Hjulstilling nødvendig etter fjærskifte?
Lagt inn: 23 apr 2006, 21:55
Skiftet fjærene (alle fire) på bilen i dag.
Bilen ble bedre å kjøre etter skiftet, den ligger bedre på veien og virker svært fast og fin. Mener skiftet ble svært vellykket. Demperne er skiftet for kort tid siden, så de tror jeg er bra nok.
Fjærene jeg satt på var; Lesjøfors/Kilen senkefjærer. Senking: 35 mm i forhold til vanlig 900, men bare 20 mm i forhold til 900 turbo etter hva forhandler (Mekonomen) opplyste. Jeg har 900 Aero 1990, og senking på denne bilen blir kanskje enda mindre.
Bak hadde fjærene akkurat samme lengde som de gamle når jeg sammenlignet dem umontert. Men de nye fjærene er nok betydelig stivere og ikke så segne som de gamle. Bak tror jeg bilen faktisk ble litt høyere bak med de nye fjærene.
Foran var de nye fjærene ca 20 mm kortere enn de gamle, sammenlignet umontert. Men jeg tror ikke bilen blir lavere foran enn før pga de nye fjærene er stivere og har mer spenn enn de gamle.
SPØRSMÅL:
Må eller bør jeg har ny hjulstilling på bilen etter fjærskiftet?Har hjulstillingen foran forandret seg siden fjærene har en litt annen lengde? Er det mulig å sjekke om hjulstilling er nødvendig, eller er det noe man her bør ta uansett?
Resultatet av feil hjulstilling etter fjærskifte, er vel skjeivslitte dekk? Slites vel mer på siden hvis bilen blir lavere/høyere enn den var før?
PS
Fikk justert hjulstilling på bilen for ca 1/2 år siden, men hvis skiftet av fjærer gjør det nødvendig, tar jeg en ny snarest.
Bilen ble bedre å kjøre etter skiftet, den ligger bedre på veien og virker svært fast og fin. Mener skiftet ble svært vellykket. Demperne er skiftet for kort tid siden, så de tror jeg er bra nok.
Fjærene jeg satt på var; Lesjøfors/Kilen senkefjærer. Senking: 35 mm i forhold til vanlig 900, men bare 20 mm i forhold til 900 turbo etter hva forhandler (Mekonomen) opplyste. Jeg har 900 Aero 1990, og senking på denne bilen blir kanskje enda mindre.
Bak hadde fjærene akkurat samme lengde som de gamle når jeg sammenlignet dem umontert. Men de nye fjærene er nok betydelig stivere og ikke så segne som de gamle. Bak tror jeg bilen faktisk ble litt høyere bak med de nye fjærene.
Foran var de nye fjærene ca 20 mm kortere enn de gamle, sammenlignet umontert. Men jeg tror ikke bilen blir lavere foran enn før pga de nye fjærene er stivere og har mer spenn enn de gamle.
SPØRSMÅL:
Må eller bør jeg har ny hjulstilling på bilen etter fjærskiftet?Har hjulstillingen foran forandret seg siden fjærene har en litt annen lengde? Er det mulig å sjekke om hjulstilling er nødvendig, eller er det noe man her bør ta uansett?
Resultatet av feil hjulstilling etter fjærskifte, er vel skjeivslitte dekk? Slites vel mer på siden hvis bilen blir lavere/høyere enn den var før?
PS
Fikk justert hjulstilling på bilen for ca 1/2 år siden, men hvis skiftet av fjærer gjør det nødvendig, tar jeg en ny snarest.