EU og andre snålinger
Moderator: Moderatorer
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N242
- Navn: Otto Rasmussen
- Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
- Sted: Bergen
Kort fortalt, Sv, som oddi omtaler som kommunister, er mot eu.
Klart de har rett når de sier vi må stå utenfor eu.
Noe dypere enn dette stikker ikke mitt forrige innlegg.
Klart de har rett når de sier vi må stå utenfor eu.
Noe dypere enn dette stikker ikke mitt forrige innlegg.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.
- Henrik N449
- Overload!!!
- Sted: Drammen
- Gisle N163
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N163
- Navn: Gisle Hillesund
- Bil: M06 - Saab 9-5 1,9 TiD sedan
- Sted: Søgne
- Kontakt:
Dette gikk litt dypere enn jeg hadde tenkt meg da jeg startet tråden... hmm.
Jeg så det hele på et svært overfladisk perspektiv og lurte egentlig bare på hvorfor vi må innrette oss etter EU når vi ikke er medlem. Og da til nevnte eksempler som for eksempel skiltene på bilene, EU kontroll, og i det hele tatt...
Jeg er ikke så veldig opptatt av politikk ellers, så jeg går ikke dypere inn i det. Dette var jo veldig satt på spissen fra min side.
-Gisle
Jeg så det hele på et svært overfladisk perspektiv og lurte egentlig bare på hvorfor vi må innrette oss etter EU når vi ikke er medlem. Og da til nevnte eksempler som for eksempel skiltene på bilene, EU kontroll, og i det hele tatt...
Jeg er ikke så veldig opptatt av politikk ellers, så jeg går ikke dypere inn i det. Dette var jo veldig satt på spissen fra min side.
-Gisle
'96 Saab 900R Turbo
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
If u do too much - people get dependent on u.
If u do too little - they lose hope.
If u do things rigth people won't be shure you've done anything at all.
- Johan N828
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 828
- Navn: Johan H
- Sted: Bærum
EU kontrollen er jo også en kontroll for at bilen er i forskrifts messig stand:PGisle N163 skrev:Dette gikk litt dypere enn jeg hadde tenkt meg da jeg startet tråden... hmm.
-Gisle
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
Sakens kjerne er at det sitter mennesker i brussel som dikterer lover og regler som vi på grunn av eøs-avtalen må innrette oss etter.Henrik N449 skrev:Nei, nettopp.ottorasmussen N242 skrev: Noe dypere enn dette stikker ikke mitt forrige innlegg.
Derfor spør jeg igjen, få høre din mening i saken da.
PKK kalles ofte for eu-kontroll nettopp på grunn av dette.
Dommere som sitter i efta-domstolen kan også diktere hva norske politikere kan bestemme og ikke bestemme, noe som i sin tur reduserer demokratiet til et spill for galleriet.
Blir vi med i eu eller fortsetter med eøs-avtalen kan vi like gjerne skyte kongen og legge ned stortinget.
Alt blir likevel diktert av brussel.
Det er etpar ting de dikterer og bestemmer over ja, og kjernen i EU er jo at man skal ha fri konkurranse. Når kommunistene/lobbyistene helst vil gi statlige oppdrag til sine venner og støttespillere, trer som regel ESA inn og sier "fyfy, legg ting ut på anbud og følg anbudsreglene!" Dette gjør de for å forhindre kartellvirksomet og korrupsjon. Det er vel få her i verden som er så korrupte som SV og AP-politikere her til lands. Jeg syns det er fint at regjering/storting får pisk på pungen avogtil, for ikke å følge anbudsregler når det skal invisteres i store ting. Ting bør ikke koste mer enn de trenger, selvom jens har en kompis som eier et stort entrepenørfirma som helst vil ha oppdraget til en dyrere pris enn konkurrenten fra polen, england eller tyskland kan tilby, og med samme kvalitet!ottorasmussen N242 skrev:Sakens kjerne er at det sitter mennesker i brussel som dikterer lover og regler som vi på grunn av eøs-avtalen må innrette oss etter.Henrik N449 skrev:Nei, nettopp.ottorasmussen N242 skrev: Noe dypere enn dette stikker ikke mitt forrige innlegg.
Derfor spør jeg igjen, få høre din mening i saken da.
