Bare input fra sidelinjen:
Med en lang hammer og lange slag slår du en spiker inn på to slag (lavt turtall), med en kort hammer og korte slag må du bruke 20 slag (høyere turtall) for samme jobben på samme tiden.
Overfører vi dette til en ensylindret motor, så har en motor med lang slaglengde et kraftig dreimoment (på grunn av lang arm) og drar herlig fra tomgang og oppover men "stopper" opp f.eks på 5.000 rpm, en motor med kort slaglende er utrolig dau på lavt turtall og man trenger virkelig høyt turtall før effekten kommer og effekten kan være syk på 10.000 rpm

Årsaken til bare 5.000 rpm ved lang slaglengde er at stempelhastigheten når maks ved 5.000, mens turtallmotorens stempel knapt har begynt å bevege seg. Sett at slaglengden er 10cm, på en rund beveger stempelet seg 20cm, ved 5.000 omdr/min beveger stempelet seg 1km/minutt eller 167m/sek. Turtallmotoren har for eksempel slaglende på 5cm som gir 0,5km/min ved 5.000 og kan derfor gå opp til 10.000 før samme stempelhastighet (metningspunket) oppnåes.
Høy stempelhastighet betyr at friksjonen spiller inn og bremser motoren, sammen med motstand fra bevegelig masse.
Så lang slaglende gir mye bevegelse men godt dreimoment/effekt på lavt turtall, kort slaglende krever høyt turtall for samme effekt.
Edit: Det jeg prøver å si er at motorer med kort slaglende (turtallmotorer) kan ha lavt dreimoment, men samtidig høy effekt (på høyt turtall). Og "langsleggemotorer" (f.eks diesel) kan ha heavy dreimoment allrede fra tomgang, men stopper kjapt opp når turtallsnåla nærmer seg 4.000 rpm.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.