Diesel motor med greit dreiemoment ! 7,5 mill Nm !!!!!!
Moderator: Moderatorer
- Claus N201
- 2.0 bar
- Innlegg: 922
- Registrert: 06 jun 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 201
- Navn: Claus Kristoffersen
- Sted: Kjeller
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Men å kalle det en diesel-motor er vel å overdrive.... Går strengt tatt på fuel...
Men det er artig å jobbe på 2-takt`ere da... (kansje saab skal satse på 2-takt igjen? dobbelt så masse effekt kontra 4-takt
)
Har ikke jobba på så stor motor, men har da stått inne i veivhuset å skrudd av pakkbokser, bytta lager osv....
Men det er artig å jobbe på 2-takt`ere da... (kansje saab skal satse på 2-takt igjen? dobbelt så masse effekt kontra 4-takt

Har ikke jobba på så stor motor, men har da stått inne i veivhuset å skrudd av pakkbokser, bytta lager osv....
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
- Henrik N449
- Overload!!!
- Innlegg: 1943
- Registrert: 10 nov 2004, 01:00
- Sted: Drammen
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Max turtall er ca 120rpm.... Noe over det så tar du lager..Henrik N449 skrev:æsj, visste at noen kom til å få snusen på nye trim-prosjektet mitt etterhvert
lurer på hva max turtall er jeg
og hvordan kan den bli drevet på asfalt?
Må huske på att veivstang,krysslager og stempelstang veier OVER 6,5TONN.... Noe av det som gjør att det oppretholdes oljefilm i lagrene på disse motorene er radialkrafta ved gitt turtall... økere du turtallet så vil du faktisk miste oljefilmen i lagrene.... (det samme gjelder ved for lavt turtall...)
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Kunne du forklart dette litt mere? åssen går en motor på flytende asfaltDen går på noe som tilsvarer flytendes asfalt...(uten grus da![]()

N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Det en skips-motor går på er noe som ligner veldig på asfalt n¨år det er kaldt.... Men før det blir brukt som drivstoff så blir det heata, separert, filtrert og heata opp til 120-140grader... DVS Når denna brennolja står i samlestokken og skal inn på motoren så holder den ca 140 grader... Da er den tyntflytendes nok til å bli brukt som brennolje.... Kommer man under ca 40 grader så er denne umulig å pumpe.... Og ved ca 20 grader så ligner den mest på asfalt... Den er nok hakket mer rafinert enn det "guffa" som blir brukt til asfalt er, men det er ikke stort........P3t3r skrev:Kunne du forklart dette litt mere? åssen går en motor på flytende asfaltDen går på noe som tilsvarer flytendes asfalt...(uten grus da![]()
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Korleis vert det gjordt ved manøvrering til kai og slikt? Tidligare har det vel vore slik at en byttar til "vanlig" dieselolje når en skal fks. legge til kai?Surbotaab N369 skrev:Det en skips-motor går på er noe som ligner veldig på asfalt n¨år det er kaldt.... Men før det blir brukt som drivstoff så blir det heata, separert, filtrert og heata opp til 120-140grader... DVS Når denna brennolja står i samlestokken og skal inn på motoren så holder den ca 140 grader... Da er den tyntflytendes nok til å bli brukt som brennolje.... Kommer man under ca 40 grader så er denne umulig å pumpe.... Og ved ca 20 grader så ligner den mest på asfalt... Den er nok hakket mer rafinert enn det "guffa" som blir brukt til asfalt er, men det er ikke stort........
- Petter_N261
- 0.7 bar
- Innlegg: 179
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 261
- Bil: Saab 9-5 og Saab 9-3
- Sted: Tønsberg
Jobber som kjemiker på et raffineri, og analyserer endel fuel som dette. Fuel olje er som Surbo sier såvidt flytende ved romtemp, og har en viskositet på ca 350-380 cst (mm2/s) ved 50 grader C. Den har lavt svovelinnhold (maks 1%), og kalles derfor LSFO (Low Sulphur Fuel Oil), eller bunkersolje.Surbotaab N369 skrev:Det en skips-motor går på er noe som ligner veldig på asfalt n¨år det er kaldt.... Men før det blir brukt som drivstoff så blir det heata, separert, filtrert og heata opp til 120-140grader... DVS Når denna brennolja står i samlestokken og skal inn på motoren så holder den ca 140 grader... Da er den tyntflytendes nok til å bli brukt som brennolje.... Kommer man under ca 40 grader så er denne umulig å pumpe.... Og ved ca 20 grader så ligner den mest på asfalt... Den er nok hakket mer rafinert enn det "guffa" som blir brukt til asfalt er, men det er ikke stort........
Fuel er det som blir igjen av råoljen etter at alle lette komponenter er hentet ut (bensin, diesel, nafta, gass osv), og er det minst verdifulle i råoljen. Jo dårligere råolje, dess mer fuel. Norsjøolje inneholder forholdsvis lite fuel, og det er litt derfor vi har ræva fulle av penger her i landet

