Saab vindusheiser. Standard-problem!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Saab vindusheiser. Standard-problem!

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 21 mai 2006, 23:42

Allerede fra første dag har vindusheiserene (elektriske) vært et problem. De går saktere og saktere. Og til slutt etter en stund, så stopper de :cry:

Har aldri turt å kjøre de helt end, da jeg kan gi de et lite kick med handa så de løsner:) hehe
Etter at jeg har tatt av dørtrekkene og smurt de opp emd masse fett og 5-56, så har de funka ei stund..

Hva er egentlig problemet: Enten så må det være motoren som begynner å bli slitt. Men da burde dne ha vært dte hele tiden, og ikke blitt dårligere noen ganger.

Så min sterkeste teori er at det er noe med noen drev. Tipper det er drevene som er "festet" på de runde armene som heiser vinduet opp og ned som kansje begynner å bli slitt..

Noen som har noen formeninger?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

Legg inn av Petter 900 T » 22 mai 2006, 03:35

Bytt fett inni girkassene, da merker du forskjell!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 22 mai 2006, 07:07

japp.. det er sant.. ta ut hele saksa inkl. motor, rems og smør opp på nytt.. fettet blir gammalt å seigt..
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

JvP N587
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 41
Registrert: 25 okt 2005, 21:06
Sted: Bodø

Legg inn av JvP N587 » 22 mai 2006, 07:33

Datapaal N526 skrev:japp.. det er sant.. ta ut hele saksa inkl. motor, rems og smør opp på nytt.. fettet blir gammalt å seigt..
Brukte denne metoden selv nettopp "saksa" satt så fast at jeg måtte bruke en hammer type stor til og få den til og gå. Btw er noe dritt og få mekanismen ut når dem alle sammen er "låst" i topp posisjon.

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 22 mai 2006, 12:52

Da har jeg enda en ting å gjøre:)

Takk!

(Er det mye mikk makk med drev og drit inni der, så det er en vanskelig operasjon?) Vil bare vite hvor mye jobb det er...
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 22 mai 2006, 13:27

Å ta ut saksa er fort gjort, men skru av motoren først, er lettere å få ut da. Og teip opp ruta.

Skal du åpne selve motoren er det litt mer knot, men det er sikkert verdt det. Motorene brenner ofte i stykker pga stivt fett i giret.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 22 mai 2006, 13:37

Neida det er ikke så vrient.

Så lenge motoren ikke er brent opp (forsatt går rundt) kan du gjøre følgende:

- Ut med saksa, motoren og gearet.
- Demonter motoren og gearet fra saksa.
- Borr opp "klinkene" på lokket til gearet.
- Der "klinkene" satt må du borre opp hull og gjenge opp disse.
- Vask nøye.
- Smør på nytt med fett som tåler kulde.
- Sett inn skruer istendenfor "klinkene".
- Regjør saksa og smør opp den også.
- Monter.
- Kjør vinduet opp og ned n ganger mens du tar deg en pils!
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
TBiel
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Sted: Hamar

Legg inn av TBiel » 22 mai 2006, 18:22

Et tips til: Det er et ganske vanlig problem at kontaktene i bryteren til vindusheisen irrer/får et belegg av støv som brenner fast, og strømgangen over metallflatenes mekaniske kontakt blir dårlig. Jeg har flere ganger på min -88 9000 måttet plukke brytere fra hverandre, og pusse metallet blankt. Vips, full fres i vinduets gang. Men: Det er viktig å konse ved demontering, så bryteren blir riktig satt sammen. Jeg tar hele biten inn på kjøkkenbordet så det blir lettere å ha kontroll på smådelene.

TBiel, Hamar
N050 -88a 9000t CD

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 22 mai 2006, 19:11

Søren gutta, dere er gull å ha!!!

Børre: Du snakket om pils, er det mulig å ta seg en dram og eller :wink: hehe
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95/-99 9-5
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 22 mai 2006, 19:27

Hva du vil, bare ikke kjør bil etterpå... :wink: Det liker ikke Onkel Blå :absolute:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 22 mai 2006, 19:46

Børre N17 skrev:Hva du vil, bare ikke kjør bil etterpå... :wink: Det liker ikke Onkel Blå :absolute:
Tror du skal leite lenge etter en som er mer streng på det enn meg du, så det går nok bra:)

Appropo, kom på det å drikke i garasjen :wink: Har hatt garasjefest før vi. Rulla ut bilen og dro inn møbler.. og alkohol!
Bilde

Skål :absolute:
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Svar