Heisann.
Er det noen her som kjenner til eller har lest om noen som har bygget sitt eget gaming wheel til pc?
Jeg er helt sikker på at jeg har lest om det før, og driver og prøver å finne ut hvordan det gjøres og hva man trenger.
Grunnen til at jeg spør er at jeg har begitt meg ut på et prosjekt i samarbeid med NAF, som driver å bygger en simulator som skal brukes til opplæring og oppfølging av trafikkanter.
Hjemmelaget bilsimulator
Moderator: Moderatorer
- kristianur N1169
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: 1169
- Navn: Kristian Strømstad
- Bil: 1987 900 t16 2d
- Sted: Trondheim
Hjemmelaget bilsimulator
Kristian
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Hjemmelaget bilsimulator
Har faktisk lagd et ratt i lego for å styre en robot med for noen år siden...
Slik vi gjorde det da var å skrive ut en strimmel med fargenyanse fra helt sort til helt hvit, så kalibrerte vi sensoren til "rattet" etter dette, var java-kode for denne styringen da.
Men, skal man ha bil-følelse så har det nok vært like greit å gå for et ferdig produkt av bilratt til bilspill også bare modifisere dette. Da får man jo med sensorer og alt mulig også, samt driver om man skal få dette til imot et operativsystem.
Slik vi gjorde det da var å skrive ut en strimmel med fargenyanse fra helt sort til helt hvit, så kalibrerte vi sensoren til "rattet" etter dette, var java-kode for denne styringen da.
Men, skal man ha bil-følelse så har det nok vært like greit å gå for et ferdig produkt av bilratt til bilspill også bare modifisere dette. Da får man jo med sensorer og alt mulig også, samt driver om man skal få dette til imot et operativsystem.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hjemmelaget bilsimulator
Du kan vel bruke en vanlig rotasjonsgiver og koble denne til et std rattnav, og programmere softwaren det skal kobles på til denne. Std for slike givere er vel 4-20 mA, dvs du trenger kort for analog inngang hvis du skal bruke en pc til dette. Vi brukte nylig en slik i et styresystem vi konstruerte på jobb.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan