Identifisering av vrak

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Øyvind.H
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Øyvind.H » 13 des 2005, 21:24

Heller mot en mer firkantet sedan av eldre årsmodell. Type Mazda 929 eller noe slikt.
Lurer fælt på hvor sikker 9-5`en min egentlig er. Har sett div. krasjvideoer, bl.a. en hvor to stk. 9-5`er treffer hverandre head on i 60km/t (120km/t total hastighet). Ingen alvorlige personskader visstnok.
Spørsmålet er hva som skjer med meg om jeg kjører ut i 100km/t? Eller treffer en vegg i 100km/t. Overlever jeg (vet det er mange faktorer som spiller inn, men finnes det noen statistikk?)?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 13 des 2005, 22:28

Datapaal N526 skrev:
Skjæveland N396 skrev:
det handler om bevegelsesmengde, p = m * v
og impuls, I = Fres * t = dp

dette er et elastisk støt.. men vi kan ikke se på det som fullstendig elastisk(selv om dette hadde vært enklere), i og med at bilen er blitt så kraftig deformert, så det er lettere sagt enn gjort å føre energiregnskap her, men det er klart at lastebilen vil merke lite eller ingenting, sammenlignet med personbilen!
Helt korrekt.. skulle bare høre om noen kunne forklare det teoretisk:p har fysikk jeg å:p
hva går du på da? :) jeg kan min fysikk jeg ser du :wink:

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 des 2005, 22:53

kenny n277 skrev:En lastebil skur godt den, har en kamerat som kjører, han skudde en personbil på tvers foran seg i to kvartaler uten å merke no(allt gikk godt med han i personbilen, litt sinna da). det er ganske utrolig da. :shock: Tror heller ikke det er påbudt med vinterdekk på tunge kjøretøy bare en har nok mønster kan de kjøres hele året.
Det stemmer, det er fullt mulig å køyre på heilårsdekk, det kan vel samanlignast med piggfritt. For min del synes ikkje eg det er noko höydare, eg vil gjerne ha pigg, ihvertfall på driven. Ein del brukar også berre pigg på ytterste hjulpar i tvillingsmontering på driven, og vanlige sommardekk/piggfrie på innerhjulet. Verdt å merke seg er også at det er lov å blande pigg/piggfritt på køyretøy over 3500kg. Grunnen til det er at kjetting alltid skal medbringast når det er fare for føre som gjer at en må bruke slikt, altså er grunnregelen som vi kjenner ifrå personbil, en skal alltid være "skodd etter forholda". For spesiellt intereserte er kjettingkravet 3 kjettingar på singel bil, og 7 på eit vogntog. Om driven på vogntoget er singelmontert er kravet 5 kjettingar.
Merk; piggdekk/piggfrie vinterdekk er IKKJE påbudt, men det er ikkje anbefalt å køyre med somamrdekk står det å lese... ;)

Appropo kreftene som er i sving, høyrde eg snakk om ein denne veka som hadde rygga slepvogna si oppå ein liten Yaris. Halve bilen låg visst under. Føraren hadde visstnok ikkje merka noko som helst, før han såg at slepet hadde ein heller unaturlig vinkel ;) Ryggekamera er ein fin ting når en skal rygge på plassar med ein del trafikk :)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Medlemsnummer: 526

Legg inn av Pål N526 » 13 des 2005, 23:28

Skjæveland N396 skrev:
Datapaal N526 skrev:
Skjæveland N396 skrev:
det handler om bevegelsesmengde, p = m * v
og impuls, I = Fres * t = dp

dette er et elastisk støt.. men vi kan ikke se på det som fullstendig elastisk(selv om dette hadde vært enklere), i og med at bilen er blitt så kraftig deformert, så det er lettere sagt enn gjort å føre energiregnskap her, men det er klart at lastebilen vil merke lite eller ingenting, sammenlignet med personbilen!
Helt korrekt.. skulle bare høre om noen kunne forklare det teoretisk:p har fysikk jeg å:p
hva går du på da? :) jeg kan min fysikk jeg ser du :wink:
jeg har 3fy for 2 gang..:P jeg sliter med å få med meg ting.:P hater å lese teori:P i praksis går ALT fin fint:P
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 13 des 2005, 23:37

Hjelle, N6 skrev:
kenny n277 skrev:En lastebil skur godt den, har en kamerat som kjører, han skudde en personbil på tvers foran seg i to kvartaler uten å merke no(allt gikk godt med han i personbilen, litt sinna da). det er ganske utrolig da. :shock: Tror heller ikke det er påbudt med vinterdekk på tunge kjøretøy bare en har nok mønster kan de kjøres hele året.
Det stemmer, det er fullt mulig å køyre på heilårsdekk, det kan vel samanlignast med piggfritt. For min del synes ikkje eg det er noko höydare, eg vil gjerne ha pigg, ihvertfall på driven. Ein del brukar også berre pigg på ytterste hjulpar i tvillingsmontering på driven, og vanlige sommardekk/piggfrie på innerhjulet. Verdt å merke seg er også at det er lov å blande pigg/piggfritt på køyretøy over 3500kg. Grunnen til det er at kjetting alltid skal medbringast når det er fare for føre som gjer at en må bruke slikt, altså er grunnregelen som vi kjenner ifrå personbil, en skal alltid være "skodd etter forholda". For spesiellt intereserte er kjettingkravet 3 kjettingar på singel bil, og 7 på eit vogntog. Om driven på vogntoget er singelmontert er kravet 5 kjettingar.
Merk; piggdekk/piggfrie vinterdekk er IKKJE påbudt, men det er ikkje anbefalt å køyre med somamrdekk står det å lese... ;)

Appropo kreftene som er i sving, høyrde eg snakk om ein denne veka som hadde rygga slepvogna si oppå ein liten Yaris. Halve bilen låg visst under. Føraren hadde visstnok ikkje merka noko som helst, før han såg at slepet hadde ein heller unaturlig vinkel ;) Ryggekamera er ein fin ting når en skal rygge på plassar med ein del trafikk :)
BTW. Søskenbarnet mitt "velta" garagen når han sku rygge\snu med skap-bil og 4-hjuls henger... UTEN å merke det....

(fikk vel ikke lov til å si det da... men han er jo ikke på disse sidene uansett.... :twisted: :twisted: )

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 14 des 2005, 14:33

Det er en Mazda 626 såvidt jeg kan se, eller det var en Mazda... Ville nok blitt lettere skadd i en og900 også.

Fronter du med en fullastet trailer og begge har 80 så vil gjerne traileren fortsette i 70 ja. Og er du heldig og unngår å bli overkjørt (altså treffer fanger mot fanger) så blir du med traileren bakover i 70. Det tilsvarer en bråstopp i 150 (80+70). Vi med senkede biler kommer vel uansett under traileren :cry: Ser at frontfangeren er løftet betydelig på nye 9-3 i forhold til den gamle. Smart med høyere treffpunkt.

Og til deg med nifemmen, du har ikke en sjanse i 100 rett i en bergvegg hvis du treffer rett på den. Men en utjøring i 100 kan gjerne gå bra, håpet er å treffe noe mykt, evt. skrått på noe hardt. Det finnes ingen biler som tåler momentan bråstopp noe særlig over 70 km/t. Men kollisjoner skjer så og si aldri vinkelrett på en fjellvegg.

Og to 9-5'er som kommer mot hverandre i 60 krasjer ikke i 120 km/t! Treffer du en bil av samme vekt som din og begge har 60 km/t så tilsvarer det en bråstopp i 60, begge bilene stopper opp. Hvis du kjører i 60 inn i en like stor bil som står i ro, fortsetter begge bilene i 30 og det tilsvarer en bråstopp i 30 (fjellvegg e.l.). Deler av energien går med til å deformere bilene slik at de ikke har fullt 30 etter smellen. Men traileren mister ikke vesentlig med energi og fortsetter gjerne i 70.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 14 des 2005, 14:55

TGM N363 skrev:...
Ellers synes jeg det ikke passer seg å ta opp slike tema,kansje dere synes det er gøy,men absolutt ikke noe gøy for en som har vert utsatt for akkurat dette.
...
Så til fremtiden kan dere tenke over at det faktisk er meneskeliv som har gått tapt,neste gang kan det jo være noen dere kjenner eller noen dere er glad i, da blir det ikke like moro å se slike bilder å gjette hvilken bil det en gang var osv. osv. Dette til ettertanke.... :x
Godt skrevet. Den 20 år gamle jenta som omkom var fra Hegra, 10 min unna der jeg bor og tidligere selv bodde.

Man ser saken helt annerledes når den kommer litt nærmere innpå så å si... :(
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 14 des 2005, 17:04

Frode N220 skrev:
TGM N363 skrev:...
Ellers synes jeg det ikke passer seg å ta opp slike tema,kansje dere synes det er gøy,men absolutt ikke noe gøy for en som har vert utsatt for akkurat dette.
...
Så til fremtiden kan dere tenke over at det faktisk er meneskeliv som har gått tapt,neste gang kan det jo være noen dere kjenner eller noen dere er glad i, da blir det ikke like moro å se slike bilder å gjette hvilken bil det en gang var osv. osv. Dette til ettertanke.... :x
Godt skrevet. Den 20 år gamle jenta som omkom var fra Hegra, 10 min unna der jeg bor og tidligere selv bodde.

Man ser saken helt annerledes når den kommer litt nærmere innpå så å si... :(
Nettopp pga. dette innlegget, slettet jeg innholdet i mitt første innlegg..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 15 des 2005, 21:46

Når det er sagt. Et lite apropos.
Media burde være flinkere til å oppgi hvilket merke/modell/årsmodell som er involvert i ulykkene. Dette ville gjøre det enklere folket å danne seg et bilde av hva som er sikre biler og hvilke biler som er innblandet i alvorlige ulykker. I andre rekke vil kanskje dette til og med kunne påvirke "de folkevalgte" til å gjøre sikrere biler tilgjengelige for folk flest...
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Brukeravatar
TGM N363
1.2 bar
1.2 bar
Sted: Melhus
Kontakt:

Legg inn av TGM N363 » 16 des 2005, 02:27

Eller bare å la vær.......... :?
-92/96 9000 AERO
-63 96 (Pusses opp)
STCN N363

Brukeravatar
button
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: 298
Navn: Thomas Knappen
Bil: 900 '95 Turbo Coupe
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av button » 16 des 2005, 09:53

Trond N47 skrev:Men kollisjoner skjer så og si aldri vinkelrett på en fjellvegg.
heldigvis.. :)

Mats900R
Overload!!!
Medlemsnummer: N719
Navn: Mats
Bil: 9-3
Sted: Bergen

Legg inn av Mats900R » 17 des 2005, 19:53

eg tippar det e en gammal toyota når eg ser på dørhåndtaket! :?
Det är inga problem att hålla 120-130km/h, trampa för fullt och se svarta spår i bakspegeln

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 18 des 2005, 01:22

Mazda 323 BF eller BG ??
..hvorfor sloss om en ball når man kan leke med biler..??!!

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 18 des 2005, 13:58

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=299490
Ok, dette ser forsåvidt jævlig ut, og bilene sier seg selv..
Men frontkollisjon? så mere ut som at den traff den stakkars corollaen i siden..?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 18 des 2005, 14:12

kenny n277 skrev:corolla? det er jo en fiesta og en audi 80.
Har en bekjent som har en corolla.. den var rimelig identisk, men sto i tvil i om det var en fiesta, corolla eller en clio..

Svar