Hjelle, N6 skrev:MrViggen skrev:nm= aner ikke men det avholdes NM i mange sports grener
, men jeg tror at dette har noe med akselerasjon og gjøre eller noe... og jo høyere tallet er jo bedere er det
Enkelt forklart er dreiemomentet (Nm) evna til å drage, altså seigdragingeevna til motoren. Om du skal opp ein bakke hjelp det lite med mykje hk, då må dreiemomentet vere på plass slik at då får drege bilen si vekt oppover effektivt.
En kan enkelt samanligne hestekreftene med kreftene til ein fullblods travhest, solenge den går på flata går det styggfort samanligna med andre hestetyper, men møter den ein bakke vil nok frekvensen (som kan samanlignast med turtalet i motoren) dabbe fort av, og effekta av arbeidet vil verte mindre (han forflyttar seg ikkje so kjappt som på flata).
Dreiemomentet på si side kan samanlignast med ein god gammal fjordagamp eller lignandes, det går ikkje fort på flata, men han klarer å bevare farta opp bakken, sjølv med mykje lass, grunna at han har eit godt seigdrag.
Håper dette klarna litt på begrepa blandt folket...
Hei. Her har vi missforståelsen igjen, den jeg forsøkte å forhindre. Det du sier er ikke riktig. Det er hestekrefter som teller når man skal oppover bakken, se på utregninga jeg gjorde i første innlegget for bevis for det. Det er krafta (dreimomentet) til hjulene som må være høyt. På grunn av girkasse så kan man effektivt gjøre hestekrefter om til dreimoment, derfor vil man komme fortere opp bakken med høyt turtall og lav giring, enn på lavt turtall med høy giring.
Eksempel:
Saab har maks dreimoment ved 1800rpm(350Nm), men maks hk ved 5300rpm(250Hk).
La oss si at man har gearkasse og differensial som gjør at man i ett gir (eks 4.gir) får 600rpm på hjulene ved 1800rpm på motoren(hjulene roterer 10 ganger i sekundet, tilsvarer vel noe slikt som 100km/h ellerno), og man har et annet gir (f.eks 2.gir) som gir oss samme 600rpm på hjulene, men det ved 5300rpm på motoren.
La oss si at vi nå kjører i denne hastigheten. Dersom vi ligger i 4.gir så vil vi ha dreimoment tilgjengelig på 350Nm fra motoren, noe som vil gi oss 350*1800/600 = 1050Nm dreimoment på hjula. Dette er altså kraften som hjulene drives rundt med når man kjører motoren på maks dreimoment.
Dersom vi tar for oss samme hastighet, men at vi ligger i 2.gir, så vil vi ha mindre dreimoment i motoren (250Hk*735*60/2*pi*5300 = 331Nm). Vi har altså 19Nm mindre dreimoment. Likevel så vil kraften hjulene dras rund med være 331*5300/600 = 2920Nm, nesten tre ganger så mye.
Det er riktig at det er kraften hjulene dras rundt med som avgjør hvor fort man kan komme seg oppover bakker, men det er ikke riktig at kraften (dreimomentet) i hjulene er høyest når dreimomentet i motoren er høyest.
Det at turtallet faller raskt når man når en bakke kan forklares med det at dess fortere man vil opp bakken, dess mer kraft må til. når turtallet da synker og stabiliserer seg nærmere maksimalt dreimoment så er det på grunn av at når farten oppover synker, så synker også kravet for tilført energi, noe som gjenspeiles i kraften hjulene dras rundt med.
Siden vi har noe som heter girkasse, så kan vi gjennom giring gjøre hestekrefter om til moment i dekka, og det er momentet på hjula vi trenger.
Konklusjonen er altså at det er hestekrefter som avgjør hvor fort vi kommer opp bakken. Jeg tror nok alle er enige i det når man tenker seg om. Man girer jo ikke opp i motbakker for å komme seg til turtallet med mest dreimoment, man girer ned for å komme seg til turtallet med mest hestekrefter, så lar vi girkassa gjøre jobben med å omdanne turtallet til krefter (dreimoment) i hjula.
Håper jeg ikke forvirra folk altfor mye her.
Det bør jo også nevnes at siden vi sjelden driver og drar motoren høyt opp i turtall i dagligdags kjøring, så er det sjelden vi får bruk for maksimalt med hestekrefter. Derimot trenger vi endel kraft nederst i registeret, og siden turtallet da er lavt, så er det mer dreimomentet som avgjør hvor mye krefter vi får ut av motoren.
-Morgan-