skummelt å trimme bil...

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Bjørk N1057
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 12 mai 2007, 12:11
Medlemsnummer: N1057
Navn: Øivind Bjørklund
Sted: Rykkinn, Bærum

Legg inn av Bjørk N1057 » 03 okt 2007, 13:00

Jeg får bare opp noe tull med et harleytreff der jeg? :S
x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT

x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker

evo16v
Innlegg: 23
Registrert: 20 aug 2007, 20:53
Sted: Rennebu/Molde

Legg inn av evo16v » 03 okt 2007, 13:05

1999 Saab 9-5 2,3t SE Estate
1991 Lancia Delta HF Integrale Evoluzione 1

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 03 okt 2007, 15:34

Skumle greier det der, når de går så langt for å bevise at bilen ikke var godkjent. Men som regel går det jo veldig galt, så da blir det jo vanskelig å bevise uansett. Om vedkommende lever etter evt sammenstøt...
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

TurboKK N473
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 422
Registrert: 02 jun 2004, 01:00
Sted: Sunnmøre

Legg inn av TurboKK N473 » 03 okt 2007, 23:37

Er det noko HK avgift når bilen er en 94mod da?
SAAB 9000 CSE 2.0t (M97)

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 03 okt 2007, 23:42

TurboKK N473 skrev:Er det noko HK avgift når bilen er en 94mod da?
Kommer ann på når den er førstegangs registrert.

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 04 okt 2007, 08:22

Daniel N683 skrev:så en 94 modell importert i 2005 kan ikke trimmes "gratis" før i 2015.. :(
Men likevel skal det stå i vognkortet, så blir helt sikkert bøtlagt langt tilbake i steinalderen selv om den er gammel nok :evil:
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 04 okt 2007, 09:59

Jeg tviler sterkt på at myndighetene fabrikerer vognkort for å innkreve avgifter - ærlig talt.

Grisekjøringen hans er nå en ting - håper han aldri mer for lov til å ta i en bil - men så lenge han har utvist en så stor forakt for alt som heter regelverk for modifikasjon av kjøretøy har han ingen sympati fra meg.

Han har ingen andre enn seg selv å takke for at han nå sitter i baret. Han kunne utmerket godt ha unngått det - både ved å ikke kjøre som en komplett tulling, og ved å faktisk modifisere bilen sin på lovlig vis. Enkelt og ukomplisert.
1996 Saab 900 S 2.0i

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Legg inn av K_Duck N1093 » 04 okt 2007, 10:09

henrikwl skrev:Enkelt og ukomplisert.
Og nesten garantert billigere i det lange løp.

+1 på Ingen Sympati. Som man reder ligger man.
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 04 okt 2007, 11:53

henrikwl skrev:Jeg tviler sterkt på at myndighetene fabrikerer vognkort for å innkreve avgifter - ærlig talt.
Hva mener du? De har full rett til å kneppe skiltene på en bil som ikke er blitt godkjent etter modifikasjoner. Selv om det bare er en mindre ting. Så selv om bilen er over 10 år gammel, så kan man ikke bare trimme bilen, og kjøre i vei. Skal fortsatt godkjennes og føres inn i vognkortet.

Grisekjøringa som førte til alt styret er og blir bare hans skyld.
Men vi andre er ikke noe bedre slik sett, og tror ikke vi skal skrike så høyt heller. Da alle gjerne vil ha litt mer power under panseret.
henrikwl skrev:men så lenge han har utvist en så stor forakt for alt som heter regelverk for modifikasjon av kjøretøy har han ingen sympati fra meg.
Og fra en annen tråd som ble startet i dag:
henrikwl skrev:Jeg har jo forstått at det er mye "enklere" å trimme en turbomotor enn en vanlig innsprøytningsmotor, men hva gir mest "bang for the buck" for en slik en?

Vi har jo de klassiske som å file ventiler, utvide sylindre og det gode gamle effektanlegget - jeg kjenner nostalgien fra mopedtiden strømme på her. Er det de enesete alternativene man har?

Tips?
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 04 okt 2007, 12:40

matrox N522 skrev:Hva mener du? De har full rett til å kneppe skiltene på en bil som ikke er blitt godkjent etter modifikasjoner. Selv om det bare er en mindre ting. Så selv om bilen er over 10 år gammel, så kan man ikke bare trimme bilen, og kjøre i vei. Skal fortsatt godkjennes og føres inn i vognkortet.
Ahh, beklager. Jeg misforsto det du skrev. Hvis det ikke står i vognkortet er det jo selvfølgelig ikke lovlig uansett hvor gammel bilen er og bøter må betales. My bad... :oops:

Og når det gjelder ditt sitat fra min tråd, så har jeg aldri sagt at jeg er i mot trimming og modifisering, så lenge det skjer i tråd med gjeldende lover og regler. Nå er jeg i den situasjonen at min bil har vært registrert i over 10 år i Norge, og dermed slipper jeg HK-avgift. Hadde jeg hatt en nyere bil hadde jeg aldri i verden giddet å punge ut i dyre dommer for slikt, og dermed hadde jeg heller ikke vurdert å trimme. I motsetning til Hr. Tøff-og-Brei som tråden her omhandler.
1996 Saab 900 S 2.0i

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 04 okt 2007, 18:11

Men det skal fremdeles godkjennes for og være lovelig. Og det er det ikke sikkert at Staten liker :P

Rufati
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 142
Registrert: 14 des 2005, 20:00
Sted: 7730 Beitstad

Legg inn av Rufati » 04 okt 2007, 19:10

Men han får igjen den vrakede bilen ja? De har vel ingen rett å legge beslag på den til min viten?

Og jeg lurer fælt på hvordan de testet motoren. Nærliggende å tro at de har benket den, men med slike skader? Riktinok i fronten på bildene, men hadde vært gøy å vite om de var ute med motoren for å kjøre test.

Brukeravatar
Øyvind N43
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 223
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 43
Navn: Øyvind
Bil: 9000
Sted: Hovin

Legg inn av Øyvind N43 » 04 okt 2007, 20:14

Leste på Nissan-forumet før de flytta tråden at bilen ble kjørt på rulle. Var ikke store skaden på hjuloppheng tror jeg. Vet at de benka den uten intercooler.
Saab 9000 CSE

Svar