Lenge siden du tok lappen ?

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 apr 2005, 16:41

Freshmaker N237 skrev:Prisen er dessverre litt stivere ja.. Søkt noen jobber som krever C1.. Sånn i praksis, hvilke biler ligger under 7500 kg? Som f.eks Sacnia R-serie ligger vel over, men sånn som liten MAN ligger under? Noen Scania som ligger under eller er det bare stort? Mulig jeg venter litt da og tar mer.
Scania tek desverre kun for seg i tyngre segment, det er knappt ein bil under 12tonn som var regga inn i Norge i fjor om eg ikkje huskar feil.
Mulig du kan få P-serien nedregga, men då får du ikkje ha med mykje last...

Typiske C1 bilar er vel Volvo FL7, MAN L2000, MB Atego og DAF LF om du meinar heilt nye bilar. Av dei store er det stort sett Scania som ikkje tilbyr noko i lavare vektklasser.

Johnny:
Hadde 14 feil på C, 1 på D og 2 på CE.
Det eg egentlig meinte var at det er like greit å ta på C med ein gong, det er tross alt ikkje vanskligare å køyre C enn C1, det berre var ein smule feil... :/
Men monge billistar (i alle alderar) hadde hatt godt av ein par-tre timar i ein lastebil, so kanskje dei hadde jekka seg ned nokre hakk i trafikken og gjordt saker og ting på ein anna måte.

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 09 apr 2005, 16:49

Hei ungdommer.
Syntes bare det er på sin plass å fortelle at jeg akkuratt har mistet mitt CE og DE etter å ha hatt det i 30 år. Ikke på grunn av kjøringen, men på grunn av helse. De tåler ingenting med hjerte, så pass på pumpa gutter,kutt røking og junkfood i tide, og mosjoner gjerne litt før det er for sent. Jeg har syndet,og nå må jeg betale prisen :)
En god helg til alle, og husk at litt alkohol er bra, også for hjerte
Anders

Saab90
1.2 bar
1.2 bar
Medlemsnummer: 2253
Navn: Bernt
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Legg inn av Saab90 » 09 apr 2005, 16:59

ArntR N315 skrev:Hvordan er det nå... kan man kjøre opp 1 uke før man fyller 18??

Det gjorde jeg i -91... :?

Sertifikatet hadde pappa med seg på ferie, og jeg fikk det natt til bursdagen min...
Jeg er ganske så sikker på at det er tidligst dagen man fyller 18

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 apr 2005, 20:13

saabanders skrev:Hei ungdommer.
Syntes bare det er på sin plass å fortelle at jeg akkuratt har mistet mitt CE og DE etter å ha hatt det i 30 år. Ikke på grunn av kjøringen, men på grunn av helse. De tåler ingenting med hjerte, så pass på pumpa gutter,kutt røking og junkfood i tide, og mosjoner gjerne litt før det er for sent. Jeg har syndet,og nå må jeg betale prisen :)
Anders
Det er synd, eg er ihvertfall bevisst på det no, men det er veldig lett å ta ein burger ol. som ei sein frukost når en har det travelt, det er sikkert.
Heldigvis verken røyker eller drikk eg, so utgongspunktet er ikkje det værste heldigvis.
Samtidig burde det vere fokus på betre rasteplassar, serveringstilbud samt fasilitetar for sjåførane, fks. 4 timar mellom dassa over Haukeli er uakspektabelt...

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 09 apr 2005, 20:35

Hjelle, N6 skrev:
saabanders skrev:Hei ungdommer.
Anders
Det er synd, eg er ihvertfall bevisst på det no, men det er veldig lett å ta ein burger ol. som ei sein frukost når en har det travelt, det er sikkert.
Heldigvis verken røyker eller drikk eg, so utgongspunktet er ikkje det værste heldigvis.
Samtidig burde det vere fokus på betre rasteplassar, serveringstilbud samt fasilitetar for sjåførane, fks. 4 timar mellom dassa over Haukeli er uakspektabelt...
Selv spiser jeg minimalt med junkfood da samboeren har gluten allergi og dermed ikke kan spise burger/hotdog eller pizza uten at den er hjemmelagd.. Røyker heller ikke, men alkohol en gang imellom skjer vel.. Men cola/brus er jeg sluttet med også.. Og går ca. en time tur 4-6 ganger i uken så utgangspunktet er ikke dårlig her heller..

Selv ser jeg ikke mitt yrke som sjåfør, men greit å ha muligheter.. Vet at de bilene kan kjøres på lett lastebil..

Lest litt i de siste transportmagasinet bladene om haukeli, både rasteplasser og tunneller.. Litt skremmende egentlig.. Viser jo at yrkessjåfører ikke er prioritert, har vel vært mast om dette i mange år.. I tillegg er vel dette et problem andre steder i Norge også.. Mellom Ålesund/Åndalsnes og Dovre er det vel heller ikke for mye rasteplasser hjelle? Tenkte over det da jeg kjørte der for et år siden, fant en, men der var det ikke dass..

Men er vel på tide å legge lastebil i egen tråd?

MVH
Jørgen
Styrer med DAB og AUX

Svar