Side 1 av 1

Balanseaksler

Lagt inn: 22 feb 2006, 22:40
av Sandal
Korleis er det å ta vekk balanse aksel kjede på saab 9000? nokon som har noko erfaring med dette? Er det ein fordel å ha det eller kan ein bare ta det vekk?

Lagt inn: 22 feb 2006, 23:45
av Saab900STCR
Du må IKKE ta dom vekk!!
Men du kan ta bort den kjedja som driver dom!
Tar du bort balansaxlarna måste du plugga axlarnas lagerytor eftersom du annars kommer att mista oljetrycket!!

Mvh Anders

Lagt inn: 25 feb 2006, 12:35
av Audun N346
Er det balanseaksler på OG900 T16?

Og hvorfor fjerne, eventuelt beholde dem/deres funskjon?

Lagt inn: 25 feb 2006, 13:16
av Pål N526
etter som jeg kan huske etter min overhaling, så er det ikke det nej.. tror bare det er på de kortmotorene til ng 900 og oppover.. er det balansekjede på 9000??

Lagt inn: 25 feb 2006, 13:21
av Saab900STCR
Balansaxlar sitter bara i kortmotorn, 1994 och framåt.
Man tar bort kjedjorna för att minska dom saker som motorn måste dra runt varje varv och det blir färre saker inuti motorn som kan gå sönder.
Effekt vinsten är inte stor, men allt hjälper!

Mvh Anders

Lagt inn: 25 feb 2006, 15:05
av doc N544
Saab900STCR skrev:Balansaxlar sitter bara i kortmotorn, 1994 och framåt.
Man tar bort kjedjorna för att minska dom saker som motorn måste dra runt varje varv och det blir färre saker inuti motorn som kan gå sönder.
Effekt vinsten är inte stor, men allt hjälper!

Mvh Anders
Vaknade visserligen sent i dag,

men, visst kom väl balansaxlarna på 2.3 motorn ? Dom fanns inte på gamla 2.0, och det blocket producerades ( tror jag ) parallelt fram tom 93.
Nya 2.3 blocket ( fran 90 och upp ) hade väl alla balansaxlar, ( även på I-modellerna )
Från kortmotorn är ju både 2.0 och 2.3 baserade på samma block och där har alla varianter balansaxlar.

Som jag minns det alltså.

Lagt inn: 25 feb 2006, 15:28
av Hjelle, N6
doc N544 skrev: Vaknade visserligen sent i dag,

men, visst kom väl balansaxlarna på 2.3 motorn ? Dom fanns inte på gamla 2.0, och det blocket producerades ( tror jag ) parallelt fram tom 93.
Nya 2.3 blocket ( fran 90 och upp ) hade väl alla balansaxlar, ( även på I-modellerna )
Från kortmotorn är ju både 2.0 och 2.3 baserade på samma block och där har alla varianter balansaxlar.

Som jag minns det alltså.
Det kan nok stemme, for når kjedet til balanseakslingane rasla som berre fy på M95 9k 2.0i-en, snakka verkstedet om at hadde bilen hatt longmotor var bytte av kjedet ein meir komplisert jobb og dertil dyrare.

Ellers har vel ikkje B206 (kortmotor) balanseakslingar? (ingen regel utan unntak, hehe)

Lagt inn: 25 feb 2006, 17:18
av Jørgen N237
2.3i har balanseaksler også..

Lagt inn: 25 feb 2006, 17:37
av Tor N12
Som Håvard (Doc) sier... balanseakslene kom første gang i 9000 med 2.3 i(B234), sent i 89 som 90-modell. I 91 så kom det også i 2.3 turbo.
Når kortmotoren kom med 900 og 9000 sent i 93 (som 94-modell) så fikk alle motorene bortsett fra B206 balanseakslene.

Lagt inn: 25 feb 2006, 22:48
av Pål N526
Takker for flott info:d FAQ??

Lagt inn: 17 mar 2006, 20:37
av Sandal
Det sporet litt av her. Men kan no opplyse om at uten balanse aksel kjede fungerer det heilt greit, så eg er stålande fornøgd.

TT N12:
Takker for go bistand no fungerer TCS hjerna og cruisen. 8)

Lagt inn: 17 mar 2006, 22:09
av Tor N12
Sandal skrev: TT N12:
Takker for go bistand no fungerer TCS hjerna og cruisen. 8)
Toppers 8)

Lagt inn: 21 mar 2006, 23:10
av Joachim N370
Er det noen ulemper med å fjerne kjedet til balanseakslene? :)

Lagt inn: 22 mar 2006, 07:50
av Lars E. N378
De er der for å fange opp en vibrasjon som oppstår rundt 4500 omdr.. har hørt MANGE tatt av kjeda, og ingen som fraråder, så tror det er helt OK :wink:

Lagt inn: 10 sep 2006, 02:01
av Tor86
Hva skal man gjøre med strammeren til balanseakselkjedet som drives av olje trykket..? Vil det stempelet i strammeren bli trøkkt ut når det kommer trykk i den, uten kjeden som motstand..?