18-åringer og lappen.

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av ottorasmussen N242 » 03 sep 2010, 14:57

Spoofe skrev:Er selv 19år, og du trenger ikke nødvendigsvis å bygge baner i hvert fylke selvom det hadde vært rått! Men de kunne sperret en nærliggende motorvei eller en gammel flystripe hvor Politiet/Vegvesenet kunne arrangert forskjellige "race" som; drag, drift og samtidig kunne de inspisert "ungdomsbilene".

Det som irriterer meg mest er bilforsikringene her i landet, da jeg nettopp kjøpte meg en 9-5 2,3T med 185hk under panseret krevde mitt forsikringsselskap 29995,- i året av meg på bare Ansvarsforsikring. Men om jeg satt min mor som hovedeier og meg som bruker da kom forsikringen ned på 9950,- i året på del-kasko!! :shock: :shock: Ser ikke helt fornuften der :evil:

Men tilbake til topic, jeg kjører aktivt for Posten Norge AS, og gjort det en liten stund nå. Det vil jo si at jeg kjører mer enn de fleste i året. Derfor blir det for dumt å dømme etter alder alene. Har du jobb som yrkessjåfør blir du en bedre sjåfør for hver dag som går. Du lærer deg å lese trafikken mer tydligere og bedre som igjen vil føre til at du blir en bedre med trafikant. Jeg synes ikke de fleste 18-19åringer kjører så dårlig hvis du ser på de med medtrafikantøyne. Da må du heller gå over å ta taxi sjåførene, de eier veiene og aldri i livet om du vil se mange taxier som samkjører med den vanlige sjåføren, de skal frem før deg om det så koster de frontfangeren.
Ang. forsikring, sjekk gjensidige.
Det er mye billigere der enn hos de andre.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Paradigm N558 » 03 sep 2010, 15:24

Spoofe skrev:. Da må du heller gå over å ta taxi sjåførene, de eier veiene og aldri i livet om du vil se mange taxier som samkjører med den vanlige sjåføren, de skal frem før deg om det så koster de frontfangeren.
*kremt* let's not go there.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Arnljoth N1530
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 663
Registrert: 23 okt 2008, 12:41
Medlemsnummer: N1530
Navn: Håkon Arnljot
Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
Sted: Kirkenes

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Arnljoth N1530 » 03 sep 2010, 15:56

Paradigm N558 skrev:
Spoofe skrev:. Da må du heller gå over å ta taxi sjåførene, de eier veiene og aldri i livet om du vil se mange taxier som samkjører med den vanlige sjåføren, de skal frem før deg om det så koster de frontfangeren.
*kremt* let's not go there.
Heheh... :P

Jaja.. Man kan sikkert konkludere med at vi alle har våre svin på skogen, men dem blir det gjerne færre av jo mer man kjører og erfaringen triller inn. ?

Når det gjelder opplæring synes jeg ikke man skal presse inn flere timer for teori og "refleksjon".. Personer som grisekjører vil gjøre det uansett hva de blir fortalt i et klasserom og vil ikke kunne fatte konsekvensene av det de gjør, før de selv ser noen/seg selv kjørt bort i ambulanse som resultat av kjøringa deres... (hvis det i det hele tatt virker..)

Det har blitt nevnt sperre på bilene.. En person som gjør en risikabel forbikjøring med en normal bil, vil nok også være like truende til å gjøre det med en bil som ikke på noen måte har forutsetninger for å kunne fullføre forbikjøringen uten kollisjon.. Tror nå jeg da iallefall..

