Skal ikke altid være lett å få hjelp

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Hva ville du ha gjort i en lignende situasjon ?

Jeg hadde kjørt selv
32
84%
Hadde fulgt rådet til AMK, ringt drosje
6
16%
 
Stemmer totalt: 38

Dag_N353
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 458
Registrert: 24 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N353
Navn: Dag Kjetil Hovland Hansen
Bil: 9-3
Sted: Årnes
Kontakt:

Skal ikke altid være lett å få hjelp

Legg inn av Dag_N353 » 14 mai 2007, 22:52

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=139630

Hva ville du ha gjort i en lignende situasjon ?

Jeg hadde kjørt !
Sist redigert av Dag_N353 den 14 mai 2007, 23:29, redigert 3 ganger totalt.
Don't think!
Feel. It is like a finger pointing away to the moon. ... Don't concentrate on the finger or you will miss all that heavenly glory.
Köp aldrig en folkvagn, kjör heller en barnvagn.
VW= Virtually Worthless
9.3 01

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 14 mai 2007, 22:56

Jeg hadde helt klart kjørt selv, selv om jeg er sterkt i mot fyllekjøring
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Cato N698
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 998
Registrert: 31 mai 2006, 08:07
Sted: Hamar
Kontakt:

Legg inn av Cato N698 » 14 mai 2007, 22:58

Hadde nok kjørt selv. Men jeg kan ikke fatte hvorfor ikke ambulansen kunne komme, hadde nok kjeftet på de ja (selv om ikke det er til noe hjelp)
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;

Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 14 mai 2007, 23:07

Savner en "vet ikke" på avstemmingen.
Har selv sett hva fyllekjøring kan medføre og mistet folk som stod meg nær pga alkohol og bilkjøring.
Jeg tviler sterkt på at jeg hadde kjørt! Selv om dette skjedde langt oppe i nord så går jeg ut ifra at det ikke kan være sååå langt til nermeste nabo, jeg hadde heller knust soveromsvinduet til en nabo og fått de til å kjøre.
Hvis disse ungdommene rakk å ringe mange ganger til amk+politi da vil jeg tro at det skulle være mulig å rekke litt av hvert på den tiden de brukte der.

Men selvfølgelig når man står midt oppe i en sånn situasjon så er jo første bud å prøve å redde vedkommende.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 14 mai 2007, 23:10

Å kjøre selv er absolutt siste utvei, og har man drukket nok er det ikke et alternativ. Tenk om man forårsaker en ulykke, det kan gjøre vondt verre for flere enn den som i utgangspunktet er skadet.

Men om det er absolutt eneste mulighet, og man er beruset men ikke full, så er det vel snakk om nødverge??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Cato N698
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 998
Registrert: 31 mai 2006, 08:07
Sted: Hamar
Kontakt:

Legg inn av Cato N698 » 14 mai 2007, 23:16

Ingvar N629 skrev:Å kjøre selv er absolutt siste utvei, og har man drukket nok er det ikke et alternativ. Tenk om man forårsaker en ulykke, det kan gjøre vondt verre for flere enn den som i utgangspunktet er skadet.

Men om det er absolutt eneste mulighet, og man er beruset men ikke full, så er det vel snakk om nødverge??
Hadde ikke kjørt om jeg hadde vært full nei, men hadde ikke brydd meg om jeg hadde "tatt en øl". Jeg er enig i at man kunne prøvd å få tak i en nabo el.
[SOLGT]Saab 9-3 "Viggen" & Twinpipe m/Speedparts Steg2
http://www.garaget.org/?car=28719'" onclick="window.open(this.href);return false;

Prosjekttråd:
viewtopic.php?t=11682

Mats900R
Overload!!!
Innlegg: 1588
Registrert: 04 des 2005, 17:17
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Legg inn av Mats900R » 14 mai 2007, 23:19

eg hadde kjørt, men kjørt utrolig rolig mest sannsynligvis godt under fartsgrensen..
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 14 mai 2007, 23:44

Syntes vel egentlig ikke at noen av alternativene stemmer. Å kjøre selv hadde vært absolutt siste utvei, men kommer så klart på hvor mye jeg hadde drukket da, etter et par øl så kunne jeg nok ha kjørt. Men siden dette var snakk om et nachspiel så er vel heller det noe tvilsomt.

Dette er nok dessverre ikke det eneste ekesmeplet som finnes på at folk som ringer fra fester ikke blir tatt på alvor.

Men dersom han som kjørte skulle bli dømt for promillekjøring så gjorde han det i så fall for en god sak! Kanskje reddet han til og med liv.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 14 mai 2007, 23:49

KongerudN344 skrev: Kanskje reddet han til og med liv.
Mye mulig.. Men hva om noe hadde skjedd på veien??
Hva hadde vi sagt her om han hadde kjørt på og drept noen på sin "redningstur"?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 15 mai 2007, 00:15

Tor N12 skrev:Savner en "vet ikke" på avstemmingen.
Har selv sett hva fyllekjøring kan medføre og mistet folk som stod meg nær pga alkohol og bilkjøring.
Jeg tviler sterkt på at jeg hadde kjørt! Selv om dette skjedde langt oppe i nord så går jeg ut ifra at det ikke kan være sååå langt til nermeste nabo, jeg hadde heller knust soveromsvinduet til en nabo og fått de til å kjøre.
Hvis disse ungdommene rakk å ringe mange ganger til amk+politi da vil jeg tro at det skulle være mulig å rekke litt av hvert på den tiden de brukte der.

