Levetid på Powerflexforinger?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Levetid på Powerflexforinger?

Legg inn av Orjan N235 » 27 jun 2006, 16:29

Hei,
bilen min passerte ikke EU kontroll da den var 2 år grunnet slitte (orginale) foringer i understellet. Monterte komplett sett med powerflex foringer, da jeg fikk høre dette var meget bedre kvalitetsmessig, og hva levetid angår.

Var nylig på service og fikk denne tilbakemeldingen:

”Stor slakke I fremmre bærebruforinger bak
og yttre nedre foring høyre side.”

Powerflexforingene har nå vart i ca 2 ½ år/~40-50K km.

Er dette normalt?
Hos Saab innrømmet de at de slet litt med holdbarheten til disse foringene, men skyldte fort på saltet som en medvirkende årsak.

Må nok bestille mer Powerflex, men er det mulig å bytte dette selv?
Meget takknemlig for tips av verksted i Trondheimsområdet?
Gjelder 9-5 2001 mod.

Mvh,
Ørjan
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 27 jun 2006, 16:43

Det hørtes veldig rart ut, trodde powerflex holdt lengre. Men ikke alle foringene til 9-5 finnes som powerflex.

Men hvorfor skylde på saltet?? Jeg har byttet foringer på min 16 år gamle og900 (som også kjører i salt hele vinteren) nå, og strengt tatt kunne jeg latt det være.

Det er greit å bytte selv, se FAQ for bytte av fremre bærearmsforinger bak(tror vi snakker om samme foring, men se skisse i FAQ-tråden). Tror heller ikke de andre powerflex-foringene trenger å presses inn, så det skal være en relativt smal sak. Kan være litt knot å få ut de gamle, men med vold og vaselin..
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

TurboLars N383
Overload!!!
Innlegg: 1749
Registrert: 23 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 27 jun 2006, 18:18

En ny bil skal vel ikke på eugodkjenning (PKK) før den er 4 år første gang ?? :?
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

N072
Innlegg: 22
Registrert: 23 apr 2003, 01:00

ANG. FORINGER 9-5

Legg inn av N072 » 04 jul 2006, 22:05

Hei, jeg har presis samme type bil som deg (modell og år) bak var de originale foringene utslitt etter ca. 55 000 km.

Fram var de originale sachs demperne gåen på ca. 50 000 km, byttet da til gule koni fram.

Nå når bakdemperne var gåen på ca. 60 000 km skiftet jeg til koni der og eibach fjærer både fram og bak (altså med de gule koni som tidligere hadde blitt satt inn på 50 000 km).

Når dette ble gjort hadde jeg en mistanke om at de gule koniene fram som da hadde gått ca. 10 000 var gåen, men valgte å prøve dem fordi jeg hadde en mistanke om at det kunne være noe annet (original fjær, foringer osv.) og at verkstedet sa at de gule koni umulig var gåen allerede.

Etter å ha kjør noen dager viser det seg at min antakelsene var rett, høyre framdemper (gul koni innsatt på 50 000 km) er ferdig med det.

Jeg må gjøre samme jobben omigjen altså!

Har hatt bilen helt siden den var ny, den er ikke banekjørt og langkjørt av VOKSEN og FORSIKTIG mann.

Skal derfor nå sette inn nye foringer (powerflex) bak som du hadde gjort og nye dempere fram, men vurderer nå å bytte til bilstein eller et annet merke.

Er spent på hvordan bilen blir med koni bak, bilstein fram og eibach fjærer helt rundt, tips om dette mottas med takk.

Hos en leverandør som selger flere merker dempere anbefalte de ikke koni, dette på grunn av de dårlige veien vi har her i Norge, - de hadde hatt en del klager på kort levetid på koni.

Har inntrykk av at 9-5 en må ha et eget team på størrelse med et stort formel 1-team for å kunne brukes som en normal daglig bil, alternativet er at en har en japansk og driftssikker bil i tillegg (og stor pengepung) de dagen 9-5en står på verksted.

Har ført logg siden bilen var ny og listen over verkstedbesøk er laaaaang! -SID, DI kassett, vibrasjoner fra drivknuter osv, men verst er problemer som med understellet.

Holder vel egentlig på å gi opp......, men er litt for glad i resten av bilen, design, soliditet på karosseri, særpreg og ikke minst trygghet hvis det smeller.

