Side 1 av 1

Tildragningsmoment: Topplokk

Lagt inn: 14 jan 2006, 15:02
av Griffin N430
Driver å skifter toppakning på min 85mod T16, men jeg lurer på hva som er riktig angående moment? Har lest forskjellig på STCS, men mange har forskjellig mening om akkurat dette her...

Det jeg har fått med meg er at det skiller mellom de "gamle" og de "nye" boltene. De gamle er faste, mens de nye er strekkbolter som gir etter litt..!

Noen sier at de gamle boltene ikke skal etterdras hvis man bruker et moment på 60nm-80nm og 90 grader. Så et tidligere innlegg av Mortimer her, og han haddde brukt denne metoden uten problemer...
De nye skal man bruke 40nm-60nm og 90 grader, men de må etterdras...
Noen som vet hva som er riktig??

Hva er best å bruke av de gamle og nye boltene??

Lagt inn: 14 jan 2006, 17:13
av Pål N526
Jeg gjorde følgende.. (boltene BØR strammes i en BESTEMT rekkefølge!)

1: Strammer til 60 Nm
2: Strammer til 90 Nm
3: Start motoren og la den gå til driftstemp. og la den kjøle seg ned igjen. IKKE rus motoren.. bare la den gå på tomgang..
4: Løsne en bolt i gangen og stram 90 Nm
5: Ta nå å stram 90° (1/4 turn) på hver bolt (samme rekkefølge som i begynnelsen)

Dette er gjort på en 16v og det funker enda.. jeg brukte de boltene som satt på jeg.. det var sånner "hex" bolter..

Kilde: http://www.townsendimports.com/

Lagt inn: 14 jan 2006, 20:09
av Børre N17
Var det ikke med noe med den nye toppakningen?

Lagt inn: 14 jan 2006, 20:16
av Pål N526
Børre N17 skrev:Var det ikke med noe med den nye toppakningen?
Hvis det er meg du spør, så er det det ja.. hva har det med saken å gjøre? Man bruker jo aldri samme pakninga om igjenn da:P

Lagt inn: 14 jan 2006, 20:55
av Mortimer-N18
Det Børre mener er helt sikkert om det ikke fulgte med et slikt skjema som det står tildragningsmoment og rekkefølge på.

Jeg har dratt med 60-80-90grader på alle de jeg har vært under topplokket på og de går alle sammen enda. Leste det i verkstedhåndboka til Saab en gang.
Jeg hadde en stor momentnøkkel sist jeg dro til og målte momentet til ca 210Nm på den siste 90graderen.

Lagt inn: 14 jan 2006, 21:00
av Tor N12
Jeg ville fulgt rådene i FAQ'n på STCS.... Tror DrBoost vet mere om dette enn oss :wink:

http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=74131

Lagt inn: 14 jan 2006, 22:08
av Eirik N310
OT : Men hvem er DrBoost egentlig? Lest litt på STCS, og det virker ikke som noen aner hvem han er... :p

Lagt inn: 15 jan 2006, 10:52
av Børre N17
Etter det jeg har fått med meg er Dr.Boost en som jobber på Saab, men som vil være anonym pga jobben. Noen som kan bekrefte?

Pål: ja spørsmålet var selvfølgeig rettet til Griffin, og ja jeg lurte på om det ikke fulgte med en momentbeskrivelse med toppakningen....

Lagt inn: 15 jan 2006, 11:25
av Ronny_N169
Har truffet "Dr Boost" nede på Saab engang, kjøpte noen deler av han. Han jobber der, og utifra det han driver med der, så tror jeg man kan stole på at han kan Saab :)

Lagt inn: 15 jan 2006, 14:04
av Griffin N430
Børre N17 skrev:Var det ikke med noe med den nye toppakningen?
Nei, det var ikke med noe beskrivelse! Kjøpte sotningssats på speedparts!

Lagt inn: 16 jan 2006, 03:56
av Saab900STCR
Han jobbar på Saab, så mycket är klart.
Troligen med utveckling av ett eller annat slag....

Mvh Anders