Brukeravatar
ToreN1246
Overload!!!
Innlegg: 1200
Registrert: 28 jan 2008, 17:08
Medlemsnummer: N1246
Navn: Tore
Bil: 9-5 aero -01
Sted: lillehammer
Kontakt:

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av ToreN1246 » 03 sep 2010, 23:50

dette er en evig teit diskusjon fra statens sin side, det som funker er for dyrt så da er det lettere å kaste ut en stor bråte med forslag som er så hårreisende at folk flyr i flint omtrent før forslagene er kommet på trykk... og når det da kommer et "moderat" forslag som også er helt latterlig usansynelig at kommer til å funke, ja så har vi roet oss men i prinsippet blitt lurt på nok en idiot regel fra kommunist kødden jens & co (pers. mening)

fartsbegrenser i bil til en på 18 tror jeg blir en dødsfelle, jeg har vært der og jeg har alltid vært litt for opptatt av bil og fart! dette er en regel som hadde kommet til å tatt meg fort av dage! jada, jeg ser at det fornuftige er å ha slik, men ville det funket?? seriøst??
jeg tviler, sterkt!
ikke få lov til å kjøre ute om natta??? hva F***???? hvor tjukk i hue kan en bli da?? om det ikke er noen forskere som er klar over det så sitter det familier spredt rundt i dette ikke helt "sentrumsnære" landet som er i den alderen OG har fått barn. så hva gjør du da?? kjøre barn til sykehuset midt på natta??? neeeeeeeeeei, det er ikke lov det!! og siden du ikke har lov så har du heller ikke fått mulighet til å øve på dette med mørkekjøring til den dagen du faktisk MÅ, og da gjerne i en noe høyere hastighet en hva som er vanlig. nei vent, bilen går jo ikke fortere en 70kmt den så du kan jo glemme å forte deg....
AAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH !!!!!!
kjenner jeg blir så jævlig provosert av slikt!!!'

JADA: det er utrolig vondt og leit når noen dør i trafikken, men livet til oss andre må få gå videre på en normal måte!!!!!
vis heller ungdommen bilder av hva som har skjedd i all detalj ! la dem se hva som har hendt med en kropp som har kommet i klem under bilen når den gikk på taket, la dem se, la dem tenke.... og mens dem tenker kan vi bygge 4 felt med midtdeler så ikke flere dør pga ansvarsfraskrivelse fra statlige organer pga dårlige veier, dårlig sikkring, dårlig rydding av skog, ingen jernbane sikkring, ingen lys på utsatte strekker osv osv

(jada, var såvidt sort i øyekroken når jeg skrev dette.... men hver gang jeg tenker på han derre jens og apekattene så svartner det helt for meg...)
“Sucking all the marrow out of life doesn’t mean choking on the bone”

9-5 aero

19t7 l evo6ic l 3"dp-2,5twinpipe l 3b-fuel l bilstein l eibach l walbro l polyurethane l sas l VoldenRacing

SELGES:9-3ss aero -09 ratt komplett med airbag, som nytt! Har det enda om noen trenger det!

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Haaka » 04 sep 2010, 01:49

Er vel den ene av en halv håndfull tidløse debatter.. Kjønnsidentitet, klasseskiller, selvskading og ikke minst; 'norges store nullvisjon'.. Fräsht..

Når man leser det samme jammeret gang på gang, kan man kanskje spørre seg hvorfor. Tro om det kan være lenge siden det var lokalvalg?

Da jeg var liten fikk jeg prenta inn å ha respekt for bilen, av min far. Da jeg var ti år, måtte jeg ikke kjøre sånn at jeg 'plaget sykkelen' (en Honda cr80 crossykkel), og vi forholdt oss med alvor til kjøretøy generelt, også etter ti-års stadiet. Idag kjører jeg litt for ofte småsvinete, og nesten alltid for fort. Jeg har grøftet og kræsjet både bil og mc, flere ganger. Men jeg kjører ikke idiot (mener og håper da jeg). Nå får ikke jeg så mye bedre selvfølelse av å si jeg er forbi puberteten, kjørt bil i 10år, dratt torsk og hysa fra ytteregga i 20år og redda verden i 30år (okei, siste to er ikke sann. Er ikke gammel nok). Altså kommer det ingen moraliserende overtoner fra min kant i denne sammenhengen.

