Tectyl behandling?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
AeroPetter
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 155
Registrert: 12 jun 2003, 01:00
Sted: Rogaland

Tectyl behandling?

Legg inn av AeroPetter » 08 des 2003, 00:41

Lurer litt på å ta en tectyl behandling av 900en? Noen som har noen formening om dette?
M86 900 Aero

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 08 des 2003, 09:16

Gull verdt! Du kan evt gjøre det selv ved å vaske bilen under og
i hjulbuene. Tykk understellsmasse her får bilen til å vare i 2 nye
år (forutsatt at den er rustfri før du begynner). Men det viktigste er
kanaler og hulrom. Tynntflytende oljebasert (evt. linolje)
rustbeskyttelsesmiddel i alle hull (med gummiplugger). Evt. bor på
nye hull der du rustbeskytter kanten og plugger igjen hvis du ikke
kommer til overalt.

Bør utføres hvert annet år fra bilen er 5 år gammel.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 08 des 2003, 09:51

Hei..

Har akkurat gjort dette på min bil, med et spann med tykk tectyl og en pensel.. Er tungt å jobbe med, men gikk greit egentlig... Pass på å få trykket inntil alle profiler++ I kanaler, hulrom++ kan det brukes tykk eller tynn tectyl på sprayboks/ til kompressor (trykkluft)... Gikke geit dette.. Pass på å bruke klær du ikke forventer skal være klær etterpå, tectyl går ikke av klærne.. Jeg kjøte tectyl på biltema her i bergen...

MVH
Freshmaker
Styrer med DAB og AUX

B.Elle N126
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 397
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 126
Navn: Børge Elle
Sted: Oslo

tecktyl...

Legg inn av B.Elle N126 » 08 des 2003, 10:43

Noen som har noen formening om tecktylbehandling av nyere biler ? Har hørt begge deler.... For min egen del dreier det seg om skal/skal ikke på en 02 9-5.
mvh Børge

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 08 des 2003, 11:06

Har hørt at man skal være litt forsiktig med å legge på for mye understellsmasse. Den gamle som ligger der fra før av vil "tørke" og sprekke opp, etterhvert vil det legge seg kondens der, og da vet jo alle hva som skjer....rust... Så det beste er å fjerne den gamle massen og ha på ny for å unngå dette.

Hulromsmassen derimot er det bare å guffe på med!
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Re: tecktyl...

Legg inn av Aeroild » 08 des 2003, 12:12

belle skrev:Noen som har noen formening om tecktylbehandling av nyere biler ? Har hørt begge deler.... For min egen del dreier det seg om skal/skal ikke på en 02 9-5.
mvh Børge
Med en nyere bil med rustgaranti ville jeg først ha snakket med mitt Saab verksted eller importøren for å være sikker på at rustgarantien ikke opphører ved tectylbehandling.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 08 des 2003, 14:01

Det var faktisk ikke gammel tectyl under bilen min i det hele tatt utenom under reservehjulsbrønnen, og der smørte jeg ikke på ny, siden det så ut som det nylig var gjort...
Styrer med DAB og AUX

Jørn
Innlegg: 19
Registrert: 08 mar 2003, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av Jørn » 11 des 2003, 19:51

Kjører en 9-3 sportsedan og har tectylbehandlet denne. Selgeren på saab sa til meg at det var en fordel å gjøre dette da de hadde erfaringer med at biler som var behandlet holdt seg bedre enn biler som dette ikke var gjort med. Rustgarantien fra fabrikk går jo på gjennomrusting så den mener jeg er ganske uinteressant! Har det gått så langt så er det jo nesten for sent alikevel. Så lenge biler er laget av stål så ruster de uansett. Det gjelder å bare å holde det i sjakk så lenge som mulig. Da er nok tectyl tingen uansett alder på bil.
Kjører 93 sportsedan

Brukeravatar
Aeroild
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 258
Registrert: 02 jul 2003, 01:00

Legg inn av Aeroild » 13 des 2003, 18:29

Jørn skrev:Rustgarantien fra fabrikk går jo på gjennomrusting så den mener jeg er ganske uinteressant! Har det gått så langt så er det jo nesten for sent alikevel. Så lenge biler er laget av stål så ruster de uansett. Det gjelder å bare å holde det i sjakk så lenge som mulig. Da er nok tectyl tingen uansett alder på bil.
Så for deg har altså garantien mot gjennomrusting null verdi?
Jeg er enig i at rustgarantien ikke må være en sovepute mot preventive tiltak som tectylbehandling, men jeg ville allikevel spandert på meg og bilen min en telefon til forhandler eller importør for å sjekke.
Arild
2003 Saab 9-3 Vector
1997 Porsche Boxster
God created turbo lag so V8's could have a chance

Svar