Side 1 av 1

klimaanlegg 9000

Lagt inn: 16 apr 2006, 17:18
av aanbys
Har en Saab 900 CSE 96 modell, hvor jeg nylig har fått problemer med kaldluft i klimaanlegget. Har en god stund vært en "pipelyd" når luften kommer i en bestemt hastighet, og det rister litt fra veien, har blitt fortalt at det kan komme av at noen av delene anlegget får vibrasjon, men synes alikevel at det kan være sjenerende.
For noen dager siden oppdaget jeg at anlegget ikke regulerte varmen riktig og når jeg senker temperaturen til"LO", så kom riktig luftmengde, men bare varm luft. Har begynt å " dure" også enkelte ganger, til og med når jeg har skrudd anlegget av.
Er det noen som har råtips for å nyte litt kald luft i den ventende sommervarmen?

:oops:

Lagt inn: 16 apr 2006, 17:45
av Hjelle, N6
Den duringa kan for meg høyres ut som det kjem ifrå sensoren til venstre for ACC-panelet. Er visstnok ein liten motor i sensoren. Kan naturligvis nære sensoren som lagar problem for deg. Ellers er du sikker på du har nok gass i anlegget?

Lagt inn: 16 apr 2006, 18:59
av aanbys
Kan jeg sjekke gassnivå selv? Lest at det er litt risikabelt...
Er det i tilfelle sensoren som må skiftes for å få anlegget i full vigør igjen?

Lagt inn: 16 apr 2006, 19:11
av Hjelle, N6
Gassnivået må vel sjekkast ved hjelp av eit manometer.
Dei som har fyllestasjon for R134a (som du har på din bil) kan enkelt kople på fyllestasjonen og lese av kor mykje gass du har på anlegget.

Er usikker på om det "ordnar seg" ved å bytte sensoren, det var meir som eit forslag til kvar lyden kjem ifrå. Pipelyden er eg usikker på kvar den evt. kjem ifrå. ACC er visstnok eit anlegg som er vanskelig å feilsøkje på, eg har heldigvis ikkje måtta feilsøkt på det enno... :)

Lagt inn: 16 apr 2006, 19:45
av Gunnar N326
Fikk etterfyllt anlegget mitt i fjor, det kostet rundt 1500.- trur eg.. Har seinare fått med meg at det finnest noko som kallast avfuktings filter(/gitter??), og at det bør kontrollerast, iallfall når ein får fyllt opp med gass, dersom dette ikkje er heilt i orden, so kan det gå ut over levetida til kompressoren :( , og det kan jo anbefalast å ta godt vare på den, skal vere ein dyr komponent å byte..
Sensoren for kupè temeratur er ofte full i støv, ta av dekselet og støvsug, dersom du slår tenninga på og av, og lytter, så kan du høyre motoren suse svakt. Den går litt etter at tenninga er slått av, ca 1 min. tipper eg.
Når du slår på tenninga, så skal den innstilte temperaturen vise i skjermen til klimaanlegget med ein gong, dersom det kjem opp eit anna tal først, (1 eller 2 feks.,) er dette antal registrerte feil på anlegget..
Ein liten sjekk du kan gjere sjølv, bør vere litt varme ute for å få raskt resultat, men du kan kanskje parkere i solveggen :wink: Sett anlegget på "LO", og sjekk temperaturen på røra i motorrommet, bilens høgre side. Det skal vere eit "varmt" og eit "kaldt", dersom det er liten forskjell, så kjøler ikkje anlegget, det kan skyldes lite gass. Lykke til, hald oss underretta! :)

Lagt inn: 16 apr 2006, 19:54
av aanbys
takk for tips, jeg prøver...

Lagt inn: 16 apr 2006, 20:01
av Hjelle, N6
Om AC-anlegget har full kjøl vert det uansett fukt på kjølerøra, so det finn du utav.

GunR: Du tenkjer vel på tørkefilteret vil eg tru.

Lagt inn: 17 apr 2006, 01:07
av Gunnar N326
Jepp, kan vel kalles det og.. mener AMS kalte det noko anna, men det er nok det same.

Løsning

Lagt inn: 04 mai 2006, 21:37
av aanbys
Nå er alt løst, til tross for en bekymret lommebok. Begge el.motorene, den som står i motorrommet og den i dashbord, hadde sluttet å virke. Gassnivået var greit, men trengte bare en etterfylling for å få alt perfekt. Nypris på vifte i mottorrom lå på nesten 5000 inkl. moms, og i dashbord rundt 2000. + arbeid. Jeg svetta godt før jeg fikk tak i brukte deler, og slapp mye billigere unna. Motoren inne i bilden (og den billigste) er visst den de har flest feil på. Han hadde bare vært borte i to tilfeller med den andre motoren før, og litt merkelig at begge går samtidig. Dette forklarer nok også de voldsomme lydene i Acc anlegget. Det eneste jeg ikke er kvitt er en pipelyd som kommer når anlegget senker seg på en viss hastighet, antagelig når den skal holde temperaturen.

Til tross for noen gram mindre etter svettende turer i vårsola, er jeg iallefall glad for å være tilbake med vanlig "airconditionsnue" igjen. 8)

Takk nok en gang