Skal ikke altid være lett å få hjelp
Moderator: Moderatorer
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 458
- Registrert: 24 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N353
- Navn: Dag Kjetil Hovland Hansen
- Bil: 9-3
- Sted: Årnes
- Kontakt:
Skal ikke altid være lett å få hjelp
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=139630
Hva ville du ha gjort i en lignende situasjon ?
Jeg hadde kjørt !
Hva ville du ha gjort i en lignende situasjon ?
Jeg hadde kjørt !
Sist redigert av Dag_N353 den 14 mai 2007, 23:29, redigert 3 ganger totalt.
Don't think!
Feel. It is like a finger pointing away to the moon. ... Don't concentrate on the finger or you will miss all that heavenly glory.
Köp aldrig en folkvagn, kjör heller en barnvagn.
VW= Virtually Worthless
9.3 01
Feel. It is like a finger pointing away to the moon. ... Don't concentrate on the finger or you will miss all that heavenly glory.
Köp aldrig en folkvagn, kjör heller en barnvagn.
VW= Virtually Worthless
9.3 01
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Jeg hadde helt klart kjørt selv, selv om jeg er sterkt i mot fyllekjøring
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
Hadde nok kjørt selv. Men jeg kan ikke fatte hvorfor ikke ambulansen kunne komme, hadde nok kjeftet på de ja (selv om ikke det er til noe hjelp)
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Savner en "vet ikke" på avstemmingen.
Har selv sett hva fyllekjøring kan medføre og mistet folk som stod meg nær pga alkohol og bilkjøring.
Jeg tviler sterkt på at jeg hadde kjørt! Selv om dette skjedde langt oppe i nord så går jeg ut ifra at det ikke kan være sååå langt til nermeste nabo, jeg hadde heller knust soveromsvinduet til en nabo og fått de til å kjøre.
Hvis disse ungdommene rakk å ringe mange ganger til amk+politi da vil jeg tro at det skulle være mulig å rekke litt av hvert på den tiden de brukte der.
Men selvfølgelig når man står midt oppe i en sånn situasjon så er jo første bud å prøve å redde vedkommende.
Har selv sett hva fyllekjøring kan medføre og mistet folk som stod meg nær pga alkohol og bilkjøring.
Jeg tviler sterkt på at jeg hadde kjørt! Selv om dette skjedde langt oppe i nord så går jeg ut ifra at det ikke kan være sååå langt til nermeste nabo, jeg hadde heller knust soveromsvinduet til en nabo og fått de til å kjøre.
Hvis disse ungdommene rakk å ringe mange ganger til amk+politi da vil jeg tro at det skulle være mulig å rekke litt av hvert på den tiden de brukte der.
Men selvfølgelig når man står midt oppe i en sånn situasjon så er jo første bud å prøve å redde vedkommende.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Å kjøre selv er absolutt siste utvei, og har man drukket nok er det ikke et alternativ. Tenk om man forårsaker en ulykke, det kan gjøre vondt verre for flere enn den som i utgangspunktet er skadet.
Men om det er absolutt eneste mulighet, og man er beruset men ikke full, så er det vel snakk om nødverge??
Men om det er absolutt eneste mulighet, og man er beruset men ikke full, så er det vel snakk om nødverge??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Hadde ikke kjørt om jeg hadde vært full nei, men hadde ikke brydd meg om jeg hadde "tatt en øl". Jeg er enig i at man kunne prøvd å få tak i en nabo el.Ingvar N629 skrev:Å kjøre selv er absolutt siste utvei, og har man drukket nok er det ikke et alternativ. Tenk om man forårsaker en ulykke, det kan gjøre vondt verre for flere enn den som i utgangspunktet er skadet.
Men om det er absolutt eneste mulighet, og man er beruset men ikke full, så er det vel snakk om nødverge??
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;
Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Syntes vel egentlig ikke at noen av alternativene stemmer. Å kjøre selv hadde vært absolutt siste utvei, men kommer så klart på hvor mye jeg hadde drukket da, etter et par øl så kunne jeg nok ha kjørt. Men siden dette var snakk om et nachspiel så er vel heller det noe tvilsomt.
