Bokst?ver p? reg-skyltar

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Personlige skilter.

Legg inn av Viggen-51 » 31 aug 2005, 09:29

Freshmaker N237 skrev:
KarstenJulius skrev:
Schäfer skrev:Ojojojoj... Det där var inte lätt att hålla koll på... :shock:
Det er typisk Norge å gjøre ting vanskeligere og annerledes enn andre land, men reg.numrene i Norge er faktisk noe av det som fungerer.

Jeg håper det kommer muligheten til å bestille personlige nummerskilt f.eks JUL1US 93
Det går å få personlig reg. nr, men dte koster.. Masse!
Det går IKKE an å få GODKJENTE personlige skilter i Norge! Om DET var mulig ; da hadde 80% av alle bilentusiaster hatt det allerede!!!!! :!: :!:
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 31 aug 2005, 09:36

Det er fullt mulig, men det er endel krav til dette.. Bla. antall bokstaver/siffer++ Dette ble mulig etter de nye skiltene ble lansert, og vil bli billigere over nyttår såvidt jeg vet..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
oddi N108
Overload!!!
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg inn av oddi N108 » 31 aug 2005, 12:14

Freshmaker N237 skrev:Det er fullt mulig, men det er endel krav til dette.. Bla. antall bokstaver/siffer++ Dette ble mulig etter de nye skiltene ble lansert, og vil bli billigere over nyttår såvidt jeg vet..
Neineineinei!
Det går ikke, og det er heller ingen planer om det. Det har noe med at Autosys ikke støtter personliger regnr.
Kanskje det vil kunne bli mulig dersom autosys blir bytta ut?

mvh oddi
900 T16 cab, 1990 <-- solgt :(

9-5 2,3 t 1998

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 31 aug 2005, 12:46

Autosys er jo byttet ut(!?), er vel siden dette det var endra.. Skal høre med dem igjen.. Vet om et par biler med personlig reg.nr.. Mulig jeg tar feil og disse er feik, skal sjekke mer..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Viggen-51
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: 51
Bil: 9-3 Viggen Cab.
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Bare tull!

Legg inn av Viggen-51 » 31 aug 2005, 12:46

Freshmaker N237 skrev:Det er fullt mulig, men det er endel krav til dette.. Bla. antall bokstaver/siffer++ Dette ble mulig etter de nye skiltene ble lansert, og vil bli billigere over nyttår såvidt jeg vet..
Ringte nettopp Biltilsynet, og nevnte dette for sentralborddama. Ja , det går an , jeg skal sette deg over til skiltavdelinga i Tr.Heim, sa hun.

Bra sa jeg, helt :shock:

Så fikk jeg en hyggelig dame på tråden som kunne fortelle meg hvordan det hele foregår:

Gjelder KUN VETERAN-BILER !!!!!

Gjelder kun i "gammel veteranstil" som f.eks. T-1967 eller A-9999.

Så det så ! :D 8)
Eddie , Viggen-pilot
STCN: No51, STCS: No2315
9-3 Viggen Cab.-00
900T16Aero-88a (Vinterbilen)

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 31 aug 2005, 12:48

Ja, mulig det når du sier det.. Er veteranbiler de jeg vet om at har det...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Bokstäver på reg-skyltar

Legg inn av Hjelle, N6 » 31 aug 2005, 18:46

Kongpetrus skrev:
Schäfer skrev:Hej!

Står bokstäverna på reg-skyltarna i Norge för någonting speciellt, eller är dom bara slumpmässigt urvalda?
Da snur jeg spørsmålet til sverige :D

Er det noen logikk i de tre bokstavene dere har?
Har dere skilt med feks: KUK xxx - he he
I Sverige er det slik med det eg veit at det er eit sentralt register/kontor som sender skilta i Posten. Alle nyimporterte/registrerte bilar for tildelt eit skilt "på løpande band", altså en vil få neste ledige bokstav/nummerkombinasjon. Dette er vel hovudregelen. Men so finns det då ei drøss med nye bilar som har "gamle" nummer, det har vel noko med gjenbruk å gjere, altså når ein kominasjon har vore ledig ei viss tid går den tilbake og kan brukast på nytt, altså ulikt for Norge.