PKK kalles ofte for eu-kontroll nettopp på grunn av dette.
Dommere som sitter i efta-domstolen kan også diktere hva norske politikere kan bestemme og ikke bestemme, noe som i sin tur reduserer demokratiet til et spill for galleriet.
Blir vi med i eu eller fortsetter med eøs-avtalen kan vi like gjerne skyte kongen og legge ned stortinget.
Alt blir likevel diktert av brussel.
EU betyr blant annet at skattepengene våres ikke skal sløses bort, og at vi får billigere og bedre produkter. I noen tilfeller ender det med "fiasko" (avskaffelse av strøm-monopol), mens i andre tilfeller ender det med suksess (avskaffelse av telemonopol). Hadde det ikke vært for avskaffelsen av dette monopolet, hadde vi fremdeles betalt 3 kr minuttet for å ringe fasttelefon innenfor kommunene:)
mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt 
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Jeg er forsåvidt enig med deg oddi, problemet er at Ap og SV (og Sp, selv om de går stille i dørene) sitter i regjering fordi de er valgt av det flertallet av befolkningen som gidder å stemme. Om det er fordi folk vil ha det sånn, eller at de ikke vet bedre skal jeg la være usagt. Uansett så er det disse folkene som er valgt til å styre her i landet... Men rent personlig synes jeg det føres en temmelig molbo politikk her i landet om dagen, det er en del bånd som er for sterke i styringsapparatet, og alt for mange beslutninger tas uten at tilstrekkelig kunnskap og kompetanse er hentet inn. Bare se på miljøpolitikken som plutselig har blitt populær igjen, jeg finner ikke ord. Men det var en digresjon... Når det gjelder EU så er vel den situasjonen vi har nå hverken eller, EØS-medlemmer som vi er, men uten å være representert i EU. Eneste påvirkningsmulighet vi har er gjennom lobbyvirksomhet i Brüssel. Skulle vi bli medlemmer så blir det et kostbart medlemsskap, da overføringene ikke akkurat går vår vei mtp alle de nye medlemslandene som ikke akkurat er økonomiske lokomotiv. Det blir litt som å velge mellom pest og kolera, spør du meg.oddi N108 skrev: Det er etpar ting de dikterer og bestemmer over ja, og kjernen i EU er jo at man skal ha fri konkurranse. Når kommunistene/lobbyistene helst vil gi statlige oppdrag til sine venner og støttespillere, trer som regel ESA inn og sier "fyfy, legg ting ut på anbud og følg anbudsreglene!" Dette gjør de for å forhindre kartellvirksomet og korrupsjon. Det er vel få her i verden som er så korrupte som SV og AP-politikere her til lands. Jeg syns det er fint at regjering/storting får pisk på pungen avogtil, for ikke å følge anbudsregler når det skal invisteres i store ting. Ting bør ikke koste mer enn de trenger, selvom jens har en kompis som eier et stort entrepenørfirma som helst vil ha oppdraget til en dyrere pris enn konkurrenten fra polen, england eller tyskland kan tilby, og med samme kvalitet!
EU betyr blant annet at skattepengene våres ikke skal sløses bort, og at vi får billigere og bedre produkter. I noen tilfeller ender det med "fiasko" (avskaffelse av strøm-monopol), mens i andre tilfeller ender det med suksess (avskaffelse av telemonopol). Hadde det ikke vært for avskaffelsen av dette monopolet, hadde vi fremdeles betalt 3 kr minuttet for å ringe fasttelefon innenfor kommunene:)
mvh oddi
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
Vi betaler da allerede noen tusentalls millioner for å la oss diktere, så penger er det å spare på å kutte ut eøs-avtalen også.
Jeg sier ikke at jeg er enig i regjeringens politikk, gud forby det, men det er nå engang slik at flertallet har valgt disse tåpene. Da mener jeg det blir feil å ha en instans som kan underkjenne beslutninger tatt i det demokratisk valgte stortinget.
Er dere enige i det eller uenige?
Jeg sier ikke at jeg er enig i regjeringens politikk, gud forby det, men det er nå engang slik at flertallet har valgt disse tåpene. Da mener jeg det blir feil å ha en instans som kan underkjenne beslutninger tatt i det demokratisk valgte stortinget.
