Tror man kan forsøke på alle mulige måter å forsvare trimming av biler i en hvilken som helst grad, men alle vet at dette er forbudt uansett å dette vet man før man trimmer uten å få det godkjent.
Om det er forsvarlig å trimme eller ei avhenger av om man oppgraderer understell, bremser osv også. Å selvfølgelig til hvilken grad man trimmer, stor forskjell på steg 1 på en 2,0t kontra steg 8 med ny IC, turbo , grenrør, eksos osv.
Men fullt ut like ulovlig så lenge dette ikke er godkjent og evnt avgifter er betalt. Tror at det er mange her på forumet som mener at "jeg" kan håndtere en trimmet bil og "min" bil er det forsvarlig å kjøre med selv om den er trimmet, sikkert riktig for noen det. Som våpenloven i USA som sier at man skal kunne eie et våpen til selvforsvar, men ikke alle som kan tydeligvis håndtere dette og kun bruke det til denne hensikten, samme som argumentasjonen til at det er bra med ekstra hester til forbikjøringer, brukes vel ikke alltid til kun det ? Nei ikke lett å sette en "grense"
Aldersgrense for å kjøre bil med alder som stiger proposjonalt med effekt/ytelse er sikkert bra og det ville nok hjulpet betraktelig. Men med dagens system ville man ikke kunne kontrollert dette, er jo ulovlig å trimme bilen uansett alder pr dd uten å få det godkjent å det er jo disse man vil ta. På samme måte som jeg ville at man skulle ha kunne kontrollert de som eide et våpen.
Men det er også et faktum at med Norge's avgitfts politikk på biler så kjører spesielt ungdom rundt i gamle biler med dårlig veiegenskaper og sikkerhet å det er ikke det spor bedre enn en moderat bil i motsatt enden av skalaen (lett trimmet bil med understell og bremser ihht trimmingen) men sørg for å få understellet godkjent det er en grunn til dette. Mener at det er like lett å kjøre seg ihjel med en gammel sliten bil som ny moderat trimmet bil. En 1000 hester's Audi med orginalt 200 hk har ingen ting på veien å gjøre med mindre den er godkjent for det. Den hører hjemme på bane, men også her er det regler for slike (veltebur, stoler osv).
Når det gjelder biltilsynet så er det stor forskjell etter min erfaring på servicegraden på de ansatte. På Hasle i Oslo så møtte jeg et stort offentlig upersonlig system hvor jeg smilte og var grei. Dette ga samme reaksjon som når jeg slo om til å være mer kritisk, så disse gutta er nok relativt herda. Mye mulig at vi ikke hadde kjemien heller.
På Jessheim møtte jeg det stikk motsatte her var det hyggelige blide mennesker med interesse for bil og de forklarte med iver om regler og krav og hjalp meg faktisk til å forstå hva som skulle til. Biltilsynet er en service institusjon som skal hjelpe deg og meg og ikke det motsatte som man kan få inntrykk av enkelte ganger. Orker man ikke å være normalt hyggelig på jobb så bytt yrke ta et kurs eller skift miljø (ref Oslo/Jessheim).
Så til alle med geniun bilinteresse oppgader gjerne bilen (litt

) bruk gjerne noen som kan skru på bil til å gjøre oppgraderingen å finn det rette stedet til å få dette godkjent (understell evnt avgift) å kos dere med bilen. Hold avstand og følg fartsgrenser og soner så går det nok bra for de aller fleste. Skal du kjøre fort gjør det på bane
Ps: dette er et helt personlig innlegg og har ingen ting med styret sitt synspunkt å gjøre.