papirer senkesett

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

papirer senkesett

Legg inn av Vegars » 16 feb 2006, 20:12

Fikk (!) et ubrukt Eibach senkesett til min ng900, men det var ikke
med papirer. Men jeg fant noen papirer som jeg kunne laste ned
fra hjemmesidene til Eibach, de papirene stemmer med det nr som står på fjærene. Er de papirene som er lastet ned, godt nok å bruke for å få godkjent bilen med senkesettet?

Eller må jeg kjøpe dem?
Ka dåkk trur?
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 16 feb 2006, 20:22

So lenge det er TÜV-papir ifrå heimesida til Eibach og nummera stemmer er det nok godt nok.

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 20 feb 2006, 06:53

For de som har lest autofil (eller MAX, litt usikker), blant de siste sidene står det ihverfall noe om tüv, selv om senkesettet er tuv godkjent så er det ikke en selvfølge at den slipper igjenom. Pga. Norsk lovgivning skal nærlys være minst 50 cm over bakken, det hjelper da lite å ha tüv papirer hvis lysen er 49 cm over bakken, så lenge den ikke er innenfor Norges regelverk hjelper det lite.
Tüv er faktisk et privat selskap for de som ikke visste det.

Jeg vil anbefale deg å kontakte biltilsynet evt. Saab og høre med dem hva som er lovlig, så sant ingen kan si her at det ikke fører til noen krøll med en eller annen instans med å montere det.

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Legg inn av Vegars » 21 feb 2006, 15:41

Sikkert best å sjekke opp med Biltilsynet ja!

Det er vel forresten ikke noen forskjell på fjærene på turbo'en og vanlig ng900?
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 28 feb 2006, 20:44

Jeg har nylig fått min bil godkjent med Eibach fjærer.
Ringte trafikkstasjonen på forhånd, de skulle ha stempel og underskrift av en Mazda (dette var en Mazda)forhandler i TUV papirenen.
Etter to timer på telefonen var det ikke en eneste forhandler som ville gjøre det heller ikke Mazda Norge, som mente at det ville jo være direkte dokumentforfalskningen å stemple og skrive på Tuv sine godkjenningspapirer.

Enden på visa var at importeren av Eibach fjærene forbarmet seg over meg og skrev et bra som han la sammen med en kopi av papirene(skrevet ut fra Eibach sine hjemmesider) og sendte de i posten til meg.

Det som irriterer meg er at dersom jeg hadde ringt en annen trafikkstasjone er de ikke sikkert de hadde nevnt noen ting om at papirene skulle attesteres.

Dette var trafikkstasjonen i Asker og Bærum.

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Legg inn av Vegars » 01 mar 2006, 17:30

Nå er papirene i orden..
De var godkjennte de papirene som jeg lasta ned
fra hjemmesiden til Eibach!
Var innom biltilsynet, og de sa de var i orden!
De krevde bare at jeg hadde en firhjulskontroll på den etterpå!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Svar