Side 1 av 1
Stjeler klimaanlegg mye HK på 9-5?
Lagt inn: 26 jun 2006, 20:46
av Jossva N1079
Siden det er sommer (vel ikke akkurat sinnsykt varmt i Trondheim ennå da men.....

)går aircondition stort sett oftere enn ellers i året og jeg synes å merke at den stjeler kraft fra motoren. Stemmer dette? Jeg har hørt flere med andre bilmerker snakke om dette, men da med annen type klimaanlegg.
Noen som vet noe mer om dette?
Lagt inn: 26 jun 2006, 21:05
av Magnus N592
Hei!
Leste i instruksjonsboka for ikke så lenge siden, og mener å huske at AC kompressoren alltid står på over 5 grader, for å avfukte lukta, og at ECON knappen slår av kompressoren om man vil spare bensin.. Den slår seg ikke av og på ihvertfall, den er alltid innkoblet over en viss temperatur. Så det er nok ikke bare den som du merker.. (prøvde ECON knappen når det var 16 grader ute, og innstilt på 21 i bilen, og lufta ble fort klam og fuktig, så den er på hele tiden og fukter av lufta, før lufta varmes opp igjen til rett innetemp)
Hvor mye den stjeler, er vel 5-10hk?? Mulig mye det, men husker ikke helt tallet nå..
Men det er stor forskjell på effekten fra motoren i løpet av dagen nå, dette p.g.a. høyere temperatur om dagen, og på kvelden er det gjerne lavere temperatur og litt fuktigere luft, og det gjør at bilen går bedre på kveldstid. Det kan alle merke til tider, og spesielt på denne tiden av året. Virker som det er større effekttap oppover fra 15 grader, enn det er under 15 grader.. Virker sånn ihvertfall?
Husker ihvertfall godt når jeg hadde Abarth som ungdomsbil, den gikk noe fælt på fuktige sommerkvelder, men merkbart dårligere om dagen!!
Merker forøvrig dette jeg også, tenkte senest i dag om det finnes en kurant intercooler å ettermontere istedet for den originale, skal sjekke SP nå, men har nok ikke penger før neste sommer..
Mvh
Magnus
Lagt inn: 26 jun 2006, 21:54
av Jossva N1079
Nok en grunn til å evt fyre opp litt mer gamp....
Takker for svar uansett. Hadde en mistanke og det er greit å høre andres erfaringer.
effekt stjeling ja
Lagt inn: 07 aug 2006, 19:59
av Vector_95
Jeg mener å huske at jeg fikk oppgitt av Saab, Molde Motor, at med klimaalegget i gang, så stjal det ca 18 hk..
Lagt inn: 07 aug 2006, 21:02
av ottorasmussen N242
Magnus N592 skrev:Hei!
Leste i instruksjonsboka for ikke så lenge siden, og mener å huske at AC kompressoren alltid står på over 5 grader, for å avfukte lukta, og at ECON knappen slår av kompressoren om man vil spare bensin.. Den slår seg ikke av og på ihvertfall, den er alltid innkoblet over en viss temperatur. Så det er nok ikke bare den som du merker.. (prøvde ECON knappen når det var 16 grader ute, og innstilt på 21 i bilen, og lufta ble fort klam og fuktig, så den er på hele tiden og fukter av lufta, før lufta varmes opp igjen til rett innetemp)
Hvor mye den stjeler, er vel 5-10hk?? Mulig mye det, men husker ikke helt tallet nå..
Men det er stor forskjell på effekten fra motoren i løpet av dagen nå, dette p.g.a. høyere temperatur om dagen, og på kvelden er det gjerne lavere temperatur og litt fuktigere luft, og det gjør at bilen går bedre på kveldstid. Det kan alle merke til tider, og spesielt på denne tiden av året. Virker som det er større effekttap oppover fra 15 grader, enn det er under 15 grader.. Virker sånn ihvertfall?
Husker ihvertfall godt når jeg hadde Abarth som ungdomsbil, den gikk noe fælt på fuktige sommerkvelder, men merkbart dårligere om dagen!!
Merker forøvrig dette jeg også, tenkte senest i dag om det finnes en kurant intercooler å ettermontere istedet for den originale, skal sjekke SP nå, men har nok ikke penger før neste sommer..
Mvh
Magnus
At bilen din går dårligere når det er varmt er normalt.
Alle turbobiler gjør det.
Intercooleren kalles på norsk, ladeluftkjøler.
Dens oppgave er å kjøle luft, slik at luften du får inn i motoren er kaldere.
Kald luft tar mindre plass enn varm luft, og dermed får du mer effekt.
Det sier seg selv at når utetemperaturen er høy, så er også temperaturen på luften du får inn i motoren høy.
Lagt inn: 08 aug 2006, 14:19
av Trond N47
Trykk på ECON knappen, eller AC-off på 9-5, når du trenger å akselerere raskt. På de eldre modellene av 9k var det en funksjon som koplet ut AC-kompressoren ved full gass. Synd at de sluttet med det.
AC-kompressoren går ikke hele tiden på biler med ACC, den kopler seg av og på for å holde ca 5 grader på kondensatoren. Fuktproblemene du beskriver ved utkopling varer bare noen minutter til kjøleeffekten er borte. ACC tørker luften helt ned til ca 5 grader, og det er litt sløseri hvis det ikke er fuktig. Kjører derfor mye med ECON-knappen inne.
Re: effekt stjeling ja
Lagt inn: 08 aug 2006, 15:52
av Hansi N624
Nei_Takk skrev:Jeg mener å huske at jeg fikk oppgitt av Saab, Molde Motor, at med klimaalegget i gang, så stjal det ca 18 hk..
Syns vel 18hk hørtes litt vel mye ut
Re: effekt stjeling ja
Lagt inn: 08 aug 2006, 15:54
av Mats900R
ja jeg har hørt at det sjeler ca 5-6 hk
Lagt inn: 12 aug 2006, 13:11
av Vector_95
Nei det var faktisk 18 hk de sa .. men men..slår alltid av klima'n når jeg skal foreta forbikjøringer eller går i gang med å parkere rånebilen bak meg

Synes ikke jeg merker noe stor forskjell på effekten , men det kan kanskje være på pga chipen

hehe
..
Lagt inn: 14 aug 2006, 22:17
av rallduss
Vart sagt av forrige eier av min saab 9000 2.3t, at airconditionen trakk 15hk i oppstarten.. dette kan vel kansje stemme, for om eg trykker på knappen under pådrag, merkast det på draget! Men det var 9000...