kn filter

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

kn filter

Legg inn av zero900t » 05 mar 2006, 14:06

hvor dumt er det å sette inn kn filter i stedet for originalt ?

Brukeravatar
Vorpenes N459
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 261
Registrert: 23 mai 2005, 01:00
Medlemsnummer: 459
Navn: Lasse Vorpenes
Bil: Saab 9-3ss 1,8t M03
Sted: Trondheim

Legg inn av Vorpenes N459 » 05 mar 2006, 14:10

jeg vil ikke kalle det dumt!! er det? :?
Saab 900 T8 1987 // 1bar// Jt 3" (solgt)
Saab 900 Turbo 1995 (Solgt)
Saab 9-3ss 1,8t 2003

Lasse N459

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 05 mar 2006, 14:15

det sies at det komer mye støv og annen skitt igjennom kn filteret og minsker levetiden på motoren,

Mrs Aero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 09 apr 2003, 01:00
Sted: Strömstad

Legg inn av Mrs Aero » 05 mar 2006, 14:21

janod skrev:det sies at det komer mye støv og annen skitt igjennom kn filteret og minsker levetiden på motoren,
:-k Förste gangen jeg har hört det...
Kjenner ingen som kjörer med original-filter, alle har bytta till KN eller JR.
Hvor er Hjelle & co?
Aeron är såld, Volvon är nylacka o nu står det en V70 hemma oxå. :-)

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 05 mar 2006, 14:36

Følger man service intervallene på KN filteret, samt oljer det regelmessig er det bare fordeler.

Noen mener at LMM kan ta skade, så avhengig av biltype bør dette sjekkes opp.

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 05 mar 2006, 15:14

er det harry å sette inn sports filter i en original saab 900 2.0l (den har 3" eksos)
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 05 mar 2006, 15:23

Hvorfor skulle det vært harry? Du får jo kanskje en ponnyhest ekstra! :wink:
9³ TurboX

Mrs Aero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 09 apr 2003, 01:00
Sted: Strömstad

Legg inn av Mrs Aero » 05 mar 2006, 15:26

SaabcabN370 skrev:Du får jo kanskje en ponnyhest ekstra! :wink:
Eller en Fallabella... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

(minste heste-rasen...)
Aeron är såld, Volvon är nylacka o nu står det en V70 hemma oxå. :-)

Brukeravatar
Vangen N622
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 785
Registrert: 25 des 2005, 01:59
Medlemsnummer: 622
Navn: Marius Vangen
Sted: Harstad

Legg inn av Vangen N622 » 05 mar 2006, 15:55

Grunnen til at jeg gjorde det var for å få den ekstra brummelyden når man har godt gasspådrag. Tror ikke jeg har fått så mange hester ekstra. :p
Saab er livet! :)

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 05 mar 2006, 16:39

Er ikke dumt i det hele tatt! Men å ikke følge anbefalte serviceintervall er dumt, som Peter 900-T er inne på. Vil ikke anbefale sånn skumfilter, men etter det jeg vet om sånne som KN og Green type, med vaskbar bommullsduk i filteret, så er det bare å kjøre på etter min mening. Du får iallfall ikke mindre effekt. Med 3" eksos så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke har gjort dette før :?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 05 mar 2006, 16:41

Kva slags bil, og kva filter (kon eller innsats)?
Eg monterte eit JR innsatsfilter (altså i original luftfilterboks) i 900:an, merka ikkje noko spesiell effektauke, men lyden oppover i registeret vart litt meir snerrete.
Det som er viktig uansett er å følge produsenten sine anvisningar på rens og stell av filteret, har du for lite eller feil olje på filteret kan du risikere at skiten går gjennom filteret. I fall du brukar for mykje olje kan du risikere at restane set seg på LMM. Lagom er alltid best! :) Husk også på å aldri bruke trykkluft på filteret for å tørke det etter oljing fks.

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 06 mar 2006, 17:15

Mrs Aero skrev:
SaabcabN370 skrev:Du får jo kanskje en ponnyhest ekstra! :wink:
Eller en Fallabella... :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

(minste heste-rasen...)
jeg googla litt...
å herregud, de er jo skjønne!
sånn ønsker jeg meg til bursdagen min!
Bilde
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Mrs Aero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 09 apr 2003, 01:00
Sted: Strömstad

Legg inn av Mrs Aero » 06 mar 2006, 17:22

Ja visst er de söte! :D
Aeron är såld, Volvon är nylacka o nu står det en V70 hemma oxå. :-)

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 06 mar 2006, 18:08

hallo!! nå må dere ikke spore helt av her :D
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 06 mar 2006, 18:15

Kjørte med JR innsats filter i min i to mnd da jeg fikk høre at oljen som befinner seg i filteret vil kunne legge seg på LMM (Luft Mengde/Masse Måleren) og dermed kan den måle feil luftgjennomstrømning og dermed gi feil blanding.
På den annen side. Om bilen IKKE har LMM er det vel helt OK, så lenge en følger allerede nevnte vedlikehold.

Har filteret liggende i garasjen. Tenkte jeg skulle gi det bort, men vet ikke om jeg vil da det meg bekjent ikke er bra for LMM. Er det noen som på død og liv likevel vil ha det, så er det bare å sende en PM.
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Svar