I praksis vil vel dette si at de ikke kan ta lappen fra deg helt uten grunn. Men har de den minste mistanke om at noe er galt kan de ta den for opp til 3 uker.Vegtrafikkloven §33 nr. 3:
Finner politiet at fører eller eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådigheten over motorvognen med skjellig grunn er mistenkt for et straffbart forhold som kan medføre tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, kan en polititjenestemann midlertidig tilbakekalle føreretten og ta førerkortet fra ham. Spørsmålet om å opprettholde midlertidig tilbakekall av føreretten og beslaget skal snarest mulig forelegges for en tjenestemann som hører til påtalemyndigheten. Beslutningen skal være skriftlig. Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet innen 3 uker oversendes tingretten til avgjørelse.
Bilungdom føler seg trakassert
Moderator: Moderatorer
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Saken er jo at det i dette tilfellet ikke er begått noen kriminell handling, ei heller er det noen stor fare for at det skal skje. Jeg har lest store deler av veitrafikkloven noen ganger etter hvert, og jeg vet at det ikke finnes NOE som helst grunnlag for å beslaglegge førerkort for å avholde en teknisk kontroll. Med mindre den aktuelle personen har begått en kriminell handling har ikke politiet lov til å bruke slike virkemidler for å holde personen tilbake, da det kan regnes som en anholdelse. De har ikke lov å anholde en person som ikke har gjort noe galt.
Så vidt jeg vet har de ikke en gang lov til å tvinge noen til å ta en teknisk kontroll, om en blir stoppet ute på veien kan en faktisk nekte, med det resultat at man blir nødt til å komme inn på trafikkstasjon på visning innen 2 uker (på samme måte som hvis de finner feil som må utbedres).
Så vidt jeg vet har de ikke en gang lov til å tvinge noen til å ta en teknisk kontroll, om en blir stoppet ute på veien kan en faktisk nekte, med det resultat at man blir nødt til å komme inn på trafikkstasjon på visning innen 2 uker (på samme måte som hvis de finner feil som må utbedres).
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)