Import av trimma veteranbil.

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Import av trimma veteranbil.

Legg inn av Rune N35 » 14 jul 2007, 01:06

En kollega er sånn Volvo-gærning.

Nå har'n fått for seg å importere en 142 fra Sverige. Han har to muligheter: trimma suger eller en som er ombygd til turbo, begge seriøst bygd.

Om bilen er regga i Sverige og godkjent trimma, slik at det står i vognkortet (ja, vi snakker seriøs sugertrim; 200hk+), hva kan Biltilsynet finne på her ved førstegangsreg? Avgifter er jo ikke aktuelt, men kan de kreve no andre papirer (andre enn vognkort) på bilmodellen?

Holder det at den er godkjent i Sverige? Noen som VEIT, ikke trur og har hørt?
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

janerik171187
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 01 okt 2006, 16:30
Sted: råde i østfold

Legg inn av janerik171187 » 14 jul 2007, 02:17

det er her det kjekke med eøs avtalen kommer inn

bil som er godkjent i et annet eu eller eøs land blir automatisk godkjent i norge og (les evnt mye avgifter, men veteran er vell ikke noe problem der)'


enkleste er å sende en mail til biltilsynet å spørre
1987mod saab 900 turbo 8v solgt\byttet mot 9000
1986 9000 t16 175hk (starter ikke edition men skal fikses), edit 27\4 08, den starter :D:D
1987 bmw 320 129hk bruksbil
1988mod mazda 626 2.0 37000km vraket

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 14 jul 2007, 08:04

janerik171187 skrev:det er her det kjekke med eøs avtalen kommer inn

bil som er godkjent i et annet eu eller eøs land blir automatisk godkjent i norge og (les evnt mye avgifter, men veteran er vell ikke noe problem der)'


enkleste er å sende en mail til biltilsynet å spørre
Helt automatisk blir det vel ikke, de kan kreve papirer som jeg ikke har oversikt over.. Men de kan som sagt det..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 14 jul 2007, 13:43

En kamerat av meg som skulle ha inn en Opel Ascona ell hva den heter. Der var det også gjort en del ommøbelering i motorrommet. Så han ringte til biltilsynet, og fikk beskjed om at den måtte godkjennes på nytt her i Norge. Selv om den allerede var godkjent i Sverige....
Men be han kameraten din om å ringe du :)
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 14 jul 2007, 16:59

Det stod om en ombygd Amazon (amatørbygd cab)i Bil for noen år siden, og de roste Biltilsynet på Jessheim for proff og seriøs behandling. Og ja den ble godkjent, så få'n til å ta kontakt med dem Rune. :wink:
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Ole-P-N154
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 994
Registrert: 05 mar 2003, 01:00

Legg inn av Ole-P-N154 » 14 jul 2007, 21:36

Når jeg for ett par uker siden begynnte prosessen med å få norske skilter på min "nye", var det kun chassinr de var på utkikk etter. De skulle ikke se på noenting! siden det var en veteranbil.
Det var det svenske vognkortet som var viktig for de, og meget viktig med både del 1 og del 2. OBS!!
Opplysningene i det svenske vognkortet ble direkte overført til det norske.
Jeg vet jo ikke om det blir noe annet når bilen tydelig har mer hk enn normalt. men med mine 28kw var det hvertfall ikke noe problemer :D
Hilsen Ole-P. N-154

Brukeravatar
Liebak
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 596
Registrert: 15 apr 2005, 01:00
Medlemsnummer: 673
Navn: Daniel Liebak
Bil: saab 99
Sted: Elverum

Legg inn av Liebak » 14 jul 2007, 22:01

janerik171187 skrev:det er her det kjekke med eøs avtalen kommer inn

bil som er godkjent i et annet eu eller eøs land blir automatisk godkjent i norge og (les evnt mye avgifter, men veteran er vell ikke noe problem der)'


enkleste er å sende en mail til biltilsynet å spørre
ikke noen automatikk i det. det norske bt kan velge å bruke den svenske godkjenningen som grunnlag for det dem godkjenner men som sagt ikke noe man kan kreve at dem gjør. og siden dette er nok en av di tingene dem kan velge å gjøre så er praksisen veldig varierende fra sted til sted...
vil anbefalle å høre med volvo om papirer, eventuelt andre godkjenningspapierer fra svergie. bt får alderig for mye dokumentasjon!
når man har det man kan finne av papirer drar man til bt å legger frem saken sammen med en søknad.... tror det er den beste måten å gå frem...
SAAB SPORT & RALLY

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 15 jul 2007, 00:18

be han ta kontakt med bt fyst og hør ka de har å sei. evt ka de kreve.
kan spara han for mye problemer seinare.

har han fyst kjøpt bilen og ikkje fått'an godkjent så nytte det ikkje å reisa å prøva andre plassa.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 17 jul 2007, 09:35

Frode N073 skrev:be han ta kontakt med bt fyst og hør ka de har å sei. evt ka de kreve.
kan spara han for mye problemer seinare.

har han fyst kjøpt bilen og ikkje fått'an godkjent så nytte det ikkje å reisa å prøva andre plassa.
Og få kravene deres skriftlig :wink:

Svar