Er dere enige i det eller uenige?
tull og tøys. Norge liker å kalle seg en jordbruksorganisasjon. i EU-landene står jordbruket for ca 3% av sysselsettingen, mens de stikker av med nærmere 50% av budsjettet! LATTERLIG at ikke norske bønder higer etter å komme seg inn i EU, men de er vel like dumme som flertallet av befolkningen, som ikke vil inn.Ingvar N629 skrev:Jeg er forsåvidt enig med deg oddi, problemet er at Ap og SV (og Sp, selv om de går stille i dørene) sitter i regjering fordi de er valgt av det flertallet av befolkningen som gidder å stemme. Om det er fordi folk vil ha det sånn, eller at de ikke vet bedre skal jeg la være usagt. Uansett så er det disse folkene som er valgt til å styre her i landet... Men rent personlig synes jeg det føres en temmelig molbo politikk her i landet om dagen, det er en del bånd som er for sterke i styringsapparatet, og alt for mange beslutninger tas uten at tilstrekkelig kunnskap og kompetanse er hentet inn. Bare se på miljøpolitikken som plutselig har blitt populær igjen, jeg finner ikke ord. Men det var en digresjon... Når det gjelder EU så er vel den situasjonen vi har nå hverken eller, EØS-medlemmer som vi er, men uten å være representert i EU. Eneste påvirkningsmulighet vi har er gjennom lobbyvirksomhet i Brüssel. Skulle vi bli medlemmer så blir det et kostbart medlemsskap, da overføringene ikke akkurat går vår vei mtp alle de nye medlemslandene som ikke akkurat er økonomiske lokomotiv. Det blir litt som å velge mellom pest og kolera, spør du meg.oddi N108 skrev: Det er etpar ting de dikterer og bestemmer over ja, og kjernen i EU er jo at man skal ha fri konkurranse. Når kommunistene/lobbyistene helst vil gi statlige oppdrag til sine venner og støttespillere, trer som regel ESA inn og sier "fyfy, legg ting ut på anbud og følg anbudsreglene!" Dette gjør de for å forhindre kartellvirksomet og korrupsjon. Det er vel få her i verden som er så korrupte som SV og AP-politikere her til lands. Jeg syns det er fint at regjering/storting får pisk på pungen avogtil, for ikke å følge anbudsregler når det skal invisteres i store ting. Ting bør ikke koste mer enn de trenger, selvom jens har en kompis som eier et stort entrepenørfirma som helst vil ha oppdraget til en dyrere pris enn konkurrenten fra polen, england eller tyskland kan tilby, og med samme kvalitet!
mvh oddi
En annen ting som er LATTERLIG er at vi ikke meldte oss inn i EU i 94, da vi fikk forhandlet frem svært gode fiskeri og landbruksavtaler, samt en hel haug gode industriavtaler. Da var EU avhengig av norge som marked. Nå er det motsatt. Nå er norsk industri avhengig av eu sitt marked. Eu er mindre avhengig av norge nå, og dermed vil avtalen vi eventuelt får forhandlet frem dårligere enn den vi hadde fått i 94. vi får ALDRI den samme sjansen igjen. Vet ikke helt om jeg klarer å tilgi kommunistene her i landet for dette. (nå skal det nevnes at AP ikke er kommunister i denne sammenhengen, de er jo kjent for å være gode eu-tilhengere, nettopp pga tilgang til stort indre marked).
edit: og pengene vi eventuelt ville betalt i et eu-medlemskap er jo en investering, for å få blant annet østblokklandene til å komme i en slik økonomisk situasjon at de er istand til å kjøpe våre produkter.
mvh oddi
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
- ottorasmussen N242
- Overload!!!
Tja, i ytterste konsekvens. Men så er det nå slik at dumme mennesker ikke alltid vet sitt eget beste.. At diktatur ofte munner ut i tyrrani er jo diktaturets svakhet. og den svakheten er sterkere enn demokratiets svakheter..ottorasmussen N242 skrev:Da var jo det på det rene, du er en antidemokrat på lik linje med eu-byråkratene vil du frata enkelmennesket dets stemmerett.
Diktatur kan jo dette minne om.
mvh oddi
9-5 2,3 t 1998

9-5 2,3 t 1998