Side 1 av 3

Hva har skjedd med clutchen vår???

Lagt inn: 02 apr 2006, 21:19
av frankrp
I det jeg kjørte inn i garasjen i kveld skjedde ett eller annet med clutchen. Pedalen kom ikke ut igjen, og girspaken satt fast! Jeg trakk pedalen ut igjen med hånda uten problem, og trykket den inn igjen. Nå fikk jeg satt girspaken i fri. Trykket clutchpedalen inn igjen, og den forble inne. Jeg kunne igjen trekke ut pedalen manuelt uten problem... Før dette har jeg ikke merket noe spesielt med gir-clutch-systemet

Dette ser ut som det kan føre til jordskjelv i vår privatøkonomi, men bilen må på veien igjen før vi får familieforøkelse.

Hva kan ha skjedd, og må det et clutchbytte til?

Re: Hva har skjedd med clutchen vår???

Lagt inn: 02 apr 2006, 21:42
av Jørgen N237
frankrp skrev:I det jeg kjørte inn i garasjen i kveld skjedde ett eller annet med clutchen. Pedalen kom ikke ut igjen, og girspaken satt fast! Jeg trakk pedalen ut igjen med hånda uten problem, og trykket den inn igjen. Nå fikk jeg satt girspaken i fri. Trykket clutchpedalen inn igjen, og den forble inne. Jeg kunne igjen trekke ut pedalen manuelt uten problem... Før dette har jeg ikke merket noe spesielt med gir-clutch-systemet

Dette ser ut som det kan føre til jordskjelv i vår privatøkonomi, men bilen må på veien igjen før vi får familieforøkelse.

Hva kan ha skjedd, og må det et clutchbytte til?
Høres ut som hovedsylinderen.. Lett å bytte selv, betalte ca. 1200-1500 kr da jeg byttet på gamlebilen (1990 9000)

Lagt inn: 03 apr 2006, 06:39
av frankrp
Tusen takk for et kjapt svar!

Det hørtes litt bedre ut enn 10.000-12.000 som det vil koste å bytte hele clutchen hos Saab! Jeg får håpe at det ikke er noe mer kostbart enn dette, og at det er like enkelt på en 97 mod 9000CSE som på din 90 mod 9000.

Hvor enkelt er det egentlig? Selv har null erfaring med slik mekking, men jeg har en far som mekker en del på veteransaaber.


Har noen en arbeidsbeskrivelse i digitalt format? Det er mulig det står noe i Haynes-boka, men den er på et ukjent sted i flyttelasset :(

Lagt inn: 03 apr 2006, 06:45
av Jørgen N237
Hovedsylinderen ligger rett over pedalene, du ser den oppunder der.. Er om jeg ikke husker feil 2 skruer og to slanger.. Clutchen må luftes etterpå, her finner du mange metoder ved å bruke søk funksjonen..

Lagt inn: 03 apr 2006, 06:52
av frankrp
Nå høres dette plutselig ikke så ille ut, som når jeg sto der med en clutchpedal som ikke kom ut igjen! :)

Er det noen tester jeg kan gjøre for å verifisere at det er denne som må byttes, eller må jeg bare kjøpe ny hovedsylinder og prøve?

Lagt inn: 03 apr 2006, 18:51
av frankrp
Har muligens funnet feilen. En slange som var sprukket framme i motorrommet. Den heter "Stålomspunnen kopplingsslang" hos Speedparts. Den kommer fra/går til hovedkoblingssylinderen.

Lagt inn: 03 apr 2006, 18:58
av ottorasmussen N242
Her er link til bilxtra's katalog.
De har et veldig greit lufteverktøy til clutch og bremser.
Finnes på side 10.
http://www.bilxtra.no/Documents/Side%20115-148.pdf

Det er "i".
Jeg har en slik selv.

Lagt inn: 03 apr 2006, 20:11
av frankrp
Der var det mye spennende! jeg har absolutt null verktøy til bilmekking, og må alltid låne av andre. Så jeg må bygge meg opp en anstendig forråd over tid...

Jeg skal lage en egen tråd der jeg spør hva jeg bør anskaffe av verktøy, siden jeg trenger masse tips.

Lagt inn: 04 apr 2006, 14:45
av wicky
skjedde samme på min..bare at jeg måtte bytte slavepumpa som sitter INNI girkassa av alle steder..så da ble det litt mer mekking enn antatt..saabhuset ensjø skulle ha ca12000kr for jobben uten deler..

Lagt inn: 04 apr 2006, 18:24
av frankrp
9000 er ikke noen koselig bil når det blir problemer i de regionene. Man bør jo ha skrudde en god del tidligere for å ha erfaring til å prøve seg på dette selv. For vår del ville operasjoner i clutch- girkasseregionen føre til en lang periode uten bil, og/eller en tur til banken for å finansiere et bilverksted...

Lagt inn: 04 apr 2006, 23:34
av wicky
frankrp skrev:9000 er ikke noen koselig bil når det blir problemer i de regionene. Man bør jo ha skrudde en god del tidligere for å ha erfaring til å prøve seg på dette selv. For vår del ville operasjoner i clutch- girkasseregionen føre til en lang periode uten bil, og/eller en tur til banken for å finansiere et bilverksted...
samme her..huff..og når man først skal bytte en ting så må man som regel bytte alt annet...skulle bare bytte slavepumpe jeg..nå endte jeg opp med ny clutch,slavepumpe,ryggelysbryter,måler for speedometer,røret som er overstyrestaget,drivakselmansjetter,hjullagre...

huff..jeg hater saab...

Lagt inn: 05 apr 2006, 07:02
av Pål N526
wicky skrev: huff..jeg hater saab...
:evil: :evil:
Hva er det du sier!!

Lagt inn: 05 apr 2006, 07:06
av Eirik N396
wicky skrev:huff..jeg hater saab...
unødvendig å si slik her inne vel?


(Datapaal - se litt på "quotinga" di du.. :wink: )

Lagt inn: 05 apr 2006, 07:27
av frankrp
Heisan Datapaal, nå må du ikke putte orda i feil munn her! :evil: :wink:

Lagt inn: 05 apr 2006, 09:29
av Gunnar N326
Hva er det Datapaal har quotet galt?? :? Har lest gjennom flere ganger, finner ikke feilen, er jeg blitt dum eller?? :oops: :?