MEN, Tor, helt rett! Når 18åringene enten har for mye penger, for lite mellom ørene eller den uheldige kombinasjonen, så unner jeg dem virkelig de to-tre ekstra timene i opplæringa som skal til. Kanskje noe som går på en mer konkret forståelse for hva en bil er, hvordan den virker, hva den er i stand til å gjøre (både positivt og negativt). Kjørelærerne sitter med en veldig naiv modell for pedagogikk som sier at man skal snakke om dette. Fint. Men kanskje man må se, føle og prøve på virkeligheten, helst med en kjørelærer ved siden. Det er nok det eneste som avkler mystikken i å kjøre 10-20-30 år gamle pissbiler i 200km/t. 1 time ekstra glattkjøring er verdt 20 teoritimer. Tror det er mange som kunne trengt en litt skjerpa farsfigur i tilværelsen, så får det omså være kjørelæreren som roper, kjefter, 'ikke plag bilen', 'sitt ordentlig!'..

Ingvar, også helt rett, og til dere som er uenige; bilen har hatt startsperre i 15-20 år nå, som verken du, tyven, eller staben som laget systemet gidder å koble rundt (om en luksusbil blir borte likevel, er det neppe fordi noen har bypasset sperren. Enten har lastebilen vært der, eller så har tyven vært i jakkelomma di). Så dersom man integrerte nøkkelen i mobilen, armbåndet, sko, hatt eller hva enn som gjør det LITT mer tungvint å kjøre seg i hjel, så er det en selvfølge at det hjelper. Om man har begrenset farten til 90-100km/t, programmert til hver sin bruker, så er de fleste høyfartsulykkene borte.

Hva mer skal til? Vi får vel se når vi tar saken på nytt om noen år. :roll: Synd..

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Atzz » 04 sep 2010, 16:02

Jeg skulle gjerne fått muligheter til å prøvd MIN EGEN bil på glattkjøringsbana!

Det tror jeg alle skulle gjort, slik at man vet når man er på grensen, og når man er på tur over grensen.

Men hva gjør man i stede? Jo man kjører ute i trafikken og finner ut når man er over grensen, ikke bra!

Brukeravatar
K_Duck N1093
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 636
Registrert: 05 jul 2007, 11:02
Medlemsnummer: 1093
Navn: Steffen
Bil: M98 9-5 SE 2.0t
Sted: Bodø
Kontakt:

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av K_Duck N1093 » 04 sep 2010, 16:08

Spoofe skrev:Da må du heller gå over å ta taxi sjåførene, de eier veiene og aldri i livet om du vil se mange taxier som samkjører med den vanlige sjåføren, de skal frem før deg om det så koster de frontfangeren.
Det får da være måte på å slå alle over en kam. Du vil ikke eldre til livs også? Og kvinnfolk? Og rullestolbrukere? Innvandrere? Arbeidsledige? Overvektige? Sambandskultur er kanskje på sin plass; Tenk - trykk - tal? :roll:
'98 9-5 SE 2.0t -- Celise (verdens beste dame - biologiske jenter har vist seg å være skrot)
'08 MB E200CDI (i pornohvit) -- Arbeidsverktøyet W41
'95 Honda CBR 600 F -- Færre hjul, men desto mer moro
Distriktsansvarlig Nord

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Helge » 04 sep 2010, 20:26

For noen uker siden smalt det omtrent utenfor huset mitt. En full 18 år gammel gutt frontkolliderte med ei 18 år gammel jente. Hastigheten var meget høy. Jeg var på stedet etter noen minutt. Begge var livstruende skadet. Jenta hadde status som livstruenede i nesten en uke. Gutten ble erklært stabil etter en dag. Jenta har fått varige skader og kan sannsynligvis ikke få barn.
Jeg har bodd i USA, og der har mange stater regler på hvor og når ungdommer har lov til å kjøre bil. Dette har de hatt i over 30 år. I andre stater har de nylig innført slike regler og de har sett en nedgang på antall ulykker med ungdom. Dette fungerer helt greit i USA. Å innføre lignende regler i Norge tror jeg ville vært ganske problemfritt. Fartsperrer/motrosperrer tror jeg også kan være endel av løsningen. Lavere avgifter slik at også ungdom har råd til nyere biler må også komme.
Men den største jobben tror jeg handler om holdninger. Jeg har selv vært 18 år og kjørt idiot med bil. Nå var jeg langt fra de verste. Men jeg så jo hva andre drev på med. Og når jeg tenker etter så hadde vi null respekt for andres liv i trafikken. Og vi var utrolig umodne. Selv om vi selv mente det motsatte. Og der har du problemet med holdningsskapende arbeid. Umodenhet. Vi ble også utsatt for holdningsskapende arbeid. Men det sank aldri inn. Vi fortsatte å kjøre tulling.
Skal ungdommen lære noe må de se og prøve ting i praksis. Staten må bygge mange flere motorsentre der ungdom, og andre, får både teori og praksis. De må også få se hva en ulykke gjør. De må få se vrak, skadde personer, døde, og ettervirkningene for alle de involverte.
Holdningsskapende arbeid idag er en vits. Og når fram til en brøkdel av de som trenger det. Så det må tenkes helt nytt.
Dessverre har vi politikere som ikke evner å tenke en eneste ny tanke om noe som helst. De snakker bare om nullvisjonen sin. Og når den ikke blir nådd så bevilger de bare penger til noen utredninger. Og føler da at de har gjort en bra jobb. Men det skjer ingenting.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

