Tectyl behandling?
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 155
- Registrert: 12 jun 2003, 01:00
- Sted: Rogaland
Tectyl behandling?
Lurer litt på å ta en tectyl behandling av 900en? Noen som har noen formening om dette?
M86 900 Aero
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Gull verdt! Du kan evt gjøre det selv ved å vaske bilen under og
i hjulbuene. Tykk understellsmasse her får bilen til å vare i 2 nye
år (forutsatt at den er rustfri før du begynner). Men det viktigste er
kanaler og hulrom. Tynntflytende oljebasert (evt. linolje)
rustbeskyttelsesmiddel i alle hull (med gummiplugger). Evt. bor på
nye hull der du rustbeskytter kanten og plugger igjen hvis du ikke
kommer til overalt.
Bør utføres hvert annet år fra bilen er 5 år gammel.
i hjulbuene. Tykk understellsmasse her får bilen til å vare i 2 nye
år (forutsatt at den er rustfri før du begynner). Men det viktigste er
kanaler og hulrom. Tynntflytende oljebasert (evt. linolje)
rustbeskyttelsesmiddel i alle hull (med gummiplugger). Evt. bor på
nye hull der du rustbeskytter kanten og plugger igjen hvis du ikke
kommer til overalt.
Bør utføres hvert annet år fra bilen er 5 år gammel.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Hei..
Har akkurat gjort dette på min bil, med et spann med tykk tectyl og en pensel.. Er tungt å jobbe med, men gikk greit egentlig... Pass på å få trykket inntil alle profiler++ I kanaler, hulrom++ kan det brukes tykk eller tynn tectyl på sprayboks/ til kompressor (trykkluft)... Gikke geit dette.. Pass på å bruke klær du ikke forventer skal være klær etterpå, tectyl går ikke av klærne.. Jeg kjøte tectyl på biltema her i bergen...
MVH
Freshmaker
Har akkurat gjort dette på min bil, med et spann med tykk tectyl og en pensel.. Er tungt å jobbe med, men gikk greit egentlig... Pass på å få trykket inntil alle profiler++ I kanaler, hulrom++ kan det brukes tykk eller tynn tectyl på sprayboks/ til kompressor (trykkluft)... Gikke geit dette.. Pass på å bruke klær du ikke forventer skal være klær etterpå, tectyl går ikke av klærne.. Jeg kjøte tectyl på biltema her i bergen...
MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 397
- Registrert: 24 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 126
- Navn: Børge Elle
- Sted: Oslo
tecktyl...
Noen som har noen formening om tecktylbehandling av nyere biler ? Har hørt begge deler.... For min egen del dreier det seg om skal/skal ikke på en 02 9-5.
mvh Børge
mvh Børge
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
- Kontakt:
Har hørt at man skal være litt forsiktig med å legge på for mye understellsmasse. Den gamle som ligger der fra før av vil "tørke" og sprekke opp, etterhvert vil det legge seg kondens der, og da vet jo alle hva som skjer....rust... Så det beste er å fjerne den gamle massen og ha på ny for å unngå dette.
Hulromsmassen derimot er det bare å guffe på med!
Hulromsmassen derimot er det bare å guffe på med!
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
02 Toyota Yaris type moped
Re: tecktyl...
Med en nyere bil med rustgaranti ville jeg først ha snakket med mitt Saab verksted eller importøren for å være sikker på at rustgarantien ikke opphører ved tectylbehandling.belle skrev:Noen som har noen formening om tecktylbehandling av nyere biler ? Har hørt begge deler.... For min egen del dreier det seg om skal/skal ikke på en 02 9-5.
mvh Børge
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Kjører en 9-3 sportsedan og har tectylbehandlet denne. Selgeren på saab sa til meg at det var en fordel å gjøre dette da de hadde erfaringer med at biler som var behandlet holdt seg bedre enn biler som dette ikke var gjort med. Rustgarantien fra fabrikk går jo på gjennomrusting så den mener jeg er ganske uinteressant! Har det gått så langt så er det jo nesten for sent alikevel. Så lenge biler er laget av stål så ruster de uansett. Det gjelder å bare å holde det i sjakk så lenge som mulig. Da er nok tectyl tingen uansett alder på bil.
Kjører 93 sportsedan
Så for deg har altså garantien mot gjennomrusting null verdi?Jørn skrev:Rustgarantien fra fabrikk går jo på gjennomrusting så den mener jeg er ganske uinteressant! Har det gått så langt så er det jo nesten for sent alikevel. Så lenge biler er laget av stål så ruster de uansett. Det gjelder å bare å holde det i sjakk så lenge som mulig. Da er nok tectyl tingen uansett alder på bil.
Jeg er enig i at rustgarantien ikke må være en sovepute mot preventive tiltak som tectylbehandling, men jeg ville allikevel spandert på meg og bilen min en telefon til forhandler eller importør for å sjekke.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance