98 oktan kontra 95 oktan?
Moderator: Moderatorer
98 oktan kontra 95 oktan?
Har en 95 mod 900 turbo..
Hvor stor er forskjellen på å fylle 98 oktan i forhold til 95?
Fyller 95 nå..
Hvor stor er forskjellen på å fylle 98 oktan i forhold til 95?
Fyller 95 nå..
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Re: 98 oktan kontra 95 oktan?
Er du så gammel?Vesto skrev:Fyller 95 nå..
Nei jeg brukte også 95 oktan på min gamle og fyllte 98 oktan noen ganger uten å merke forskjell. Har vel litt mer å si med trim montert
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 762
- Registrert: 24 mai 2004, 01:00
- Vorpenes N459
- 1.2 bar
- Innlegg: 261
- Registrert: 23 mai 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 459
- Navn: Lasse Vorpenes
- Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
- Sted: Trondheim
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1749
- Registrert: 23 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N383
- Navn: Lars
- Sted: Drammen
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
- Myrt N610
- 2.0 bar
- Innlegg: 955
- Registrert: 15 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N610
- Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
- Bil: 9-3 og 9-5
- Sted: Sørumsand
- Kontakt:
Re: 98 oktan kontra 95 oktan?
Hva fyller du nå på 9-3 din da?White-N146 skrev:Er du så gammel?Vesto skrev:Fyller 95 nå..
Nei jeg brukte også 95 oktan på min gamle og fyllte 98 oktan noen ganger uten å merke forskjell. Har vel litt mer å si med trim montert
Macarena performance team-member #02
Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |
Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Re: 98 oktan kontra 95 oktan?
Jeg bruker 95 oktan.myrT skrev:Hva fyller du nå på 9-3 din da?White-N146 skrev:Er du så gammel?Vesto skrev:Fyller 95 nå..
Nei jeg brukte også 95 oktan på min gamle og fyllte 98 oktan noen ganger uten å merke forskjell. Har vel litt mer å si med trim montert
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Myrt N610
- 2.0 bar
- Innlegg: 955
- Registrert: 15 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N610
- Navn: Trym Berge Mathisen (Han første Trym)
- Bil: 9-3 og 9-5
- Sted: Sørumsand
- Kontakt:
Bruker det samme på min ng900T.
Tror jeg skal prøve 98 pån å se om den føler seg mer konfertabel med 98oktan. Merker fort om motoren ikke liker suppa den får,og hadde ikke gjort noe med mindre bensinforbruk!
Tror jeg skal prøve 98 pån å se om den føler seg mer konfertabel med 98oktan. Merker fort om motoren ikke liker suppa den får,og hadde ikke gjort noe med mindre bensinforbruk!
Macarena performance team-member #02
Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |
Saab 9-5ss 2,3t '04 | rullende prosjekt.. | Silver-Surfer
Saab 9-3sc 1,8t '07 | kone/familie racer |
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Innlegg: 1145
- Registrert: 10 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Min gamle 9000 2,3i 90' gikk bedre på 98, 9000 turbo 85' likeså.
Så lurer jeg litt på å teste dette på 9-5en min når denne kommer på veien igjen. Anbefalt oktan er der 95.
Noen meninger?
Så lurer jeg litt på å teste dette på 9-5en min når denne kommer på veien igjen. Anbefalt oktan er der 95.
Noen meninger?
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Jag märker skillnad på 95 och 98 i min Ng900.
Men då hör det till saken att den är individuellt mappad på just 98.
Jag har också provat Shell nya V-power i sverige, den ligger där på 100oktan.
Bilen gick bättre men det var ingen stor skillnad mot 98.
Mvh Anders
Men då hör det till saken att den är individuellt mappad på just 98.
Jag har också provat Shell nya V-power i sverige, den ligger där på 100oktan.
Bilen gick bättre men det var ingen stor skillnad mot 98.
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 994
- Registrert: 05 mar 2003, 01:00
Byttet fra 95 til 98 på min 9-3 da den var ganske ny (ca 3 mnd). Bilen gikk da bedre og brukte 0,1 l mindre pr mil.
Har gjort det samme med med to stk 9-5 siden, og er meget godt fornøyd.
Kjørte -,med skiboks- Oslo Haugesund Stavanger Oslo forrige uke og hadde et snittforbruk på 0,84 l/mil. Det synes jeg er bra, da jeg ikke er spesielt redd for gasspådrag og bilen også yter litt over ....... .
Jeg vil aldri fylle 95 oktan på min Saab igjen.
Har gjort det samme med med to stk 9-5 siden, og er meget godt fornøyd.
Kjørte -,med skiboks- Oslo Haugesund Stavanger Oslo forrige uke og hadde et snittforbruk på 0,84 l/mil. Det synes jeg er bra, da jeg ikke er spesielt redd for gasspådrag og bilen også yter litt over ....... .
Jeg vil aldri fylle 95 oktan på min Saab igjen.
Hilsen Ole-P. N-154
- Kongpetrus
- 2.0 bar
- Innlegg: 846
- Registrert: 20 feb 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 300
- Navn: Petter Danielsen
- Bil: Viggen fakecab
- Sted: Oslo
Dette er ingen vitenskapelig konklusjon fra min side, men denne diskusjonen har vært opp flere ganger på det svenske forumet. Det jeg har kommet frem til er 95 oktan i vinterhalvåret og 98 i sommerhalvåret.
Dette skal visst nok ha noe med temperatur og forbrenning og at 98 oktan er overflødig i vinterhalvåret.
Bilen min går billigere og bedre i sommerhalvåret med 98 oktan.
Et sitat jeg husker (og som også følges av tran spisere) er:
95 oktan i alle mnd som slutter på r
98 oktan i alle andre mnd.
Dette skal visst nok ha noe med temperatur og forbrenning og at 98 oktan er overflødig i vinterhalvåret.
Bilen min går billigere og bedre i sommerhalvåret med 98 oktan.
Et sitat jeg husker (og som også følges av tran spisere) er:
95 oktan i alle mnd som slutter på r
98 oktan i alle andre mnd.
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund