Statsbudsjettet

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Statsbudsjettet

Legg inn av Tor N12 » 07 okt 2008, 11:08

Noen som finner info om E-85-biler og hva som skjer med avgiftene der??

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/stat ... tid=537926" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/stat ... tid=537924" onclick="window.open(this.href);return false;

Og hvordan er utslippene på Saab's diesler? Bensinmotorene kommer nok i allefall ikke godt ut av dette :(
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Statsbudsjettet

Legg inn av Hjelle, N6 » 07 okt 2008, 12:58

Slik eg ser det med ein kjapp gjennomgong er det berre CO2-komponenten som det blir større endringar på.
Her er ihvertfall forslaget til dei nye avgiftssatsane:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/do ... ?id=530481" onclick="window.open(this.href);return false;
Etanolbilar får eit flatt frådrag på "heile" 10 000 etter eingongsavgifta er beregna.

Etters er satsane på ny og gammal CO2-avgift her:
(alle tal i gram/km og kr. pr gram)
0-120: 0 eller -500 (ja, minus 500 pr gram) / var: 41,25
121-140: 526:- / var 195,90
141-180: 531:- / var 515,35
181-250: 1486,78 / var 1443,48
over 250: 2500:- / var 1443,48

Noterbart er at bilar som slepp ut meir enn 250g pr km får ein skikkilig smekk, og bilar som slepp ut mindre enn 120g pr km vert belønna med 500 kroner pr gram i fråtrekk på engongsavgifta.
Alt i alt har det ikkje all verden å seie for SAAB vil eg kunne tore å påstå, stigninga er nok meir som den "normale" stigninga på satsane i eingongsavgiftene.

Rekna so smått på CO2 avgiftene på eit par-tre bilar:

9-3 SC TiD 150 manuell: (157 gram)
FØR: 17 632:-
NO: 19 021:-

9-3 SS 2.0T XWD manuell: (205 gram)
FØR: 65 576,20
NO: 66 385,72

9-5 SC 2.0t aut: (251 gram)
FØR: 131 976,28
NO: 135 790,82

Kan ta med utsleppstala på SAAB sine modellar i same renna:
9-5: (man/aut), tala er for Estate, sedan ligg jamt 5-10 gram under desse tala
2.0t: 214/251
2.3t: 217/246
1.9TiD: 184/204

9-3: (man/aut), tala er for SportCombi, Sport Sedan ligg jamt 5-10 gram under desse tala, Cab ligg på jamna 5-10 gram over SC
1.8i: 185/-
1.8t: 185/214
2.0t: 197/222
2.0T XWD: 207/-
2.8T: 242/263
2.8T XWD: 254/269 (kun sedan)
1.9TiD 120: 149/-
1.9TiD 150: 157/179
1.9 TTiD: 154/182

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Re: Statsbudsjettet

Legg inn av Gunnar N326 » 07 okt 2008, 16:32

Daniel N683 skrev:Porsche Cayenne har økt så det griner - 400.000 :shock:
Kan ikke si det bryr meg.. :lol:
Men litt mer alvorlig: Det er ingenting nytt her, miljøprofilen er så lav, at du hadde ikke merket den om du kjørte over den med firmabilen til David Coultard!
Ingen satsing på alternative drivstoff, straffing av de få dyre store som tross alt blir solgt, og miljø rabatt på 500.- pr gram Co2 under en allerede lav grense.. :roll:
Det hadde vært så enkelt, om de virkelig ville! :evil:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Statsbudsjettet

Legg inn av Ingvar N629 » 07 okt 2008, 18:49

Idiotisk dobbelavgift, de har både vekt- og CO2avgift. CO2-utslipp er direkte proporsjonalt med drivstofforbruket, man kan f eks like gjerne beregne lambdaverdi ut ifra CO2-innhold som av O2-innhold i eksosen om en kjenner drivstoffsammensetningen, jeg gjør det ofte i praksis på jobb. Høyere vekt betyr mer forbruk, så det blir smør på flesk. Høyere effekt derimot betyr ikke nødvendigvis høyere forbruk, så lenge effekten ikke er i bruk, som f eks på våre turbobiler på lav last.

Nei, bare kunnskapsløst miljøalibi alt sammen. Hva med miljøvennlig kraftproduksjon?? Mye ny teknologi som kunne hatt livets rett, om det hadde vært satset på utvikling og avgiftsfritak/subsidiering.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Skavold
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 896
Registrert: 22 jul 2007, 18:26
Medlemsnummer: 1110
Navn: Skavold
Bil: 2001 Saab 9-3 2,0t SE
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Statsbudsjettet

Legg inn av Skavold » 07 okt 2008, 21:39

Tja. Det er skuffende få forandringer, men det var likevel ikke noen bombe. Feige, tiltaksløse regjering.
"Saabs tend to be driven by quite interesting people" - James May

Svar