Svovelinnholdet er faktisk bare 1/10 av det som er i dieselen som brukes av utenlandske cruiseskip som kommer til Norge om sommeren, og egentlig ikke så ille som det høres ut

Du skulle vel gjerne hatt noen liter av dette på asfalten utenfor Statoil i Bø, Surbo

- Surbotaab N369
- Overload!!!
- Innlegg: 1612
- Registrert: 01 des 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 369
- Sted: Bø
Kan vel legge til at fuelen her i norge er forholsvis fin oxo... Nedover i kontinentet blander de inn masse rart som er vanskelig\dyrt å deponere på andre måter.... Er mange tilfeller der en har mått benytta fuel før bunkers-analysen har kommet tilbake, og som har resultert i totalt havari på hovedmotorene....Petter_N261 skrev:Jobber som kjemiker på et raffineri, og analyserer endel fuel som dette. Fuel olje er som Surbo sier såvidt flytende ved romtemp, og har en viskositet på ca 350-380 cst (mm2/s) ved 50 grader C. Den har lavt svovelinnhold (maks 1%), og kalles derfor LSFO (Low Sulphur Fuel Oil), eller bunkersolje.Surbotaab N369 skrev:Det en skips-motor går på er noe som ligner veldig på asfalt n¨år det er kaldt.... Men før det blir brukt som drivstoff så blir det heata, separert, filtrert og heata opp til 120-140grader... DVS Når denna brennolja står i samlestokken og skal inn på motoren så holder den ca 140 grader... Da er den tyntflytendes nok til å bli brukt som brennolje.... Kommer man under ca 40 grader så er denne umulig å pumpe.... Og ved ca 20 grader så ligner den mest på asfalt... Den er nok hakket mer rafinert enn det "guffa" som blir brukt til asfalt er, men det er ikke stort........
Fuel er det som blir igjen av råoljen etter at alle lette komponenter er hentet ut (bensin, diesel, nafta, gass osv), og er det minst verdifulle i råoljen. Jo dårligere råolje, dess mer fuel. Norsjøolje inneholder forholdsvis lite fuel, og det er litt derfor vi har ræva fulle av penger her i landet
Svovelinnholdet er faktisk bare 1/10 av det som er i dieselen som brukes av utenlandske cruiseskip som kommer til Norge om sommeren, og egentlig ikke så ille som det høres ut
Du skulle vel gjerne hatt noen liter av dette på asfalten utenfor Statoil i Bø, Surbo
Bor nå ca ca 150-200m fra Statoil og vil hels sleppe bråk derifra Petter

- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1156
- Registrert: 14 sep 2006, 14:00
- Medlemsnummer: N 837
- Navn: Anders
- Bil: Mazda 6, VW Polo
- Sted: Sortland
Tungolje, som det heter er noe dritt!
Har vært med på å spa 1 tonn tungolje etter en overbunkring utfor Suez kanalen.
J"¤%&/ drittjobb
Men nå er det innført regler på dette med tungoljedrift, diesel skal brukes ved manøvrering til kai. Er litt usikker på om det og er forbudt å bruke det langs kysten i Norge..
Har vært med på å spa 1 tonn tungolje etter en overbunkring utfor Suez kanalen.
J"¤%&/ drittjobb

Men nå er det innført regler på dette med tungoljedrift, diesel skal brukes ved manøvrering til kai. Er litt usikker på om det og er forbudt å bruke det langs kysten i Norge..
Mazda 6
VW Polo
VW Polo