Dette er nok dessverre ikke det eneste ekesmeplet som finnes på at folk som ringer fra fester ikke blir tatt på alvor.
Men dersom han som kjørte skulle bli dømt for promillekjøring så gjorde han det i så fall for en god sak! Kanskje reddet han til og med liv.
Dette er nok dessverre ikke det eneste ekesmeplet som finnes på at folk som ringer fra fester ikke blir tatt på alvor.
Men dersom han som kjørte skulle bli dømt for promillekjøring så gjorde han det i så fall for en god sak! Kanskje reddet han til og med liv.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Mye mulig.. Men hva om noe hadde skjedd på veien??KongerudN344 skrev: Kanskje reddet han til og med liv.
Hva hadde vi sagt her om han hadde kjørt på og drept noen på sin "redningstur"?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Enig med dig Tor...Tor N12 skrev:Savner en "vet ikke" på avstemmingen.
Har selv sett hva fyllekjøring kan medføre og mistet folk som stod meg nær pga alkohol og bilkjøring.
Jeg tviler sterkt på at jeg hadde kjørt! Selv om dette skjedde langt oppe i nord så går jeg ut ifra at det ikke kan være sååå langt til nermeste nabo, jeg hadde heller knust soveromsvinduet til en nabo og fått de til å kjøre.
Hvis disse ungdommene rakk å ringe mange ganger til amk+politi da vil jeg tro at det skulle være mulig å rekke litt av hvert på den tiden de brukte der.
Men selvfølgelig når man står midt oppe i en sånn situasjon så er jo første bud å prøve å redde vedkommende.
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

Det sies ikke noe om kjøre lengden, noe jeg ville ha tatt hensyn til
Var det bare snakk om en kortere distanse hadde veien til bilnøkklene vært kort.
Å risikere flere liv for å redde en annen blir ikke riktig etter min mening.
Tror jeg ikke hadde klart å tilgi meg selv hvis en skulle kjøre ned noen under slike omstendigheter.
Blir for meg umulig å svare før en er i en slik situasjon, noe som jeg håper ikke skjer noen av oss
Jeg skjønner heller ikke hva AMK tenker på, får håpe de har en god forklaring.
Har selv vært ute for et lignende tilfelle. Fant en alt for full jentunge liggende sammen med 2 andre som ikke viste bedre. Jeg og en kompis ringte straks AMK, men fikk beskjed om å ringe politiet. Vi tok derfor kontakt med politiet, men fikk beskjed om å ringe AMK.
står mer her:
http://www.oblad.no/apps/pbcs.dll/artik ... 786&Ref=AR
Skal sies at det en stund siden det skjedde
er vel en skriveleif i ny og ne, skyldes trøtthet
Mvh.
Turban
Var det bare snakk om en kortere distanse hadde veien til bilnøkklene vært kort.
Å risikere flere liv for å redde en annen blir ikke riktig etter min mening.
Tror jeg ikke hadde klart å tilgi meg selv hvis en skulle kjøre ned noen under slike omstendigheter.
Blir for meg umulig å svare før en er i en slik situasjon, noe som jeg håper ikke skjer noen av oss
Jeg skjønner heller ikke hva AMK tenker på, får håpe de har en god forklaring.
Har selv vært ute for et lignende tilfelle. Fant en alt for full jentunge liggende sammen med 2 andre som ikke viste bedre. Jeg og en kompis ringte straks AMK, men fikk beskjed om å ringe politiet. Vi tok derfor kontakt med politiet, men fikk beskjed om å ringe AMK.
står mer her:
http://www.oblad.no/apps/pbcs.dll/artik ... 786&Ref=AR
Skal sies at det en stund siden det skjedde
er vel en skriveleif i ny og ne, skyldes trøtthet

Mvh.
Turban
900 SE 2.0T RIP
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Det har vært saker der berusede sjåfører har gått fri.
Ingvar er inne på det, kalles vel nødrett, om jeg husker riktig. Nå skal det sies at jeg ikke vet noe om tilstanden til denne sjåføren... Sånn som jeg var sist jeg var ute på byen, hadde jeg aldri kjørt noe som helst! Men er det ENESTE utvei, og en har drukket lite, så....