9000-fan
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 101
Registrert: 09 apr 2009, 12:56

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av 9000-fan » 04 sep 2010, 23:21

Det er farlig å være 18 år.
Husker da jeg kjørte med fars Opel Rekord 2,1 Diesel aut, 62 hk... Uforsvarlig. Og min første bil, en Datsun Cherry 100A, 48 hk. Enda mer uforsvarlig. Lavere effekt har en veldig begrenset virkning, tror jeg. Man kjører jo fort og man kjører forbi likevel, det tar bare mye lenger tid hver gang...

Paradigm vinkler det interessant med tilrettelegging. Reglene i USA med tidspunkt og begrenset tilgang til veistrekninger er jo tilrettelegging på en måte. Ulik straff for likt lovbrudd, som nå er på trappene, det skurrer kraftig!

Det ER farlig å være 18 år, uansett.

Forøvrig virker det som det er middelaldrende folk på MC som er hovedansvarlige for de alvorligste ulykkene for tiden. Har kjørt MC siden 1989, men vurderer å slutte nå. MC er FRYKTELIG FARLIG! Man starter jo for F på nytt hver vår! Men selv om jeg er yrkessjåfør, så er det MC-kjøringen jeg har lært mest trafikkultur av.

Marius Bruheim
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 610
Registrert: 25 apr 2009, 10:15
Medlemsnummer: N1676
Navn: Marius Bruheim Stavne
Bil: 08 Saab 9-5 TiD STV
Sted: Sunndalsøra

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Marius Bruheim » 06 sep 2010, 15:51

Har vært en del kontroller irundt her jeg bor nå, å jeg ser stadig vekk at det er de under 25 som blir tatt i fartskontroll.
Jeg har selv en kompis som har mistet lappen for tredje gang nå, han er 23. Tror de fleste ikke tar dette på alvor. Har ikke fått en fartsbot eller vært borti ulykker selv enda. Har hatt lappen i 3.5 år nå.

Ser det er mange som ikke skulle hatt lappen enda. Mye rar kjøring irundt om i det Norske land, å det er ikke bare de som er under 25.

Så er jeg enig i det Tor skriver når det gjelder plomberinger osv.

Mange som kommer rett fra Mopeden, som går i 45km/t. Da er det artig og utfordre litt med bil som går godt over 100km/t.
08 Saab 9-5 Stv, 1,9TiD med litt hjelp av Hirsch :reading: "

Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av stianj » 06 sep 2010, 16:40

Men bare for å understreke det, det er MANGE 18-21 åringer som ødelegger for andre.. Jeg er selv 19 år gammel nå i år, og jeg har 300hk under panseret uten at det har skadet noen, men forskjellen er vel at det er altfor mange unge som blir for lett påvirket, og ødelegger inntrykket på alle de andre "yngre". Litt irriterende å lese alt det her, siden jeg selv er i aller værste alder, som dere skriver..
Men så klart, det er mye større skriv når ungdommen har gjort noe sånt enn ellers, null tvil, og jeg kjenner også mye ungdom rundt meg som har hatt raske biler, og mange av dem har smelt skikkelig..
Som mange her skriver, hva pokker mener dere jeg skal gjøre med bilen min da?! Selge den? fjerne effekten? Eller følge noe nye regler som kanskje kommer, så kanskje jeg må parkere bilen til jeg er gammel nok? Bare fordi det har skjedd ulykker? Er MYE eldre folk som er altfor lekne også, men blir ikke så store skriv om det, så klart.
Men bare for å få sagt det, synd med de som faktisk ikke klarer å holde seg, og bare måååå ødelegge for oss andre!

