bil,henger,vekt og førerkort lover [løst]
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: bil,henger,vekt og førerkort lover [løst]
Greia er jo det at tilhengervekta i dag er lavere enn egenvekt på bilen, så om jeg får øka den kan jeg jo trekke litt mer med bilen på klasse B, men tror vi avslutter diskusjonen her, i og med at jeg har fått svar på det jeg lurte på
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Nei, med egenvekt meinar Biltilsynet egenvekta som skrive i vognkort, altså vekta UTAN førar. Ergo er hengarvekta lik det du har lov å trekke med kun klasse B der en brukar campingvognregelen.Atzz N1868 skrev:Greia er jo det at tilhengervekta i dag er lavere enn egenvekt på bilen, så om jeg får øka den kan jeg jo trekke litt mer med bilen på klasse B, men tror vi avslutter diskusjonen her, i og med at jeg har fått svar på det jeg lurte på
Men ellers kan eg opplyse at min 900 har tillatt totalvekt på hengaren 1500kg med brems og 640kg utan brems.
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
I følge lovdata.no så er det egenvekt + fører
Dette er fra førerkortforskriften:
Dette er fra førerkortforskriften:
§ 3-5. Førerett i klasse B
Førerett i klasse B gjelder for:
1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.
2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.
3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
OK, i endel publikasjonar eg har sett som vegvesenet gir ut har dei kun skrive egenvekt. Greit å vite at det er egenvekt+førar en skal regne ut iforhold til, då en som du seier har muligheit å drage en liutt tyngre hengar. Uansett er det smidigast å ha E-kortAtzz N1868 skrev:I følge lovdata.no så er det egenvekt + fører
Dette er fra førerkortforskriften:§ 3-5. Førerett i klasse B
Førerett i klasse B gjelder for:
1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.
2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.
3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).