Skal sies at jeg har absolutt ingenting til overs for promillekjøring, og har selv ringt politiet og tipset om en i mitt nabolag. Vitnet senere mot denne "sjåføren". Det vi snakker om her er ikke det samme, syns jeg...
Ingvar er inne på det, kalles vel nødrett, om jeg husker riktig. Nå skal det sies at jeg ikke vet noe om tilstanden til denne sjåføren... Sånn som jeg var sist jeg var ute på byen, hadde jeg aldri kjørt noe som helst! Men er det ENESTE utvei, og en har drukket lite, så....
Skal sies at jeg har absolutt ingenting til overs for promillekjøring, og har selv ringt politiet og tipset om en i mitt nabolag. Vitnet senere mot denne "sjåføren". Det vi snakker om her er ikke det samme, syns jeg...
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01


9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Eirik N310
- 2.0 bar
- Innlegg: 577
- Registrert: 28 mar 2004, 01:00
- Sted: Lørenskog
Spørsmålet er om Daniel kan frikjennes for promillekjøring på grunn av nødrett, må vurderes utv fra straffeloven § 47. Straffefritak på grunnlag av nødrett innebærer at Daniel må ha forsøkt alle rimelige alternativer til å kjøre selv. Han gjorde et forsøk på å få tak i drosje, men kunne også ha ringt til politi, naboer osv. I tillegg må Daniel hatt grunn til å tro at den truende faren var særdeles betydelig i forhold til den skaden promillekjøringen ville føre til.
Legger en til grunn at Daniel kunne handlet annerledes, og at blødning fra hodet tyder på at det ikke var særdeles betydelig interesseovervekt for nødrettshandlingen, skal han dømmes for promillekjøring. Straffen er bot og ubetinget fengsel, jf. vegtrafikkloven § 31 andre ledd c.
Legger en til grunn at Daniel kunne handlet annerledes, og at blødning fra hodet tyder på at det ikke var særdeles betydelig interesseovervekt for nødrettshandlingen, skal han dømmes for promillekjøring. Straffen er bot og ubetinget fengsel, jf. vegtrafikkloven § 31 andre ledd c.
Eirik N310 |
'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d..
x '84 Saab 99GL Five Speed
'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d..

x '84 Saab 99GL Five Speed
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Hvis det hadde reddet livet til kompisen min hadde jeg gjort som Daniel, men det er klart, må kjenne på hvor full man er!
Man kan jo sette andre liv i fare i tillegg, så vurderingen er vanskelig.
Forøvrig er gutten som ble slått i hodet havnet i tromsø med hjerneblødning..
http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=18116
Politiet vurderer om saken kan henlegges etter div kriterier:
http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=18112
Man kan jo sette andre liv i fare i tillegg, så vurderingen er vanskelig.
Forøvrig er gutten som ble slått i hodet havnet i tromsø med hjerneblødning..
http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=18116
Politiet vurderer om saken kan henlegges etter div kriterier:
http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=18112
Mazda 6
VW Polo
VW Polo
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Her står det litt om nødrett: http://no.wikipedia.org/wiki/Nødrett
Det er således ikke vært ansett som lovlig nødrett å kjøre i beruset tilstand for å få en person til sykehus, så lenge det var mulig å ringe på hos naboer eller andre for å få dem til å kjøre.
Det er absolutt siste utvei å kjøre selv, og er det for å redde et annet menneskes liv så gjør man det jo såklart. Selv om jeg er imot fyllekjøring selv. Man kan jo treffe på ting på veien på tur også som nevnt, og beruset så har man jo satt ned den sikkerhetsfaktoren man har fra før når det gjelder bedømmelse av fart og reaksjonsevne.
Det er således ikke vært ansett som lovlig nødrett å kjøre i beruset tilstand for å få en person til sykehus, så lenge det var mulig å ringe på hos naboer eller andre for å få dem til å kjøre.
Det er absolutt siste utvei å kjøre selv, og er det for å redde et annet menneskes liv så gjør man det jo såklart. Selv om jeg er imot fyllekjøring selv. Man kan jo treffe på ting på veien på tur også som nevnt, og beruset så har man jo satt ned den sikkerhetsfaktoren man har fra før når det gjelder bedømmelse av fart og reaksjonsevne.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.