Og om du kan få bokstavane dine er eg usikker på, men det skal finns ei liste over bokstavkombinasjonar som ikkje kan brukast (grunna uønska forkortingar eller ukvemsord (som FAN)), søkte litt på VV.se no, men fann ingenting. Men det kan vel vår svenke kompis hjelpe oss med.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 31 aug 2005, 18:49

Freshmaker N237 skrev:Ja, mulig det når du sier det.. Er veteranbiler de jeg vet om at har det...
Jepp, eigarar av bilar som er eldre enn 1971 (då det nye skiltsystemet kom i bruk) kan søke om å få tilbake eit skilt i gammal stil.
Men, det finns visstnok restriksjonar på det, altså kan en ikkje skifte skiltnummer i eitt sett, trur en berre kan velge om til gammal stil ein gong, altså har en fysst valgt eit gammalt nummer kan en ikkje forandre det, eller gå tilbake til det opprinnelige nummeret i nytt format.
Men, når det skal velgast tilbake til gammalt system kan en velge kva kombinasjon som helst, berre den er ledig. En er ikkje nøydd til å velge den kombinasjonen som var då bilen var ny.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 31 aug 2005, 19:04

Hjelle, N6 skrev:
Freshmaker N237 skrev:Ja, mulig det når du sier det.. Er veteranbiler de jeg vet om at har det...
Jepp, eigarar av bilar som er eldre enn 1971 (då det nye skiltsystemet kom i bruk) kan søke om å få tilbake eit skilt i gammal stil.
Men, det finns visstnok restriksjonar på det, altså kan en ikkje skifte skiltnummer i eitt sett, trur en berre kan velge om til gammal stil ein gong, altså har en fysst valgt eit gammalt nummer kan en ikkje forandre det, eller gå tilbake til det opprinnelige nummeret i nytt format.
Men, når det skal velgast tilbake til gammalt system kan en velge kva kombinasjon som helst, berre den er ledig. En er ikkje nøydd til å velge den kombinasjonen som var då bilen var ny.
Min farfar har restaurert en 1962 modell saab 96 for noen år siden, han fikk ikke det opprinnelige nummeret etterpå, det er det en moped som kjører med, så han fikk dette istedenfor: Bilde

Tror ikke begrensningen er så streng som du sier hjelle, men er grenser her også..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 31 aug 2005, 19:19

Freshmaker N237 skrev:
Hjelle, N6 skrev:
Min farfar har restaurert en 1962 modell saab 96 for noen år siden, han fikk ikke det opprinnelige nummeret etterpå, det er det en moped som kjører med, så han fikk dette istedenfor: http://www.saabturboclub.net/modules/co ... CN3268.JPG

Tror ikke begrensningen er så streng som du sier hjelle, men er grenser her også..

begrensninger? har en 69mod *pel rekord 1700 og har reg nr 1700-69
Bilde

må innrømme at jeg har slipa vekk en bindestrek for at d ikke sku stå 17-00-69 da men...

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 31 aug 2005, 19:21

Men det er jo det samme, men du sier ikke noe om hvor mange ganger du har byttet skilt?
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 31 aug 2005, 19:27

Freshmaker N237 skrev:Men det er jo det samme, men du sier ikke noe om hvor mange ganger du har byttet skilt?
hvis man bestiller samme type skilt som jeg har på *pelen så får man ikke skifta til en annen tallkombinasjon....... da kan man bare bytte tilbake til org-skilt med bostav og nummer....

så d kan vel være litt dumt å bruke sin egen fødselsdato ol. hvis man senere skal selge bilen...

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 31 aug 2005, 19:42

Ikke om den blir avskiltet heller?
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 31 aug 2005, 19:59

Freshmaker N237 skrev:Ikke om den blir avskiltet heller?
NOPE..... er en helt syk regel.... ikke spør meg hvorfor men sånn er d...

vet om noen som har prøvd å skifta, men de har bare møtt en "vegg"...
ikke no spes artig å kjøre rundt med fødselsdatoen til kjærringa eller ongen til forige eigeren :? :?

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 31 aug 2005, 20:18

Surbotaab (ralle) skrev:
Freshmaker N237 skrev:Ikke om den blir avskiltet heller?
NOPE..... er en helt syk regel.... ikke spør meg hvorfor men sånn er d...

vet om noen som har prøvd å skifta, men de har bare møtt en "vegg"...
ikke no spes artig å kjøre rundt med fødselsdatoen til kjærringa eller ongen til forige eigeren :? :?
Hvorfor trenger ny eier vite hvorfor akkurat de tallene er på skiltet da? Verre å ha kjerringa sin fødselsdag hvis det blir skilsmisse :lol: Men ditt nummer er jo greit på den bilen, selv om den blir solgt?
Styrer med DAB og AUX

Svar