Men selvfølgelig når man står midt oppe i en sånn situasjon så er jo første bud å prøve å redde vedkommende.
Enig med dig Tor...
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Legg inn av turban » 15 mai 2007, 01:11

Det sies ikke noe om kjøre lengden, noe jeg ville ha tatt hensyn til
Var det bare snakk om en kortere distanse hadde veien til bilnøkklene vært kort.
Å risikere flere liv for å redde en annen blir ikke riktig etter min mening.
Tror jeg ikke hadde klart å tilgi meg selv hvis en skulle kjøre ned noen under slike omstendigheter.
Blir for meg umulig å svare før en er i en slik situasjon, noe som jeg håper ikke skjer noen av oss
Jeg skjønner heller ikke hva AMK tenker på, får håpe de har en god forklaring.

Har selv vært ute for et lignende tilfelle. Fant en alt for full jentunge liggende sammen med 2 andre som ikke viste bedre. Jeg og en kompis ringte straks AMK, men fikk beskjed om å ringe politiet. Vi tok derfor kontakt med politiet, men fikk beskjed om å ringe AMK.
står mer her:
http://www.oblad.no/apps/pbcs.dll/artik ... 786&Ref=AR
Skal sies at det en stund siden det skjedde

er vel en skriveleif i ny og ne, skyldes trøtthet :bored:
Mvh.
Turban
900 SE 2.0T RIP

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 15 mai 2007, 09:08

Det har vært saker der berusede sjåfører har gått fri.
Ingvar er inne på det, kalles vel nødrett, om jeg husker riktig. Nå skal det sies at jeg ikke vet noe om tilstanden til denne sjåføren... Sånn som jeg var sist jeg var ute på byen, hadde jeg aldri kjørt noe som helst! Men er det ENESTE utvei, og en har drukket lite, så....
Skal sies at jeg har absolutt ingenting til overs for promillekjøring, og har selv ringt politiet og tipset om en i mitt nabolag. Vitnet senere mot denne "sjåføren". Det vi snakker om her er ikke det samme, syns jeg...
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Eirik N310
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 577
Registrert: 28 mar 2004, 01:00
Sted: Lørenskog

Legg inn av Eirik N310 » 15 mai 2007, 10:20

Spørsmålet er om Daniel kan frikjennes for promillekjøring på grunn av nødrett, må vurderes utv fra straffeloven § 47. Straffefritak på grunnlag av nødrett innebærer at Daniel må ha forsøkt alle rimelige alternativer til å kjøre selv. Han gjorde et forsøk på å få tak i drosje, men kunne også ha ringt til politi, naboer osv. I tillegg må Daniel hatt grunn til å tro at den truende faren var særdeles betydelig i forhold til den skaden promillekjøringen ville føre til.

Legger en til grunn at Daniel kunne handlet annerledes, og at blødning fra hodet tyder på at det ikke var særdeles betydelig interesseovervekt for nødrettshandlingen, skal han dømmes for promillekjøring. Straffen er bot og ubetinget fengsel, jf. vegtrafikkloven § 31 andre ledd c.
Eirik N310 |

'01 BMW 320 TD
x '95 Saab 900S 2.0i BLACK EDITION!!! (m/takluke)
x '84 Mercedes 300d.. :|
x '84 Saab 99GL Five Speed

Terra N837
Overload!!!
Innlegg: 1156
Registrert: 14 sep 2006, 14:00
Medlemsnummer: N 837
Navn: Anders
Bil: Mazda 6, VW Polo
Sted: Sortland

Legg inn av Terra N837 » 15 mai 2007, 14:30

Hvis det hadde reddet livet til kompisen min hadde jeg gjort som Daniel, men det er klart, må kjenne på hvor full man er!
Man kan jo sette andre liv i fare i tillegg, så vurderingen er vanskelig.

Forøvrig er gutten som ble slått i hodet havnet i tromsø med hjerneblødning..
http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=18116

Politiet vurderer om saken kan henlegges etter div kriterier:
http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=18112
Mazda 6
VW Polo

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Legg inn av na_X » 15 mai 2007, 14:50

Her står det litt om nødrett: http://no.wikipedia.org/wiki/Nødrett

Det er således ikke vært ansett som lovlig nødrett å kjøre i beruset tilstand for å få en person til sykehus, så lenge det var mulig å ringe på hos naboer eller andre for å få dem til å kjøre.

Det er absolutt siste utvei å kjøre selv, og er det for å redde et annet menneskes liv så gjør man det jo såklart. Selv om jeg er imot fyllekjøring selv. Man kan jo treffe på ting på veien på tur også som nevnt, og beruset så har man jo satt ned den sikkerhetsfaktoren man har fra før når det gjelder bedømmelse av fart og reaksjonsevne.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Svar