ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av Bent N208 » 28 aug 2008, 20:50

Som de fleste av oss her tar jeg dette helt med ro, med PPC er trimmen ute av bilen på 10-15 minutter hvis jeg skulle bli innkalt =D>

Tror ikke vi SAAB eiere har noe å frykte i det hele tatt :mrgreen: :mrgreen: Hos alle forsikringselskaper er SAAB ikke en risikobil =D> Dette er nok myntet imot helt andre miljøer en oss :wink:

Så for oss som drar til gatebil med resatt PPC til original, er evt kontroller på vei til gatebil sine stevner " noe jeg aldri har sett eller opplevet " en god anledning til å ta en strekk av beina :rofl: :rofl: :wink:

Men hadde jeg hatt fast programvare i bilen ville jeg absolut tenkt meg om før jeg hadde kjørt " gris " :roll:

Ellers en morsom ting en biltilsynnisse sa på P4 i dag, vi har alle turbobiler i søkelyset " det vil jo innebære 80% av alle nysolgte diselbiler det da, og disse er det maange av " :wierdface: :wierdface:

Men for all del " lynet har slått ned i dass før " :rofl:

Mvh
Bent 8)
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av Jørgen N237 » 28 aug 2008, 21:37

Kansje jeg har noe å frykte allikavel når jeg kjører en forhandlertrimmet suzuki som går som en bøtte med drit da.. 0-100 måles best på bordkalender der ja..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av Frode N073 » 28 aug 2008, 22:26

Jørgen N237 skrev:Kansje jeg har noe å frykte allikavel når jeg kjører en forhandlertrimmet suzuki som går som en bøtte med drit da.. 0-100 måles best på bordkalender der ja..
hehe. sånn du må se på klokkå om du e på vei te/fra jobb #-o
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av Jørgen N237 » 29 aug 2008, 07:16

Frode N073 skrev:
Jørgen N237 skrev:Kansje jeg har noe å frykte allikavel når jeg kjører en forhandlertrimmet suzuki som går som en bøtte med drit da.. 0-100 måles best på bordkalender der ja..
hehe. sånn du må se på klokkå om du e på vei te/fra jobb #-o
ja..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Claus N201
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 922
Registrert: 06 jun 2004, 01:00
Medlemsnummer: 201
Navn: Claus Kristoffersen
Sted: Kjeller

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av Claus N201 » 30 aug 2008, 07:32

Tror man kan forsøke på alle mulige måter å forsvare trimming av biler i en hvilken som helst grad, men alle vet at dette er forbudt uansett å dette vet man før man trimmer uten å få det godkjent.
Om det er forsvarlig å trimme eller ei avhenger av om man oppgraderer understell, bremser osv også. Å selvfølgelig til hvilken grad man trimmer, stor forskjell på steg 1 på en 2,0t kontra steg 8 med ny IC, turbo , grenrør, eksos osv.
Men fullt ut like ulovlig så lenge dette ikke er godkjent og evnt avgifter er betalt. Tror at det er mange her på forumet som mener at "jeg" kan håndtere en trimmet bil og "min" bil er det forsvarlig å kjøre med selv om den er trimmet, sikkert riktig for noen det. Som våpenloven i USA som sier at man skal kunne eie et våpen til selvforsvar, men ikke alle som kan tydeligvis håndtere dette og kun bruke det til denne hensikten, samme som argumentasjonen til at det er bra med ekstra hester til forbikjøringer, brukes vel ikke alltid til kun det ? Nei ikke lett å sette en "grense" :?

Aldersgrense for å kjøre bil med alder som stiger proposjonalt med effekt/ytelse er sikkert bra og det ville nok hjulpet betraktelig. Men med dagens system ville man ikke kunne kontrollert dette, er jo ulovlig å trimme bilen uansett alder pr dd uten å få det godkjent å det er jo disse man vil ta. På samme måte som jeg ville at man skulle ha kunne kontrollert de som eide et våpen.

Men det er også et faktum at med Norge's avgitfts politikk på biler så kjører spesielt ungdom rundt i gamle biler med dårlig veiegenskaper og sikkerhet å det er ikke det spor bedre enn en moderat bil i motsatt enden av skalaen (lett trimmet bil med understell og bremser ihht trimmingen) men sørg for å få understellet godkjent det er en grunn til dette. Mener at det er like lett å kjøre seg ihjel med en gammel sliten bil som ny moderat trimmet bil. En 1000 hester's Audi med orginalt 200 hk har ingen ting på veien å gjøre med mindre den er godkjent for det. Den hører hjemme på bane, men også her er det regler for slike (veltebur, stoler osv).

Når det gjelder biltilsynet så er det stor forskjell etter min erfaring på servicegraden på de ansatte. På Hasle i Oslo så møtte jeg et stort offentlig upersonlig system hvor jeg smilte og var grei. Dette ga samme reaksjon som når jeg slo om til å være mer kritisk, så disse gutta er nok relativt herda. Mye mulig at vi ikke hadde kjemien heller.
På Jessheim møtte jeg det stikk motsatte her var det hyggelige blide mennesker med interesse for bil og de forklarte med iver om regler og krav og hjalp meg faktisk til å forstå hva som skulle til. Biltilsynet er en service institusjon som skal hjelpe deg og meg og ikke det motsatte som man kan få inntrykk av enkelte ganger. Orker man ikke å være normalt hyggelig på jobb så bytt yrke ta et kurs eller skift miljø (ref Oslo/Jessheim).

