Kan noen lage en faq på kjøp av deler fra utlande feks ebay?

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Kan noen lage en faq på kjøp av deler fra utlande feks ebay?

Legg inn av Kongpetrus » 08 des 2007, 17:21

Som topic.
Ønsker meg en faq fra a-å.
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 08 des 2007, 17:57

Jeg har handlet flere ganger fra ebay o.l., så jeg kan ihvertfall gjøre et forsøk ;)

1. Opprett en Paypal-konto. Her registrerer du kontonummer(eller var det kredittkortnummer?) sammen med din mail. Når noen overfører, sender de bare til din mail, og pengene ender opp på kontoen! Høres kanskje litt rart ut, men det fungerer.
2. By på auksjonen
3. Om/når du vinner er det bare å gå igjennom ebay sitt betalingssystem, og overføre fra paypal. (Nokså likt det du gjør når du går gjennom betalingsprosessen for norske nettbutikker, og sendes rett til din nettbank)
4. De fleste på ebay, om ikke alle, godtar paypal. Paypal tar en viss prosent av summen som overføres, så selger får ikke hele beløpet for seg selv. Men dette trenger du ikke tenke på, det er selger klar over. (det har ihvertfall aldri vært noe problem for meg)

Non-ebay handel:
1. Du kan enten ta en kikk på satsene til paypal, og overføre så mye ekstra at selger sitter igjen med riktig beløp. Men det forutsetter jo at selger har paypal, eller er villig til å skaffe seg det.
2. Du kan også overføre penger til utlandet fra mange nettbanker. Jeg kunne ihvertfall det fra min. Men du trenger SWIFT- og IBAN-nummer. Jeg hadde litt trøbbel med å ordne det der en gang, for selger ikke gadd bry seg med å få tak i disse. Men jeg fant det med å søke opp bankens nettside, og hente ut disse derfra. Det enkleste er nok å be selger om å få disse nummerne fra sin bank. Betalingsprosedyren er nokså lik vanlig betaling med nettbank, men du må da få med disse to nummerne. Og jeg tror også du må oppgi hva betalingen gjelder.

Håper dette var til noe hjelp :) Husker ikke veldig godt hvordan jeg gjorde det der, men det er ikke så vanskelig å finne ut av ihvertfall!

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 08 des 2007, 18:19

Dette var til hjelp, ja - og takk for det!

Skulle lage en Paypal konto nå, men hadde visst en fra før fikk jeg beskjed om. Søkte på historien min der og det var helt tilbake til 7. november 2007 :oops:

Kan ikke huske alt - he he.

Ebay.com neste :D
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 08 des 2007, 18:54

Og en ting til: Om det er snakk om litt større ting (f.eks. en bridgespoiler :roll: ) kan det være lurt å sjekke frakt med selger før en byr, så du ikke plutselig sitter der med en sinnsyk frakt å betale ;)

Legg også merke til at noen selgere på ebay kun sender til deler av verden, ofte US(&A). Dette er ofte noe de bare skriver. Jeg har mange ganger kjøpt fra slike, men det er lurt å sjekke opp det også, før du evt. byr.

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Navn: Per Arne Ralle
Bil: 05`95 Estate 2.2TiD Vector
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 08 des 2007, 19:47

Hei.

avklar frakt før du byr.... UANSETT

se på feedback`n til selger... vær skeptisk hvis ikke raten er på 99+%

Betal litt ekstra for forsikring....

Og husk på at PayPal har innebygd forsikring som dekker det meste... Virker som om kjøperen som oftest vinner fram i de sakene faktisk :D
Per Arne Ralle
N369

"My drinking team has a racing problem"

05`95 Estate 2,2TiD Vector
85`900 2d Sedan Bruksveteran
83`99 2d Nostalgiprosjekt
69`Rekord 1700

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 19 des 2007, 05:05

Jeg har også handlet en del fra utlandet, en god del fra ebay,
og jeg må si jeg foretrekker å gjøre business med firmaer.
Mindre stress og mindre risiko for misforståelser.
Og når du er på ebay kan du velge å vise hva det vil koste å frakte varen til Norge.

Om det da står "not specified" der sender de ikke til Norge, og da gidder ikke jeg mase.

Er det firmaer det er snakk om, fungerer tingene veldig mye enklere.
By på produktet, evt. bruk kjøp nå-funksjonen, "vinn" auksjonen på den måten, logg inn hos paypal, og du kan betale varen direkte derfra med visakortet ditt.

Bestiller du fra kina vil det forekomme at firmaet du handler hos vil foreslå å endre verdien på fakturaen til en verdi du selv står fritt til å spesifisere. Dette for at du skal spare penger.
Dette er noe de fleste verden over kan gjøre, men kineserene har "shipping skills" jeg aldri har sett maken til.
Joda, jeg skal handle mer i kina. :)

Helt til slutt kan jeg nevne at maksgrensen for tollfrihet ligger på NOK200, eller for enkelhets skyld, 30 USD.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 19 des 2007, 05:12

Nei men fydda Otto, vi driver vel ikke og svindler staten for tollpenger vel? Selv har jeg aldri gjort det, jeg mottar bare "Personal gifts" fra Mr. Ding Dong ettellerannet i Kina, og pakkenes verdi er overraskende nok som regel nøyaktig $30... Joda, kinesere har shipping skills ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Legg inn av ottorasmussen N242 » 19 des 2007, 14:23

Nei, Bjørn, jeg må få presisere at jeg ikke vil oppfordre noen til å bryte noen lover eller å svindle staten!

Om noen i Kina sender deg gaver til en verdi av 30$ er jo det en privatsak mellom dere. :)
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Legg inn av Andreas N1194 » 19 des 2007, 16:53

Eirik N396 skrev:Og en ting til: Om det er snakk om litt større ting (f.eks. en bridgespoiler :roll: ) kan det være lurt å sjekke frakt med selger før en byr, så du ikke plutselig sitter der med en sinnsyk frakt å betale ;)

Legg også merke til at noen selgere på ebay kun sender til deler av verden, ofte US(&A). Dette er ofte noe de bare skriver. Jeg har mange ganger kjøpt fra slike, men det er lurt å sjekke opp det også, før du evt. byr.
Har selv handlet rimelig mye ting og tang på Ebay over en god del år, og må si meg enig med det du sier. Kan også nevne at selgere ser an sine kjøpere også, og har man 100% positiv history selv så går det meste strålende :)

Om man går in på "advanced search" så kan man velge "items avaliable to" og hake av Norge der, da får du opp det som shippes hit. Evt så har jeg også god erfaring med å snakke med selger (ask seller a question) og få de til å shippe til norge selv om de i utgangspunktet ikke ønsker dette (igjen er 100% positiv history knall å ha)
Der går det også an å velge "show buy it now items only", og da får man opp de tingene man kan kjøpe med en gang.

Andreas
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Svar