98 oktan kontra 95 oktan?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

98 oktan kontra 95 oktan?

Legg inn av Vegars » 06 feb 2006, 20:27

Har en 95 mod 900 turbo..
Hvor stor er forskjellen på å fylle 98 oktan i forhold til 95?
Fyller 95 nå..
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: 98 oktan kontra 95 oktan?

Legg inn av Morten-N146 » 06 feb 2006, 20:29

Vesto skrev:Fyller 95 nå..
Er du så gammel? :lol:

Nei jeg brukte også 95 oktan på min gamle og fyllte 98 oktan noen ganger uten å merke forskjell. Har vel litt mer å si med trim montert
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Griffin N430
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 762
Registrert: 24 mai 2004, 01:00

Legg inn av Griffin N430 » 06 feb 2006, 21:46

Min bruker merkbart mindre med 98! :wink:

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 06 feb 2006, 21:50

Min liker ikke 95 i d hele tatt.. den lader ikke skikkelig å går ikke noe bra! så jeg fyller bare 98! er vel helst 98 og900 turbo skal ha
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 06 feb 2006, 21:59

Er ekstrem forskjell i bensinforbruk synes jeg da :shock: :shock: !!
Men dette merkes kanskje bedre på litt trimma biler
Prøv og se om du merker noe forskjell :wink:
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 06 feb 2006, 22:01

Griffin N430 skrev:Min bruker merkbart mindre med 98! :wink:
Nå har ikke jeg turbo, men merker også at forbruket går merkbart ned med 98, faktisk totalt sett billigere med 98 enn 95..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Myrt N610
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 955
Registrert: 15 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: N610
Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
Bil: 9-3 og 9-5
Sted: Sørumsand
Kontakt:

Re: 98 oktan kontra 95 oktan?

Legg inn av Myrt N610 » 06 feb 2006, 22:07

White-N146 skrev:
Vesto skrev:Fyller 95 nå..
Er du så gammel? :lol:

Nei jeg brukte også 95 oktan på min gamle og fyllte 98 oktan noen ganger uten å merke forskjell. Har vel litt mer å si med trim montert
Hva fyller du nå på 9-3 din da?
Macarena performance team-member #02

Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Re: 98 oktan kontra 95 oktan?

Legg inn av Morten-N146 » 06 feb 2006, 22:42

myrT skrev:
White-N146 skrev:
Vesto skrev:Fyller 95 nå..
Er du så gammel? :lol:

Nei jeg brukte også 95 oktan på min gamle og fyllte 98 oktan noen ganger uten å merke forskjell. Har vel litt mer å si med trim montert
Hva fyller du nå på 9-3 din da?
Jeg bruker 95 oktan.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Myrt N610
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 955
Registrert: 15 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: N610
Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
Bil: 9-3 og 9-5
Sted: Sørumsand
Kontakt:

Legg inn av Myrt N610 » 06 feb 2006, 22:56

Bruker det samme på min ng900T.
Tror jeg skal prøve 98 pån å se om den føler seg mer konfertabel med 98oktan. Merker fort om motoren ikke liker suppa den får,og hadde ikke gjort noe med mindre bensinforbruk!
Macarena performance team-member #02

Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 06 feb 2006, 23:26

Min gamle 9000 2,3i 90' gikk bedre på 98, 9000 turbo 85' likeså.
Så lurer jeg litt på å teste dette på 9-5en min når denne kommer på veien igjen. Anbefalt oktan er der 95.
Noen meninger?
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 07 feb 2006, 06:30

Jag märker skillnad på 95 och 98 i min Ng900.
Men då hör det till saken att den är individuellt mappad på just 98.
Jag har också provat Shell nya V-power i sverige, den ligger där på 100oktan.
Bilen gick bättre men det var ingen stor skillnad mot 98.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 113
Registrert: 11 sep 2005, 22:36
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 07 feb 2006, 09:02

Også jeg merker tydelig forskjell mellom 95 og 98, og bilene går såpass mye billigere på 98 at det blir totalt den beste økonomien.
Venner jeg har i bransjen ( bensin ) sier også att kvaliteten gjenomgående er stabilere og bedre på 98. Så for meg gjelder 98 alltid, om jeg ikke tanker Vmax da...

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 07 feb 2006, 12:14

Byttet fra 95 til 98 på min 9-3 da den var ganske ny (ca 3 mnd). Bilen gikk da bedre og brukte 0,1 l mindre pr mil.
Har gjort det samme med med to stk 9-5 siden, og er meget godt fornøyd.
Kjørte -,med skiboks- Oslo Haugesund Stavanger Oslo forrige uke og hadde et snittforbruk på 0,84 l/mil. Det synes jeg er bra, da jeg ikke er spesielt redd for gasspådrag og bilen også yter litt over ....... .

Jeg vil aldri fylle 95 oktan på min Saab igjen.
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 07 feb 2006, 12:30

Dette er ingen vitenskapelig konklusjon fra min side, men denne diskusjonen har vært opp flere ganger på det svenske forumet. Det jeg har kommet frem til er 95 oktan i vinterhalvåret og 98 i sommerhalvåret.

Dette skal visst nok ha noe med temperatur og forbrenning og at 98 oktan er overflødig i vinterhalvåret.

Bilen min går billigere og bedre i sommerhalvåret med 98 oktan.

Et sitat jeg husker (og som også følges av tran spisere) er:
95 oktan i alle mnd som slutter på r
98 oktan i alle andre mnd.
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 07 feb 2006, 14:01

Borde vara alla månader som slutar med R och I då?!?
Men det är min mening då....

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Svar