Så til alle med geniun bilinteresse oppgader gjerne bilen (litt :roll: ) bruk gjerne noen som kan skru på bil til å gjøre oppgraderingen å finn det rette stedet til å få dette godkjent (understell evnt avgift) å kos dere med bilen. Hold avstand og følg fartsgrenser og soner så går det nok bra for de aller fleste. Skal du kjøre fort gjør det på bane :D

Ps: dette er et helt personlig innlegg og har ingen ting med styret sitt synspunkt å gjøre.

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av Morten N88 » 30 aug 2008, 16:05

Claus N201 skrev:....
=D> =D>
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av Morti » 30 aug 2008, 18:53

<-- stemmer for flere 1000 hesters audi`r på veiene :mrgreen:
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Bent N208
Overload!!!
Innlegg: 1807
Registrert: 07 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N208
Navn: Bent Andresen
Bil: VW Scirocco TSI
Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
Kontakt:

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av Bent N208 » 30 aug 2008, 20:06

Claus N201 skrev:Tror man kan forsøke på alle mulige måter å forsvare trimming av biler i en hvilken som helst grad, men alle vet at dette er forbudt uansett å dette vet man før man trimmer uten å få det godkjent.
Om det er forsvarlig å trimme eller ei avhenger av om man oppgraderer understell, bremser osv også. Å selvfølgelig til hvilken grad man trimmer, stor forskjell på steg 1 på en 2,0t kontra steg 8 med ny IC, turbo , grenrør, eksos osv.
Men fullt ut like ulovlig så lenge dette ikke er godkjent og evnt avgifter er betalt. Tror at det er mange her på forumet som mener at "jeg" kan håndtere en trimmet bil og "min" bil er det forsvarlig å kjøre med selv om den er trimmet, sikkert riktig for noen det. Som våpenloven i USA som sier at man skal kunne eie et våpen til selvforsvar, men ikke alle som kan tydeligvis håndtere dette og kun bruke det til denne hensikten, samme som argumentasjonen til at det er bra med ekstra hester til forbikjøringer, brukes vel ikke alltid til kun det ? Nei ikke lett å sette en "grense" :?

Aldersgrense for å kjøre bil med alder som stiger proposjonalt med effekt/ytelse er sikkert bra og det ville nok hjulpet betraktelig. Men med dagens system ville man ikke kunne kontrollert dette, er jo ulovlig å trimme bilen uansett alder pr dd uten å få det godkjent å det er jo disse man vil ta. På samme måte som jeg ville at man skulle ha kunne kontrollert de som eide et våpen.

Men det er også et faktum at med Norge's avgitfts politikk på biler så kjører spesielt ungdom rundt i gamle biler med dårlig veiegenskaper og sikkerhet å det er ikke det spor bedre enn en moderat bil i motsatt enden av skalaen (lett trimmet bil med understell og bremser ihht trimmingen) men sørg for å få understellet godkjent det er en grunn til dette. Mener at det er like lett å kjøre seg ihjel med en gammel sliten bil som ny moderat trimmet bil. En 1000 hester's Audi med orginalt 200 hk har ingen ting på veien å gjøre med mindre den er godkjent for det. Den hører hjemme på bane, men også her er det regler for slike (veltebur, stoler osv).

Når det gjelder biltilsynet så er det stor forskjell etter min erfaring på servicegraden på de ansatte. På Hasle i Oslo så møtte jeg et stort offentlig upersonlig system hvor jeg smilte og var grei. Dette ga samme reaksjon som når jeg slo om til å være mer kritisk, så disse gutta er nok relativt herda. Mye mulig at vi ikke hadde kjemien heller.
På Jessheim møtte jeg det stikk motsatte her var det hyggelige blide mennesker med interesse for bil og de forklarte med iver om regler og krav og hjalp meg faktisk til å forstå hva som skulle til. Biltilsynet er en service institusjon som skal hjelpe deg og meg og ikke det motsatte som man kan få inntrykk av enkelte ganger. Orker man ikke å være normalt hyggelig på jobb så bytt yrke ta et kurs eller skift miljø (ref Oslo/Jessheim).

Så til alle med geniun bilinteresse oppgader gjerne bilen (litt :roll: ) bruk gjerne noen som kan skru på bil til å gjøre oppgraderingen å finn det rette stedet til å få dette godkjent (understell evnt avgift) å kos dere med bilen. Hold avstand og følg fartsgrenser og soner så går det nok bra for de aller fleste. Skal du kjøre fort gjør det på bane :D

Ps: dette er et helt personlig innlegg og har ingen ting med styret sitt synspunkt å gjøre.

Hei Claus :mrgreen:

Utrolig godt skrevet =D> =D> =D> =D>

Mvh
Bent 8)
Close to your saab,closer to you with Speedparts

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av matrox N522 » 31 aug 2008, 11:04

Morti skrev:<-- stemmer for flere 1000 hesters audi`r på veiene :mrgreen:
Stemmer for å fjerne alle Audi'er fra veiene :P
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av Jørgen N237 » 31 aug 2008, 15:29

matrox N522 skrev:
Morti skrev:<-- stemmer for flere 1000 hesters audi`r på veiene :mrgreen:
Stemmer for å fjerne alle Audi'er fra veiene :P
=D> :lol:
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: ADVARSEL Onkel og Biltilsynet skal ta trimmede biler

Legg inn av Morti » 31 aug 2008, 17:24

Jørgen N237 skrev:
matrox N522 skrev:
Morti skrev:<-- stemmer for flere 1000 hesters audi`r på veiene :mrgreen:
Stemmer for å fjerne alle Audi'er fra veiene :P
=D> :lol:
Dere altså! Bruk denne: :tp: og tørk av dere fliret :mrgreen:

Men for å berolige dere litt, jeg skal holde audin min orginal :whistle:
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Svar