Anbefalt oktan

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
stvei.N643
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 66
Registrert: 30 apr 2006, 15:45
Medlemsnummer: N.643
Navn: svein Tveiterås
Bil: 9-3 se.02. 99le 73.mod
Sted: samnanger [bergen]

Anbefalt oktan

Legg inn av stvei.N643 » 08 jun 2006, 19:32

Er det noen som kan fortelle meg hvilken bensin det er best å bruke.95ell
er 98 oktan på orginal motor ? Evt,trimmet motor ?
,da vi var en vennegjeng som diskuterte det ,mange meninger,mange teorier.

97 mod.9000t cse.

hilsen stvei,N643.

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 08 jun 2006, 19:51

Det er mange meninger om dette, men ettersom jeg forstår, så kan man få mer effekt utav 98 oktan, fordi den ikke selvantenner så lett som 95 oktan, og dermed kan man oppnå en bedre og mer nøyaktig forbrenning... Er en tråd på forumet om akkurat det
(http://saabturboclub.net/forum/viewtopi ... re+forbruk)

http://saabturboclub.net/forum/viewtopi ... re+forbruk

, der mange erfarer lavere forbruk med høyere oktantall. På en trimmet bil kjører man nesten alltid med 98 oktan, da en trimmet bil (ihvertfall Saab) har høyere kompresjon, og derfor større fare for tenningsbank. Trionic-systemet føler tenningsbank, og skal kunne avverge dette med å senke turbotrykket bittelitt, så derfor kan man kanskje merke at en bil på 95 oktan går litt dårligere enn om den går på 98 oktan? Er IKKE noe ekspert på dette, men les tråden jeg linker til, og søk litt her på forumet, så finner du nok svar..



Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Brukeravatar
lie_N509
Overload!!!
Innlegg: 1005
Registrert: 12 jul 2005, 01:00
Bil: 9-3ss 04'

Legg inn av lie_N509 » 08 jun 2006, 22:55

Jeg bruker konsekvent 95-blyfri på min originale motor. Målte en gang må langkjøring, men det ble ikke helt riktig, fordi bilen var ikke like tung osv, men 98 fikk høyere forbruk, så det virker ikke som det er så mye å hente. Bilen ble heller ikke merkbart raskere, så da kjøper jeg det billigste
04' 9-3ss 1.8t

Brukeravatar
AarnesenN313
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 100
Registrert: 11 apr 2004, 01:00
Sted: Hurum

Legg inn av AarnesenN313 » 09 jun 2006, 13:49

Magnus N592 skrev:Det er mange meninger om dette, men ettersom jeg forstår, så kan man få mer effekt utav 98 oktan, fordi den ikke selvantenner så lett som 95 oktan, og dermed kan man oppnå en bedre og mer nøyaktig forbrenning... Er en tråd på forumet om akkurat det
(http://saabturboclub.net/forum/viewtopi ... re+forbruk)

http://saabturboclub.net/forum/viewtopi ... re+forbruk

, der mange erfarer lavere forbruk med høyere oktantall. På en trimmet bil kjører man nesten alltid med 98 oktan, DA EN TRIMMET BIL (IHVERTFALL SAAB) HAR HØYERE KOMPRESJON, og derfor større fare for tenningsbank. Trionic-systemet føler tenningsbank, og skal kunne avverge dette med å senke turbotrykket bittelitt, så derfor kan man kanskje merke at en bil på 95 oktan går litt dårligere enn om den går på 98 oktan? Er IKKE noe ekspert på dette, men les tråden jeg linker til, og søk litt her på forumet, så finner du nok svar..



Mvh
Magnus

Det med kompresjonen må du forklare meg hva du mener ?

Mvh
-Anders-
Saab 9-3 2,0t -01 TD04 snurre
Speedparts klistremerke høyre bak
Saab 900 -86

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 09 jun 2006, 14:10

Ettersom jeg forstår, så vil en trimmet Saab, f.eks. steg 1 av Hirsch/BSR e.l. øke turbotrykket for å presse inn mer luft/bensin for å skape en større eksplosjon = større effekt.

Vil ikke dette innebære at kompresjonen/trykket i motoren blir større?? Mer ladetrykk = mer luft inn = høyere kompresjon? Derfor at det er påkrevd for trim å kjøre med 98 oktan (som jeg forstår det..), nettopp fordi høyere kompresjon øker faren for tenningsbank (selvanntenning av bensinen før gnisten fra tennpluggen antenner den), og 98 har høyere selvanntennelsestemperatur en 95 oktan?

Så for at ikke Trionic systemet skal senke turbotrykket = effekten p.g.a. at det oppstår tenningsbank, så skal man kjøre med 98 oktan for å få ut full effekt.

Mener at det er sånn ihvertfall.. :-k

Correct me if I´m wrong! :D


Mvh
Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Brukeravatar
AarnesenN313
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 100
Registrert: 11 apr 2004, 01:00
Sted: Hurum

Legg inn av AarnesenN313 » 09 jun 2006, 14:16

Du tenker rett, men kompresjonen er den samme uansett, det er evt. sylindertrykket som øker. http://www.saab.com/main/GLOBAL/en/vepsilon/index.htmlMed mindre det er en sånn en da :-)
Tror jeg da :-)
-Anders-
Saab 9-3 2,0t -01 TD04 snurre
Speedparts klistremerke høyre bak
Saab 900 -86

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 jun 2006, 17:20

Eg tankar konsekvent 98 oktan.
Min 900 går både billigare og betre med 98 på tanken kontra 95.
TurboS-en har eg ikkje testa med 95, då den har raud APC, dermed skal det tankast 98 okt.

Brukeravatar
Magnus N592
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 174
Registrert: 28 des 2005, 23:51
Sted: Trondheim

Legg inn av Magnus N592 » 09 jun 2006, 19:52

Du tenker rett, men kompresjonen er den samme uansett, det er evt. sylindertrykket som øker. http://www.saab.com/main/GLOBAL/en/veps ... ex.htmlMed mindre det er en sånn en da :)
Tror jeg da :)
Du har nok helt rett!! :D
Jeg blander nok begrep her ja..

Hvor mye motoren komprimerer er vel konstant, mens trykket blir større jo mer man pøser inn!? Det blir riktig, ikke sant? 8)

Mvh

Magnus
2003 Saab 9-5 2.0t automat st.v.

Brukeravatar
AarnesenN313
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 100
Registrert: 11 apr 2004, 01:00
Sted: Hurum

Legg inn av AarnesenN313 » 09 jun 2006, 20:13

Magnus N592 skrev:
Du tenker rett, men kompresjonen er den samme uansett, det er evt. sylindertrykket som øker. http://www.saab.com/main/GLOBAL/en/veps ... ex.htmlMed mindre det er en sånn en da :)
Tror jeg da :)
Du har nok helt rett!! :D
Jeg blander nok begrep her ja..

Hvor mye motoren komprimerer er vel konstant, mens trykket blir større jo mer man pøser inn!? Det blir riktig, ikke sant? 8)

Mvh

Magnus

Jeppers. Det tror jeg skulle bli riktig :-)

Fyller forresten bare 98, bilen bruker mindre drivstoff og jeg føler bilen går bedre ....

mvh
-Anders-
Saab 9-3 2,0t -01 TD04 snurre
Speedparts klistremerke høyre bak
Saab 900 -86

Svar