Men som Helge har skrevet her, ulykka i Gaupen gikk litt inn på meg, siden jeg kjente jenta det gjaldt der..
Jeg var også med å bygde opp igjen en grønn S4 nå i sommer, som ble solgt til rett ovenfor lillehammer, og den smalt 1 uke etter vi solgte den... Der var det tragisk nok dødsfall, og her er det snakk om unge folk.. Menmen, noen er ikke riktig kloke..
2009 9-3 Aero XWD

Brukeravatar
aero01
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 02 aug 2005, 01:00
Sted: Klæbu

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av aero01 » 08 sep 2010, 21:04

At unge bilførere er de mest utsatte i trafikken er det ikke så stor uenighet om. At det fra et ideelt synspunkt burde være slik at man ikke fikk lappen før man er 23 rett og slett fordi hjernen ikke er fullt utviklet før man er nærmere 25 år slik at de faktisk ikke har evnen til å skjønne hvilke konsekvenser sine egne handlinger kan få. Dette varierer jo selvfølgelig fra person til person hvor "ille" dette er. I tillegg vil påvirkning av miljø, familie, venner osv også spille inn.
(Så er det vel kanskje 8%-10 av denne gruppen som gir resten dårlig rykte.)

Nå er det slik at føreropplæringen i praksis ikke fungerer helt slik som læreplanen legger opp til. nemlig at de som skal ta førerkortet bør ha mye mengdetrening i tillegg til kjøretimene. Statistikk viser at ulykkesrisikoen blandt ferske sjåfører går mye ned bare etter de 3 første mnd og enda mere etter 1 år

Derfor mener jeg at hvis flere hadde startet med opplæringen på en trafikkskole når de er 16 og går gjennom det obligatoriske sammtidig som man øvelseskjørte hjemme så kunne man vært ferdig med det når man var rundt 17 og da fått 1 år der man i praksis kunne vært familiens sjåfør og fått mye kjøreerfaring. Da hadde man hatt mye bedre utgangspunkt når man står der med lappen i lomma.
Jeg som forelder hadde i hvertfall vært følt meg litt tryggere om jeg visste at ungen min hadde kjørt i bortimot to år før de fikk slippe ut med min bil, (i forhold til f.eks 4 mnd før de blir 18 som mange bruker). En slik måte ville i de fleste tilfeller blitt billigere også ettersom man da ville kunne øve på det som blir gjennomgått i kjøretimene hjemme og brukt tiden på ny innlæring hos kjøreskolen.

Ellers så mener jeg det burde bli "lettere" å miste lappen for de unge ettersom det er noe stort sett alle er redde for å miste. Å bli fortalt at man kan miste livet hvis man kjører 150km/t ikke er så skremmende for det hender jo ikke dem...

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Paradigm N558 » 08 sep 2010, 21:35

Ja, men det går inn under det jeg mener er tilrettelegging for ungdommen...
Gode argument du kommer med, men staten norge tjener vel ikke nok på det? ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Arnljoth N1530
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 663
Registrert: 23 okt 2008, 12:41
Medlemsnummer: N1530
Navn: Håkon Arnljot
Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
Sted: Kirkenes

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av Arnljoth N1530 » 08 sep 2010, 22:11

Gud vet hvor mange mil og timer jeg fikk bak rattet under øvelseskjøringa. Men nå skal det sies at jeg var vel kanskje i overkant ivrig på å kjøre bil da (er det vel egentlig enda :P ).. Sparte en god del på det under skolekjøringa gitt ;)

Men jeg tror aldri jeg har lært så mye om bilkjøring, som det første året med lappen og "alene" bak rattet :)
Jeg tror egentlig det var etter første "nesten utfor veien med pappa sin bil opplevelse" at jeg tok innover meg hva som egentlig kunne skje.. Det at en kjørelærer står der og preiker om at du kommer til å ende i grøfta hvis du kjører gris, nei det tok jeg nok ikke mye til meg som 17 åring på kurset gitt :P

Brukeravatar
aero01
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 139
Registrert: 02 aug 2005, 01:00
Sted: Klæbu

Re: 18-åringer og lappen.

