Hjulstilling nødvendig etter fjærskifte?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Aero1990
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Sted: Bergen

Hjulstilling nødvendig etter fjærskifte?

Legg inn av Aero1990 » 23 apr 2006, 21:55

Skiftet fjærene (alle fire) på bilen i dag.

Bilen ble bedre å kjøre etter skiftet, den ligger bedre på veien og virker svært fast og fin. Mener skiftet ble svært vellykket. Demperne er skiftet for kort tid siden, så de tror jeg er bra nok.

Fjærene jeg satt på var; Lesjøfors/Kilen senkefjærer. Senking: 35 mm i forhold til vanlig 900, men bare 20 mm i forhold til 900 turbo etter hva forhandler (Mekonomen) opplyste. Jeg har 900 Aero 1990, og senking på denne bilen blir kanskje enda mindre.

Bak hadde fjærene akkurat samme lengde som de gamle når jeg sammenlignet dem umontert. Men de nye fjærene er nok betydelig stivere og ikke så segne som de gamle. Bak tror jeg bilen faktisk ble litt høyere bak med de nye fjærene.

Foran var de nye fjærene ca 20 mm kortere enn de gamle, sammenlignet umontert. Men jeg tror ikke bilen blir lavere foran enn før pga de nye fjærene er stivere og har mer spenn enn de gamle.

SPØRSMÅL:

Må eller bør jeg har ny hjulstilling på bilen etter fjærskiftet?Har hjulstillingen foran forandret seg siden fjærene har en litt annen lengde? Er det mulig å sjekke om hjulstilling er nødvendig, eller er det noe man her bør ta uansett?

Resultatet av feil hjulstilling etter fjærskifte, er vel skjeivslitte dekk? Slites vel mer på siden hvis bilen blir lavere/høyere enn den var før?

PS

Fikk justert hjulstilling på bilen for ca 1/2 år siden, men hvis skiftet av fjærer gjør det nødvendig, tar jeg en ny snarest.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 23 apr 2006, 22:00

Du BØR ta en ny test, ellers kan du regne med å kjøpe nye dekk.

Men jeg fikk beskjed om av verkstedet som tok på min etter skifte av fjærer (til lesjøfors) at jeg uansett måtte regne med at den kom til å slite skakt når jeg hadde satt på den slags fjærer.

Dersom rattet er rett og bilen virker grei og kjøre så er det vel ingenting som sier at du MÅ....

Brukeravatar
9000 Geir N371
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Ågotnes

Legg inn av 9000 Geir N371 » 23 apr 2006, 22:04

Jeg har hørt at bør ta hjulstillingen etter en bytter fjører. Mener noen sa at det kunne være lurt "å kjøre de inn" litt først. Vet ikke om de forandrer seg... Men han som tok hjulstillingen på min bil sa det ikke var nødendig.
(Jeg har ikke byttet fjører selv, men forhørte meg litt da jeg vurderte det og måtte ta hjulstillingen pga noe ant jeg byttet. Og en kjæreste som knuste fremhjulet inn i en midtrabatt...)
Geir
-91 9000 CD 2.3i

Brukeravatar
doc N544
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Fränsta, Sverige

Legg inn av doc N544 » 23 apr 2006, 23:02

Du har en og900 og den har en otrolig stabil framvagn ( forstilling ) Skall i regel till mer enn en mittrabatt for å endre på den.
Men etter ett fjärbytte skulle da jeg definitivt koste på meg en hjulinstilling. Fram finns det brikker for justeringen, samt toe-in på styreleddene. Jeg skulle be firmaet sjekke bak også så bakenden er optimimal i forhold til de rette verdiene. Bak bruker man en lang stang som settes direkte på navet med hjulmutrrene og så böyer man det som behöves. Det finnes ikke noen justeringsbrikker hva jeg vet, men jeg experimemnterte en gang i tiden med forskjellige bakvognsinstillinger og kom da frem till att SAABs grunnverdier var rett så bra !!

Svar