraderes for at problemet skal forsvinne. Delene koster meg bekjent ca 500,-, mens jobben koster mer enn det tidoble. Overføringen ble oppgradert på -02 modellene såvidt jeg husker.
Men når du lærer deg hvilke situasjoner som gjør at gearingen blir vanskelig, er det ikke noe problem å unngå. Jeg sliter så og si aldri med å få bilen i revers selv om jeg har det samme problemet som deg.

Lagt inn: 09 jan 2006, 13:41
av Pål N526
stemmer det ikke at det ikke er syncroring på reversen på saab? eller er det bare Og900?