Skjæveland N396 skrev:Frode N073 skrev:Skjæveland N396 skrev:
jeg forstår heller ikke vitsen med å "forsvare fedrelandet", for en snakker jo stadig om hvor elendig det norske forsvaret er. (...)
Må bare få sei at det Norska forsvaret e langt fra elendigt. (...)
Mulig at jeg (for 3 måneder siden, når jeg våget å stikke hodet frem i skuddlinjen) uttrykte meg litt upresist. Jeg er på ingen måte noen ekspert på norsk forsvar, så om jeg tar helt feil så ha meg unnskyldt. Jeg mener ikke at de som er i forsvaret nødvendigvis er dårlige. Det er sikker flinke folk. Problemet slik jeg har forstått det er at vi ikke har noen særlig militærstyrke å skryte av. Det hjelper ikke mye med et bittelite forsvar, dersom en stormakt(mot all formodning) hadde gått til angrep. Og jeg er naturligvis fullt klar over den rollen enkelte norske styrker spiller. Og det er jo velkjent at Telemarksbataljonen er blant de beste(om ikke DE beste) på verdensbasis. Men disse kan da umulig klare å forsvare Norge på egen hånd. Det jeg prøvde å si var at vi har et
svakt forsvar, når vi ser på størrelse.
Nå er jeg ikke ute etter å ta noen spesielle selv om jeg har sitert noen, dette er generell opprydning:
Hensikten med det norske Forsvaret er IKKE å forsvare Norge på egenhånd. Det har vi ikke mulighet til, derfor er vi med i NATO. Våre bidrag til NATO og andre allierte i dag skjer på fremmed jord, pr nå stort sett i Afghanistan, tidligere også Irak, Balkan, forrige krig i Irak, Libanon +++. Dette er oppgaver vi gjør veldig bra, fordi vi har styrker som er trent til dette (disse består ikke av vernepliktige, men alle har sin grunnutdanning fra vernepliktsåret).
I dag satses det på profesjonalisering av forsvaret istedenfor å ha mest mulig vernepliktige. Det kommer nok til å bli flere profesjonelle avdelinger i Norge etterhvert.
Jeg har selv vært profesjonell soldat i Telemark bataljon i 5 år og tjenestegjort på et par av stedene jeg nevnte ovenfor. Denne delen av forsvaret er hovedsakelig til av politiske grunner, og er vårt bidrag til våre allierte.
Ellers har vi også avdelinger i Norge som løser oppdrag på norsk jord; garden, grensejegerne og kystvakten. Dette er reelle oppdrag som løses hver dag, og som løses bra!
Så JA, vi trenger forsvaret i Norge, om enn ikke for å stå imot et angrep fra en stormakt. Verden har forandret seg, og det har heldigvis forsvaret også begynt å gjøre.
De som syter fordi de synes verneplikten "ikke passer", at de ikke skjønner vitsen med forsvaret eller at de har/skal tjenestegjort/tjenestegjøre et "kjipt" sted, bør skaffe seg litt kunnskap først!
Og JA, dere har virkelig godt av å bære tung sekk, fryse, savne dama, bli slitne og vaske gulv! Gud bedre så mange guttunger som får sine første gnagsår på rekruttskolen og ikke aner hva det er...(sersjant, er det farlig? Jeg blir her og dør)
De fleste blir mer enn ett år eldre på dette året, og det er bare positivt!!