mvh oddi
Hvordan justere clutchen på og900?
Moderator: Moderatorer
Hvordan justere clutchen på og900?
Clutchen min ble litt på trynet isted, skulle flytte bilen og trilla nedover en bakke. slapp den ikke fort nok, bilen starta ikke (fiksa forresten startproblemet etterpå). Men nå er altså problemet at clutchen ikke tar i, selv ikke med flat clutchpedal. Hva kan jeg gjøre? siden feilen oppsto på en litt bagatellmessig måte, regner jeg med at løsningen er ganske bagatellmessig den også...
mvh oddi
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998
9-5 2,3 t 1998
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Okei, da har nok en eller annen kabel hoppet av en plass, noen som har en idé om hvor?Skjæveland N396 skrev:jeg har hørt at siden clutchen på og900 er selvjusterende (hydraulisk) kan den ikke justeres på annen måte. jeg skal ikke si dette sikkert, men det var det mekanikeren sa til meg da jeg ville justere den. Den måtte skiftes sa han.
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998
9-5 2,3 t 1998
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hvordan justere clutchen på og900?
Mener du at den ikke tar tak, eller at den ikke løser ut?oddiN108 skrev:Clutchen min ble litt på trynet isted, skulle flytte bilen og trilla nedover en bakke. slapp den ikke fort nok, bilen starta ikke (fiksa forresten startproblemet etterpå). Men nå er altså problemet at clutchen ikke tar i, selv ikke med flat clutchpedal. Hva kan jeg gjøre? siden feilen oppsto på en litt bagatellmessig måte, regner jeg med at løsningen er ganske bagatellmessig den også...
mvh oddi
Clutchen er hydraulisk, ja. Det sitter en sylinder øverst på pedalen, som trykksetter væska i systemet, som igjen løser ut slavesylinderen som styrer clutchen.
Den er ikke ment å være justerbar, og tar jeg ikke helt feil, så skal ikke slitasjen på clutchen ha noe å gjøre med hvor clutchen tar, fordi den ekstra vandringa i systemet som slitasjen fører til vil fylles opp med bremsevæske. Clutchsystemet bruker bræmsevæske fra samme beholder som bremsene.
Du kan sjekke om fjøra som trekker ut pedalen har hoppa av, da vil pedalen være halvt inne hele tida.
Har du uflaks er det lekkasje et sted.
En måte å "justere" pedalen på:
Skru ut pedalen, ta ut metallhylsa som staget til hovedsylinderen sitter i, borr nytt hull og sett hylsa inn der. Da vil clutchen ta et annet sted i pedalvandringa.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Hvordan justere clutchen på og900?
hm, den tar heeelt inne nå.. kan det være sannsynlig at det rett og slett er lite bremsevæske? har jo bytta bremseslange, jeg ordna med lufting og greier, men det kan jo hende at jeg ikke etterfylte nok bremsevæske..Ingvar N629 skrev:Mener du at den ikke tar tak, eller at den ikke løser ut?oddiN108 skrev:Clutchen min ble litt på trynet isted, skulle flytte bilen og trilla nedover en bakke. slapp den ikke fort nok, bilen starta ikke (fiksa forresten startproblemet etterpå). Men nå er altså problemet at clutchen ikke tar i, selv ikke med flat clutchpedal. Hva kan jeg gjøre? siden feilen oppsto på en litt bagatellmessig måte, regner jeg med at løsningen er ganske bagatellmessig den også...
mvh oddi
Clutchen er hydraulisk, ja. Det sitter en sylinder øverst på pedalen, som trykksetter væska i systemet, som igjen løser ut slavesylinderen som styrer clutchen.
Den er ikke ment å være justerbar, og tar jeg ikke helt feil, så skal ikke slitasjen på clutchen ha noe å gjøre med hvor clutchen tar, fordi den ekstra vandringa i systemet som slitasjen fører til vil fylles opp med bremsevæske. Clutchsystemet bruker bræmsevæske fra samme beholder som bremsene.
Du kan sjekke om fjøra som trekker ut pedalen har hoppa av, da vil pedalen være halvt inne hele tida.
Har du uflaks er det lekkasje et sted.
En måte å "justere" pedalen på:
Skru ut pedalen, ta ut metallhylsa som staget til hovedsylinderen sitter i, borr nytt hull og sett hylsa inn der. Da vil clutchen ta et annet sted i pedalvandringa.
edit: joda, ser ut som det er mer enn nok bremsevæske.
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998
9-5 2,3 t 1998
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
Hva skjer hvis du "pumper" clutchen mye?
http://www.saabturboclub.net/forum/view ... ght=clutch
Kan være noe liknende hos deg kanskje?
http://www.saabturboclub.net/forum/view ... ght=clutch
Kan være noe liknende hos deg kanskje?
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
hvis du har en liten lekkasje må du pumpe noen ganger for at den skal ta som normalt. da er det bare å lete!
du vil ikke få disse symptomene med for lite bremsevæske.
du vil ikke få disse symptomene med for lite bremsevæske.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
symptomene var like ja! tror jeg ringer mekonomen i morra, og får de til å fikse bilen:) jeg gidder ikke.. hehe:)Kristian N70 skrev:Hva skjer hvis du "pumper" clutchen mye?
http://www.saabturboclub.net/forum/view ... ght=clutch
Kan være noe liknende hos deg kanskje?
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998
9-5 2,3 t 1998
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
