Side 1 av 3

9000 89 m/ ACC vifte som går for fult

Lagt inn: 25 mar 2006, 15:32
av kevin86
Har nylig kjøpt en 9000 som har en kupevifte som går for fult uansett. Tar jeg ut sikringen til ACC så går vifta fortsatt. Noe råd eller tips? Takker for alle svar=)

Lagt inn: 25 mar 2006, 16:08
av turbokai
Det er etter all sansynlighet reostaten som er gåen. Reostaten er ett komponent som det sitter motstander i. Den sitter montert på viftehuset langt nede på venste side. For å komme til må du demontere plast deksler mellom front ruta og motor rommet og den sorte metallplaten som sitter vertikalt mot motor rommet. Komponentet sitter under en svart colaboks lignede sak. Reostaten tror jeg koster ca 700.- kr

Lagt inn: 25 mar 2006, 16:09
av TurboLars N383
Motstanden kanskje :?

Lagt inn: 25 mar 2006, 17:01
av kevin86
Har sjekka prisen med saab huset på ensjøvn. 1500-1600kr sa en på verksted... men til venstre når man sitter i bilen eller ser forfra? Tusen takk=)

Lagt inn: 25 mar 2006, 20:12
av turbokai
Det er når du ser bilen forfra.....

Lagt inn: 25 mar 2006, 20:14
av turbokai
Kom på en annen sak. Du må ha motstand/ reostat fra en cc. Jeg fikk en til en cs og den er ikke lik.

Lagt inn: 25 mar 2006, 21:10
av Jørgen N237
men viften går ikke på fullt uansett hvilket trinn det er hvis motstanden er gåen.. Den går bare på høyeste trinn, resten funker ikke isåfall. Sånn var det ihvertfall på min 9000.. Selv loddet jeg på en ny motstand..

Lagt inn: 26 mar 2006, 01:05
av kevin86
Så det går ann å ta den ut og lodde på en ny motstand hvis du har acc? Eller reostat? Og hvor kan jeg få tak i det?

Lagt inn: 26 mar 2006, 09:31
av Hjelle, N6
Reknar med du har ACC (automatisk klima) sidan du skriv det i emnet.
Den motstanden du meinar Freshmaker er då den som sit bak brytaren som en justerar farta på vifta med om en har manuellt system. Har en ACC har en ikkje denne motstanden bak panelet.
Feilsøking på eldre ACC er visstnok artige greier :)

Lagt inn: 26 mar 2006, 09:45
av Jørgen N237
Hjelle, N6 skrev:Reknar med du har ACC (automatisk klima) sidan du skriv det i emnet.
Den motstanden du meinar Freshmaker er då den som sit bak brytaren som en justerar farta på vifta med om en har manuellt system. Har en ACC har en ikkje denne motstanden bak panelet.
Feilsøking på eldre ACC er visstnok artige greier :)

Jeg hadde ikke ac/acc, men hadde en motstand i viftehuset i akvariet, denne jeg snakker om.. Og ja, denne gikk å lodde, men man må ha en tempertauravhengig motstand, dvs. den må ikke bli for varm når man lodder.. Jeg satt med trykkluft for å blåse på etter lodding..

Lagt inn: 26 mar 2006, 12:08
av kevin86
Hjelle, N6 skrev:Reknar med du har ACC (automatisk klima) sidan du skriv det i emnet.
Den motstanden du meinar Freshmaker er då den som sit bak brytaren som en justerar farta på vifta med om en har manuellt system. Har en ACC har en ikkje denne motstanden bak panelet.
Feilsøking på eldre ACC er visstnok artige greier :)
Men er nok ikke selve acc panelet som må gjøres noe med siden jeg tok ut sikringen og vifta gikk fortsatt:-/ Er vell den greia som ligger under venstre viskerarm et sted? det mente jo saabhuset, men tror dere det er noe å spare på å kjøpe den i sverige?

Lagt inn: 26 mar 2006, 12:29
av Jørgen N237
Ligger en motstand i viftehuset.. Jeg hadde kjøpt brukt..

Lagt inn: 26 mar 2006, 13:43
av Tor N12
Freshmaker N237 skrev:Ligger en motstand i viftehuset.. Jeg hadde kjøpt brukt..
Viktig å skille mellom AC og ACC så folk ikke blir villedet...

På biler med AC/vanlig varmeapparat så sitter det motstander i viftehuset.
På biler med ACC så sitter det en reostat, den sitter ikke i viftehuset men er festet på ac-pakken lenger til venstre (sett forfra). Reostaten må skiftes om den er ødelagt, den kan ikke repareres.

Lagt inn: 26 mar 2006, 15:17
av kevin86
TT N12 skrev:
Freshmaker N237 skrev:Ligger en motstand i viftehuset.. Jeg hadde kjøpt brukt..
Viktig å skille mellom AC og ACC så folk ikke blir villedet...

På biler med AC/vanlig varmeapparat så sitter det motstander i viftehuset.
På biler med ACC så sitter det en reostat, den sitter ikke i viftehuset men er festet på ac-pakken lenger til venstre (sett forfra). Reostaten må skiftes om den er ødelagt, den kan ikke repareres.
Skjønner, da var det enklere å forstå. Men får man tak i det i sverige billigere enn i norge?

Lagt inn: 26 mar 2006, 22:37
av kevin86
Eller er det noe sted i norge som selger saab deler billigere enn saab huset?