Side 1 av 2
Få løs reimhjul
Lagt inn: 13 mai 2006, 10:19
av Eirik N396
Jeg har to motorer stående, en T16 og en GL. Og for å få T16 nedi har jeg blitt fortalt at jeg må skifte til enkle reimhjul(og bare ha en viftereim). Problemet er at jeg ikke får løs hjulet på veiva på noen av dem

Har noen tips for hvordan jeg skal gjøre? Jeg har smurt med rustløser, brukt 1,3meters forlenger på pipa, og holdt igjen svingjulet vha. en hammer..

(for hele motoren snurrer jo)
Og sånn ellers lurer jeg på om det doble hjulet på generatoren bare kan få være der? For om jeg flytter over det enkle, så passer ikke sporene til reimene overens.
Lagt inn: 13 mai 2006, 11:49
av doc N544
Det förste var vel det enkleste spörsmålet. Jovisst remskiven sitter bra fast, den dras jo også med et relativt höyt moment. Först og frems må du ha noe stabilt å holde mot med. Selv sveiset jeg en avskåret tannhjulsbit fra svinghjulet på en automat, som jeg fester mot en närliggende bolt i motorblocken. Men skall du få skikkelig snert, må i blant også selve motoren fikseres stivt ( i bil er jo problemet mindre )
Skru/fixer den helt fast.
Siden er det bare rå makt som gjelder, et bra dimensjonert vannrör er min forlenger, dessuten har jeg kjöpt Biltemas 3/4" hylsesett som tåler en stöyt. Är fikseringen i orden har jeg aldrig misslyktes.
Spörsmål to er verre, det begynner å bli en stund siden jeg holdt på med 99 nu.
Det finns jo to gerelle lösninger på liten plass, enten ta av noe på det som skall in, eller öke frigangen gjennom å gjöre en ombyggnad i karosseriet.
Noen spärsmål som jeg stiller meg er jo hvilke aggregat du vil ha med. Servostyring og AC är jo namnam, og fordrer begge at du har plass for remmene på remhjulet, dvs bytte av remhjul er vel ikke det man da önsker seg. Som jeg husker det var vel problemet en gang i tiden plassen for dobbelremhjul oppe ved generatorn på 99. Med en-remsdrivning kan man bare bytte det remhjulet som så passer direkte mot sporet på det nedre remhjulet på vevaxeln.
Bare litt synspunkter, du får ta det for det det er, dte er noen år siden jeg var borti denne probolematikken. Selv hadde jeg jo foretrukket å plukke over 900 servo også - da den er så mye lettere å få tak i.
Lagt inn: 13 mai 2006, 12:49
av Eirik N396
jeg har ikke planer om verken ac eller servo. Har forstått at dette med servo er lettere sagt enn gjort, og jeg har ikke peiling på torpedoveggmodifikasjoner eller bytte av slike. Dessuten er jeg overbevist om at det er kulere uten..

Kanskje jeg en dag gjør det også, men det er ihvertfall ikke prioritert.
Mitt spørsmål kan vel enklere formuleres slik:
Har 99ans torpedovegg (med innsenkning for H-motor) plass til doble reimhjul?
Lagt inn: 13 mai 2006, 16:33
av Frode N073
sjølve maseringå av torpedoveggen gjørs itte det eg har lest og forstått med slegga.

må jo bare finna ud kor møye som ska bankas inn

Lagt inn: 13 mai 2006, 16:44
av Eirik N396
En 99 med H-motor skal ikke trenge slegge..

Men jeg lurer bare på om det kun er med
enkelt reimhjul at en slipper dette, eller om det er plass til dobbelt også?
Lagt inn: 13 mai 2006, 22:12
av Børre N17
Mulig at det går på veivreimhjulet men tviler på om det er plass nok. Men på vannpumpa må du ihvertfall ha det enkle.
Men det ser du jo om du løfter oppi motoren og prøver...

Lagt inn: 14 mai 2006, 00:20
av Eirik N396
Børre N17 skrev:Mulig at det går på veivreimhjulet men tviler på om det er plass nok. Men på vannpumpa må du ihvertfall ha det enkle.
Men det ser du jo om du løfter oppi motoren og prøver...

På vannpumpa var det ikke noe problem å flytte over

På generatoren fikk jeg som nevnt et problem - sporene passet ikke overens. Og veiv-reimhjulet sitter fast. Jeg må nok finne en genial løsning for å få spent fast motoren og svinghjulet, og få et stooort moment på mutteren!

skal si fra når jeg finner en måte! (må kanskje prøve å gjøre som
doc N544 sier!

)
Lagt inn: 14 mai 2006, 12:10
av ArntR N315
gi bolten et kakk andre veien...
kanskje den er omvendt gjenget??

Lagt inn: 14 mai 2006, 12:24
av Griffin N430
Ta av svinghjulet og sidedekselet på motoren. Sett på igjen svinghjulet med ett par skruer å finn en skrutrekker som passer gjennom et av hullene i svinghjulet. Skrutrekkeren går mot blokka slik at motoren sitter fast. Har selv gjort dette, og reimskivebolten løsner med en gang hvis du bruker latmannsarm og ett realt spark med høyrefoten!

Lagt inn: 14 mai 2006, 12:30
av Ronny_N169
Skjæveland N396 skrev:Børre N17 skrev:Mulig at det går på veivreimhjulet men tviler på om det er plass nok. Men på vannpumpa må du ihvertfall ha det enkle.
Men det ser du jo om du løfter oppi motoren og prøver...

På vannpumpa var det ikke noe problem å flytte over

På generatoren fikk jeg som nevnt et problem - sporene passet ikke overens. Og veiv-reimhjulet sitter fast. Jeg må nok finne en genial løsning for å få spent fast motoren og svinghjulet, og få et stooort moment på mutteren!

skal si fra når jeg finner en måte! (må kanskje prøve å gjøre som
doc N544 sier!

)
skru ut en av boltene til clutchen og dytt inn en torx eller umbraconøkkel igjennom svinghjulet og inn igjennom ett hull i gavelplata ca under startmotoren.
Lagt inn: 14 mai 2006, 19:33
av Mortimer-N18
Har alltid fått av den skruen bare ved å kakke til den med slegge eller noe. Altså kakke til en skralle eller lignende som er tredd på skruen. Kommer alltid, bare å gi den et stort nok sjokk

Lagt inn: 14 mai 2006, 20:54
av TurboLars N383
Dra på starteren mens du holder igjen på en slags måte

Lagt inn: 16 mai 2006, 12:45
av kenny n277
bruker bare latmannsarm, ett slag eller to, så er det løst, den er ikke lings som en foreslo.
du vil nok få dårlig med plass om du skel ha inn dobble reim hjul, måtte slegge litt på RCN bilen min for å få til det, måtte jo ha servo.
Lagt inn: 16 mai 2006, 15:05
av Tor N12
Så lang tråd og så er det ingen som har anbefalt muttertrekker enda

Hmm...
Jeg har i allefall bestandig fått løs mutteren sånn..

Lagt inn: 16 mai 2006, 15:35
av TurboLars N383
Latmannsarm er jo 100ganger bedre enn muttertrekker da