Legg inn av aero01 » 08 sep 2010, 22:39

Paradigm N558 skrev:Det har i de siste dagene vært et særdeles oppstyr rundt at 18-åringer, og da spesielt menn, ikke bør få ta lappen før fyllte 23 år gammel.
Kanskje spesielt mye i vår lokalavis, http://www.an.no

Jeg vet ikke om det er så mange 18-23-åringer her på forumet, men noe sier meg at det er "en del" av de, selv er jo hun-gammel på hele 25 år, så jeg er jo voksen :wierdface:

Anyway, jeg linker til sakene det dreier seg om her nå;
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10027050
http://www.dagbladet.no/2010/09/02/nyhe ... /13225254/
http://www.dagbladet.no/2010/09/01/nyhe ... /13206150/
http://www.dagbladet.no/2010/08/31/nyhe ... /13190757/
http://www.an.no/nyheter/article5272175.ece
http://www.an.no/nyheter/article5273008.ece
http://www.an.no/bil/article5274878.ece

Merk spesielt siste sak.

Har også lest en del i andre aviser, vg, db og nettavisen.

Jeg for min del, synes vi angiper dette fra feil vinkel, så jeg tar meg friheten til å kopiere/lime inn hva jeg har skrevet i kommentarfeltet i siste saken, her.

Her er det generelt snakk om å tilrettelegge for å la 18-åringene kjøre fra seg på andre måter.
Det har ALDRI skadet noen at en 18 åring i 240en sin legger den brei rundt en lyktestolpe bak city nord ei natt… alene… men straffen er jævlig enkel, brudd på VTL§3, ikke vært nok aktsom og forsiktig, og han mister lappen og 5-6000 kr i bot.

Hva med å heller lage baner litt rundtom hvor folk kan kjøre fra seg, ligge bredt, helt lovlig? Og Staten tjener på følgende punkter:

1) Mindre ulykker, mindre drepte = mer skattepenger i kassa.
2) Mer bensinforbruk, hurra for det, = avgifter til staten.
3) Noen må jobbe der, så noen får seg jobb, og arbeidsledigheten går ned.
4) Forbruket som sådan øker, og dette havner til gode i statskassen.

Sklir vel litt ut her, men poenget er; Slutt å straff noe som er 100% like normalt som å bli forkjølet.
TILRETTELEGG!
Er ikke helt sikker på hva du mener med at staten tjener for lite på det. men for å ta punktene dine

1 mere erfaring tidlig, mindre ulykker
2 mindre ulykker flere biler på veien enda mere bensinforbruk, om det er positivt.er jo en annen diskusjon
3 og 4 staten subsidierer glattkjøringsbanene mye allerede for at de skal kunne holde driften oppe å gå og må bruke enda mere penger om flere baner skulle bli bygget og driftet

En annen ting er jo om man lar ungdommen rase fra seg på banen så er det jo ikke dermed sikkert at det blir mindre grisekjøring på veien. dette ser man bla på frøya der det har vært mange stygge ulykker i det siste er det tilrettelagt med bane som ungdommen har kunnet få kjørt fra seg men grisekjøringen på veien har ikke blitt mindre fordet. Man ser jo også det de helgene det er sommertreff på ACR, da er vel bortimot alltid noen som mister lappen på vei til el fra de treffene. selv om de vet at de får rast fra seg på banen eller har rast fra seg på banen og er på vei hjem.

uansett så må målet være å få færre drepte og alvorlige skadde i trafikken. Men det er jo en grunn til at staten kaller det for en "visjon"

Svar