Resten av bilen er toppers, men det virker som om understell, foringer osv. ikke er dimensjonert etter resten av den tunge bilen.

Har tidligere hatt mange typer biler; franske, tyske og japanske, men ALDRI slike problemer - i hvertfall ikke før bilene har begynt å gå 150 000 - 200 000 km!

Folka på merkeverkstedet har aldri akseptert/innrømmet at det er noe galt - de sier at det ikke er noe galt med en ny SAAB.

Huuuuuuuuuu! - tips og råd mottas med takk og ærbødighet!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 04 jul 2006, 22:23

Tar du en titt på orginalforingene (særlig i opphenget til pendelarma bak) skjønner du fort hvorfor de ikke holder lenge, de er skikkelig spinkle.

Mange 9-5 leveres jo med 17" felger som standard, dette sliter jo noe mer. Antar at slitasjen blir merkbart mindre med mindre felger og mer gummi. At det ser forjævli ut er jo en annen sak...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 07 jul 2006, 18:09

Dersom man opplever at en gul Koni tar kvelden etter 10k ville jeg ha reklamert til de som solgte meg dem.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Orjan N235
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 533
Registrert: 16 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N235
Sted: Klæbu/Trondheim

Legg inn av Orjan N235 » 08 jul 2006, 16:04

Takk for utdypende info Ingvar.
Jeg er fortsatt litt usikker paa hvilke foringer jeg trenger aa bestille. Blir litt forvirret av frem/bak, men jeg antar dette dreier seg om foringene bak. (Ok, jeg innroemmer at jeg ikke skrur saa mye selv, men er villig til aa laere :wink: ).

Her er en oversikt over Powerflex foringer til 9-5.

Er jeg langt ute paa vidda om jeg bestiller disse foringene for "fremmre bærebruforinger bak"?

Eller er det ref. nr 4 som Ingvar referer til under FAQ 9-5?

Hva med "yttre nedre foring"?


Ja, jeg skal ta turen innom DinBil som utfoerte servicen aa faa klarhet paa dette, men det blir ikke foer jeg kommer hjem fra jobb (neste uke en gang). Etter mine erfaringer med kundebehandlingen dems kan det bli en vanskelig sak over telefon.

Meningen var aa bestille slik at de ligger aa venter. SP kunne ikke levere foer uti slutten av mnd. og var heller ikke saerlig ivrig paa aa finne ut hvilken type jeg trengte.
Hvis jeg finner ut hvilken type jeg trenger bestiller jeg nok fra Elkparts i England. Om ikke andre norske forhandlerere lagerfoerer disse og ikke har sommerstengt:
Sitat fra mail sendt samme dag:
"PFF66-205 are in stock. UK delivery is by 1st class recorded mail (usually 1-2
days). European delivery is by Airmail (usually 4-7 days)"

Hvis noen vet hvilke foringer jeg trenger, er jeg takknemelig for inputs.
Om jeg bestiller et sett "ekstra" for aa vaere sikker, gjoer ikke det saa mye da dette ser ut til aa vaere en hyppig forbruksvare. Andre kan kanskje vaere int. i settet som evt. blir til overs :?

Skal kjoere en del i sommer og vil gjerne faa skiftet fort som f.

Mvh,
Orjan
Ørjan N235
91 Renault Clio
04 Toyota LandCruiser
x-M01 2,0t(T) 9-5 SE Sport, Est....(Powerflex, Bilstein Sprint, H&R, EBC) Desverre solgt

Brukeravatar
Stalfa
Overload!!!
Innlegg: 1269
Registrert: 23 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 682
Navn: Stian
Bil: '03 9-5 2.3t Estate
Sted: Oslo, Ski

Legg inn av Stalfa » 08 jul 2006, 20:13

Kollevold på http://www.kollevold.no/ har jeg positive erfaringer med. Alle jeg har snakket med der vet hva de prater om.
De selger foringer, og vil helt sikkert hjelpe deg med å finne ut hvilke som passer til din bil.
Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
x - -03 Saab 9-5 Estate 2.3 Vector

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 10 jul 2006, 13:49

"fremre bærebruforing bak" er nr 4. Den andre beskrivelsen er litt ullen, spør der du tok service.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar