Import av trimma veteranbil.
Moderator: Moderatorer
Import av trimma veteranbil.
En kollega er sånn Volvo-gærning.
Nå har'n fått for seg å importere en 142 fra Sverige. Han har to muligheter: trimma suger eller en som er ombygd til turbo, begge seriøst bygd.
Om bilen er regga i Sverige og godkjent trimma, slik at det står i vognkortet (ja, vi snakker seriøs sugertrim; 200hk+), hva kan Biltilsynet finne på her ved førstegangsreg? Avgifter er jo ikke aktuelt, men kan de kreve no andre papirer (andre enn vognkort) på bilmodellen?
Holder det at den er godkjent i Sverige? Noen som VEIT, ikke trur og har hørt?
Nå har'n fått for seg å importere en 142 fra Sverige. Han har to muligheter: trimma suger eller en som er ombygd til turbo, begge seriøst bygd.
Om bilen er regga i Sverige og godkjent trimma, slik at det står i vognkortet (ja, vi snakker seriøs sugertrim; 200hk+), hva kan Biltilsynet finne på her ved førstegangsreg? Avgifter er jo ikke aktuelt, men kan de kreve no andre papirer (andre enn vognkort) på bilmodellen?
Holder det at den er godkjent i Sverige? Noen som VEIT, ikke trur og har hørt?
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 212
- Registrert: 01 okt 2006, 16:30
- Sted: råde i østfold
det er her det kjekke med eøs avtalen kommer inn
bil som er godkjent i et annet eu eller eøs land blir automatisk godkjent i norge og (les evnt mye avgifter, men veteran er vell ikke noe problem der)'
enkleste er å sende en mail til biltilsynet å spørre
bil som er godkjent i et annet eu eller eøs land blir automatisk godkjent i norge og (les evnt mye avgifter, men veteran er vell ikke noe problem der)'
enkleste er å sende en mail til biltilsynet å spørre
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter
:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter

1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Helt automatisk blir det vel ikke, de kan kreve papirer som jeg ikke har oversikt over.. Men de kan som sagt det..janerik171187 skrev:det er her det kjekke med eøs avtalen kommer inn
bil som er godkjent i et annet eu eller eøs land blir automatisk godkjent i norge og (les evnt mye avgifter, men veteran er vell ikke noe problem der)'
enkleste er å sende en mail til biltilsynet å spørre
Styrer med DAB og AUX
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
En kamerat av meg som skulle ha inn en Opel Ascona ell hva den heter. Der var det også gjort en del ommøbelering i motorrommet. Så han ringte til biltilsynet, og fikk beskjed om at den måtte godkjennes på nytt her i Norge. Selv om den allerede var godkjent i Sverige....
Men be han kameraten din om å ringe du
Men be han kameraten din om å ringe du

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 994
- Registrert: 05 mar 2003, 01:00
Når jeg for ett par uker siden begynnte prosessen med å få norske skilter på min "nye", var det kun chassinr de var på utkikk etter. De skulle ikke se på noenting! siden det var en veteranbil.
Det var det svenske vognkortet som var viktig for de, og meget viktig med både del 1 og del 2. OBS!!
Opplysningene i det svenske vognkortet ble direkte overført til det norske.
Jeg vet jo ikke om det blir noe annet når bilen tydelig har mer hk enn normalt. men med mine 28kw var det hvertfall ikke noe problemer
Det var det svenske vognkortet som var viktig for de, og meget viktig med både del 1 og del 2. OBS!!
Opplysningene i det svenske vognkortet ble direkte overført til det norske.
Jeg vet jo ikke om det blir noe annet når bilen tydelig har mer hk enn normalt. men med mine 28kw var det hvertfall ikke noe problemer

Hilsen Ole-P. N-154
- Liebak
- 2.0 bar
- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
ikke noen automatikk i det. det norske bt kan velge å bruke den svenske godkjenningen som grunnlag for det dem godkjenner men som sagt ikke noe man kan kreve at dem gjør. og siden dette er nok en av di tingene dem kan velge å gjøre så er praksisen veldig varierende fra sted til sted...janerik171187 skrev:det er her det kjekke med eøs avtalen kommer inn
bil som er godkjent i et annet eu eller eøs land blir automatisk godkjent i norge og (les evnt mye avgifter, men veteran er vell ikke noe problem der)'
enkleste er å sende en mail til biltilsynet å spørre
vil anbefalle å høre med volvo om papirer, eventuelt andre godkjenningspapierer fra svergie. bt får alderig for mye dokumentasjon!
når man har det man kan finne av papirer drar man til bt å legger frem saken sammen med en søknad.... tror det er den beste måten å gå frem...
SAAB SPORT & RALLY
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
be han ta kontakt med bt fyst og hør ka de har å sei. evt ka de kreve.
kan spara han for mye problemer seinare.
har han fyst kjøpt bilen og ikkje fått'an godkjent så nytte det ikkje å reisa å prøva andre plassa.
kan spara han for mye problemer seinare.
har han fyst kjøpt bilen og ikkje fått'an godkjent så nytte det ikkje å reisa å prøva andre plassa.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø