Identifisering av vrak
Moderator: Moderatorer
Heller mot en mer firkantet sedan av eldre årsmodell. Type Mazda 929 eller noe slikt.
Lurer fælt på hvor sikker 9-5`en min egentlig er. Har sett div. krasjvideoer, bl.a. en hvor to stk. 9-5`er treffer hverandre head on i 60km/t (120km/t total hastighet). Ingen alvorlige personskader visstnok.
Spørsmålet er hva som skjer med meg om jeg kjører ut i 100km/t? Eller treffer en vegg i 100km/t. Overlever jeg (vet det er mange faktorer som spiller inn, men finnes det noen statistikk?)?
Lurer fælt på hvor sikker 9-5`en min egentlig er. Har sett div. krasjvideoer, bl.a. en hvor to stk. 9-5`er treffer hverandre head on i 60km/t (120km/t total hastighet). Ingen alvorlige personskader visstnok.
Spørsmålet er hva som skjer med meg om jeg kjører ut i 100km/t? Eller treffer en vegg i 100km/t. Overlever jeg (vet det er mange faktorer som spiller inn, men finnes det noen statistikk?)?
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
hva går du på da?Datapaal N526 skrev:Helt korrekt.. skulle bare høre om noen kunne forklare det teoretisk:p har fysikk jeg å:pSkjæveland N396 skrev:
det handler om bevegelsesmengde, p = m * v
og impuls, I = Fres * t = dp
dette er et elastisk støt.. men vi kan ikke se på det som fullstendig elastisk(selv om dette hadde vært enklere), i og med at bilen er blitt så kraftig deformert, så det er lettere sagt enn gjort å føre energiregnskap her, men det er klart at lastebilen vil merke lite eller ingenting, sammenlignet med personbilen!


- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Det stemmer, det er fullt mulig å køyre på heilårsdekk, det kan vel samanlignast med piggfritt. For min del synes ikkje eg det er noko höydare, eg vil gjerne ha pigg, ihvertfall på driven. Ein del brukar også berre pigg på ytterste hjulpar i tvillingsmontering på driven, og vanlige sommardekk/piggfrie på innerhjulet. Verdt å merke seg er også at det er lov å blande pigg/piggfritt på køyretøy over 3500kg. Grunnen til det er at kjetting alltid skal medbringast når det er fare for føre som gjer at en må bruke slikt, altså er grunnregelen som vi kjenner ifrå personbil, en skal alltid være "skodd etter forholda". For spesiellt intereserte er kjettingkravet 3 kjettingar på singel bil, og 7 på eit vogntog. Om driven på vogntoget er singelmontert er kravet 5 kjettingar.kenny n277 skrev:En lastebil skur godt den, har en kamerat som kjører, han skudde en personbil på tvers foran seg i to kvartaler uten å merke no(allt gikk godt med han i personbilen, litt sinna da). det er ganske utrolig da.Tror heller ikke det er påbudt med vinterdekk på tunge kjøretøy bare en har nok mønster kan de kjøres hele året.
Merk; piggdekk/piggfrie vinterdekk er IKKJE påbudt, men det er ikkje anbefalt å køyre med somamrdekk står det å lese...

Appropo kreftene som er i sving, høyrde eg snakk om ein denne veka som hadde rygga slepvogna si oppå ein liten Yaris. Halve bilen låg visst under. Føraren hadde visstnok ikkje merka noko som helst, før han såg at slepet hadde ein heller unaturlig vinkel


jeg har 3fy for 2 gang..Skjæveland N396 skrev:hva går du på da?Datapaal N526 skrev:Helt korrekt.. skulle bare høre om noen kunne forklare det teoretisk:p har fysikk jeg å:pSkjæveland N396 skrev:
det handler om bevegelsesmengde, p = m * v
og impuls, I = Fres * t = dp
dette er et elastisk støt.. men vi kan ikke se på det som fullstendig elastisk(selv om dette hadde vært enklere), i og med at bilen er blitt så kraftig deformert, så det er lettere sagt enn gjort å føre energiregnskap her, men det er klart at lastebilen vil merke lite eller ingenting, sammenlignet med personbilen!jeg kan min fysikk jeg ser du


Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
BTW. Søskenbarnet mitt "velta" garagen når han sku rygge\snu med skap-bil og 4-hjuls henger... UTEN å merke det....Hjelle, N6 skrev:Det stemmer, det er fullt mulig å køyre på heilårsdekk, det kan vel samanlignast med piggfritt. For min del synes ikkje eg det er noko höydare, eg vil gjerne ha pigg, ihvertfall på driven. Ein del brukar også berre pigg på ytterste hjulpar i tvillingsmontering på driven, og vanlige sommardekk/piggfrie på innerhjulet. Verdt å merke seg er også at det er lov å blande pigg/piggfritt på køyretøy over 3500kg. Grunnen til det er at kjetting alltid skal medbringast når det er fare for føre som gjer at en må bruke slikt, altså er grunnregelen som vi kjenner ifrå personbil, en skal alltid være "skodd etter forholda". For spesiellt intereserte er kjettingkravet 3 kjettingar på singel bil, og 7 på eit vogntog. Om driven på vogntoget er singelmontert er kravet 5 kjettingar.kenny n277 skrev:En lastebil skur godt den, har en kamerat som kjører, han skudde en personbil på tvers foran seg i to kvartaler uten å merke no(allt gikk godt med han i personbilen, litt sinna da). det er ganske utrolig da.Tror heller ikke det er påbudt med vinterdekk på tunge kjøretøy bare en har nok mønster kan de kjøres hele året.
Merk; piggdekk/piggfrie vinterdekk er IKKJE påbudt, men det er ikkje anbefalt å køyre med somamrdekk står det å lese...
Appropo kreftene som er i sving, høyrde eg snakk om ein denne veka som hadde rygga slepvogna si oppå ein liten Yaris. Halve bilen låg visst under. Føraren hadde visstnok ikkje merka noko som helst, før han såg at slepet hadde ein heller unaturlig vinkelRyggekamera er ein fin ting når en skal rygge på plassar med ein del trafikk
(fikk vel ikke lov til å si det da... men han er jo ikke på disse sidene uansett....


- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Det er en Mazda 626 såvidt jeg kan se, eller det var en Mazda... Ville nok blitt lettere skadd i en og900 også.
Fronter du med en fullastet trailer og begge har 80 så vil gjerne traileren fortsette i 70 ja. Og er du heldig og unngår å bli overkjørt (altså treffer fanger mot fanger) så blir du med traileren bakover i 70. Det tilsvarer en bråstopp i 150 (80+70). Vi med senkede biler kommer vel uansett under traileren
Ser at frontfangeren er løftet betydelig på nye 9-3 i forhold til den gamle. Smart med høyere treffpunkt.
Og til deg med nifemmen, du har ikke en sjanse i 100 rett i en bergvegg hvis du treffer rett på den. Men en utjøring i 100 kan gjerne gå bra, håpet er å treffe noe mykt, evt. skrått på noe hardt. Det finnes ingen biler som tåler momentan bråstopp noe særlig over 70 km/t. Men kollisjoner skjer så og si aldri vinkelrett på en fjellvegg.
Og to 9-5'er som kommer mot hverandre i 60 krasjer ikke i 120 km/t! Treffer du en bil av samme vekt som din og begge har 60 km/t så tilsvarer det en bråstopp i 60, begge bilene stopper opp. Hvis du kjører i 60 inn i en like stor bil som står i ro, fortsetter begge bilene i 30 og det tilsvarer en bråstopp i 30 (fjellvegg e.l.). Deler av energien går med til å deformere bilene slik at de ikke har fullt 30 etter smellen. Men traileren mister ikke vesentlig med energi og fortsetter gjerne i 70.
Fronter du med en fullastet trailer og begge har 80 så vil gjerne traileren fortsette i 70 ja. Og er du heldig og unngår å bli overkjørt (altså treffer fanger mot fanger) så blir du med traileren bakover i 70. Det tilsvarer en bråstopp i 150 (80+70). Vi med senkede biler kommer vel uansett under traileren

Og til deg med nifemmen, du har ikke en sjanse i 100 rett i en bergvegg hvis du treffer rett på den. Men en utjøring i 100 kan gjerne gå bra, håpet er å treffe noe mykt, evt. skrått på noe hardt. Det finnes ingen biler som tåler momentan bråstopp noe særlig over 70 km/t. Men kollisjoner skjer så og si aldri vinkelrett på en fjellvegg.
Og to 9-5'er som kommer mot hverandre i 60 krasjer ikke i 120 km/t! Treffer du en bil av samme vekt som din og begge har 60 km/t så tilsvarer det en bråstopp i 60, begge bilene stopper opp. Hvis du kjører i 60 inn i en like stor bil som står i ro, fortsetter begge bilene i 30 og det tilsvarer en bråstopp i 30 (fjellvegg e.l.). Deler av energien går med til å deformere bilene slik at de ikke har fullt 30 etter smellen. Men traileren mister ikke vesentlig med energi og fortsetter gjerne i 70.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Frode N220
- 1,5 bar
- Innlegg: 338
- Registrert: 04 jan 2004, 01:00
- Sted: Stjørdal
Godt skrevet. Den 20 år gamle jenta som omkom var fra Hegra, 10 min unna der jeg bor og tidligere selv bodde.TGM N363 skrev:...
Ellers synes jeg det ikke passer seg å ta opp slike tema,kansje dere synes det er gøy,men absolutt ikke noe gøy for en som har vert utsatt for akkurat dette.
...
Så til fremtiden kan dere tenke over at det faktisk er meneskeliv som har gått tapt,neste gang kan det jo være noen dere kjenner eller noen dere er glad i, da blir det ikke like moro å se slike bilder å gjette hvilken bil det en gang var osv. osv. Dette til ettertanke....
Man ser saken helt annerledes når den kommer litt nærmere innpå så å si...

Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Nettopp pga. dette innlegget, slettet jeg innholdet i mitt første innlegg..Frode N220 skrev:Godt skrevet. Den 20 år gamle jenta som omkom var fra Hegra, 10 min unna der jeg bor og tidligere selv bodde.TGM N363 skrev:...
Ellers synes jeg det ikke passer seg å ta opp slike tema,kansje dere synes det er gøy,men absolutt ikke noe gøy for en som har vert utsatt for akkurat dette.
...
Så til fremtiden kan dere tenke over at det faktisk er meneskeliv som har gått tapt,neste gang kan det jo være noen dere kjenner eller noen dere er glad i, da blir det ikke like moro å se slike bilder å gjette hvilken bil det en gang var osv. osv. Dette til ettertanke....
Man ser saken helt annerledes når den kommer litt nærmere innpå så å si...
Styrer med DAB og AUX
- Frode N220
- 1,5 bar
- Innlegg: 338
- Registrert: 04 jan 2004, 01:00
- Sted: Stjørdal
Når det er sagt. Et lite apropos.
Media burde være flinkere til å oppgi hvilket merke/modell/årsmodell som er involvert i ulykkene. Dette ville gjøre det enklere folket å danne seg et bilde av hva som er sikre biler og hvilke biler som er innblandet i alvorlige ulykker. I andre rekke vil kanskje dette til og med kunne påvirke "de folkevalgte" til å gjøre sikrere biler tilgjengelige for folk flest...
Media burde være flinkere til å oppgi hvilket merke/modell/årsmodell som er involvert i ulykkene. Dette ville gjøre det enklere folket å danne seg et bilde av hva som er sikre biler og hvilke biler som er innblandet i alvorlige ulykker. I andre rekke vil kanskje dette til og med kunne påvirke "de folkevalgte" til å gjøre sikrere biler tilgjengelige for folk flest...
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=299490
Ok, dette ser forsåvidt jævlig ut, og bilene sier seg selv..
Men frontkollisjon? så mere ut som at den traff den stakkars corollaen i siden..?
Ok, dette ser forsåvidt jævlig ut, og bilene sier seg selv..
Men frontkollisjon? så mere ut som at den traff den stakkars corollaen i siden..?
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø