Side 1 av 2

Diesel motor med greit dreiemoment ! 7,5 mill Nm !!!!!!

Lagt inn: 13 sep 2006, 19:47
av Claus N201
Her er motoren som river skinnet av pølsa:

http://www.nettavisen.no/bil/article737218.ece

Lagt inn: 13 sep 2006, 20:08
av Surbotaab N369
Men å kalle det en diesel-motor er vel å overdrive.... Går strengt tatt på fuel...

Men det er artig å jobbe på 2-takt`ere da... (kansje saab skal satse på 2-takt igjen? dobbelt så masse effekt kontra 4-takt 8) )

Har ikke jobba på så stor motor, men har da stått inne i veivhuset å skrudd av pakkbokser, bytta lager osv....

Lagt inn: 13 sep 2006, 22:03
av Henrik N449
Surbotaab N369 skrev:Men å kalle det en diesel-motor er vel å overdrive.... Går strengt tatt på fuel...
den går på drivstoff?

Lagt inn: 13 sep 2006, 23:06
av Surbotaab N369
Henrik N449 skrev:
Surbotaab N369 skrev:Men å kalle det en diesel-motor er vel å overdrive.... Går strengt tatt på fuel...
den går på drivstoff?
Den går på noe som tilsvarer flytendes asfalt...(uten grus da :lol: )

Lagt inn: 14 sep 2006, 07:10
av matrox N522
Slik vi har i gressklipperen jo :roll:

Lagt inn: 15 sep 2006, 13:10
av Henrik N449
æsj, visste at noen kom til å få snusen på nye trim-prosjektet mitt etterhvert :D

lurer på hva max turtall er jeg
og hvordan kan den bli drevet på asfalt? :P

Lagt inn: 15 sep 2006, 15:00
av Surbotaab N369
Henrik N449 skrev:æsj, visste at noen kom til å få snusen på nye trim-prosjektet mitt etterhvert :D

lurer på hva max turtall er jeg
og hvordan kan den bli drevet på asfalt? :P
Max turtall er ca 120rpm.... Noe over det så tar du lager..

Må huske på att veivstang,krysslager og stempelstang veier OVER 6,5TONN.... Noe av det som gjør att det oppretholdes oljefilm i lagrene på disse motorene er radialkrafta ved gitt turtall... økere du turtallet så vil du faktisk miste oljefilmen i lagrene.... (det samme gjelder ved for lavt turtall...)

Lagt inn: 15 sep 2006, 15:37
av Peter
Den går på noe som tilsvarer flytendes asfalt...(uten grus da :lol:
Kunne du forklart dette litt mere? åssen går en motor på flytende asfalt :?:

Lagt inn: 15 sep 2006, 16:40
av Surbotaab N369
P3t3r skrev:
Den går på noe som tilsvarer flytendes asfalt...(uten grus da :lol:
Kunne du forklart dette litt mere? åssen går en motor på flytende asfalt :?:
Det en skips-motor går på er noe som ligner veldig på asfalt n¨år det er kaldt.... Men før det blir brukt som drivstoff så blir det heata, separert, filtrert og heata opp til 120-140grader... DVS Når denna brennolja står i samlestokken og skal inn på motoren så holder den ca 140 grader... Da er den tyntflytendes nok til å bli brukt som brennolje.... Kommer man under ca 40 grader så er denne umulig å pumpe.... Og ved ca 20 grader så ligner den mest på asfalt... Den er nok hakket mer rafinert enn det "guffa" som blir brukt til asfalt er, men det er ikke stort........

Lagt inn: 15 sep 2006, 19:40
av Hjelle, N6
Surbotaab N369 skrev:Det en skips-motor går på er noe som ligner veldig på asfalt n¨år det er kaldt.... Men før det blir brukt som drivstoff så blir det heata, separert, filtrert og heata opp til 120-140grader... DVS Når denna brennolja står i samlestokken og skal inn på motoren så holder den ca 140 grader... Da er den tyntflytendes nok til å bli brukt som brennolje.... Kommer man under ca 40 grader så er denne umulig å pumpe.... Og ved ca 20 grader så ligner den mest på asfalt... Den er nok hakket mer rafinert enn det "guffa" som blir brukt til asfalt er, men det er ikke stort........
Korleis vert det gjordt ved manøvrering til kai og slikt? Tidligare har det vel vore slik at en byttar til "vanlig" dieselolje når en skal fks. legge til kai?

Lagt inn: 17 sep 2006, 23:22
av Petter_N261
Surbotaab N369 skrev:Det en skips-motor går på er noe som ligner veldig på asfalt n¨år det er kaldt.... Men før det blir brukt som drivstoff så blir det heata, separert, filtrert og heata opp til 120-140grader... DVS Når denna brennolja står i samlestokken og skal inn på motoren så holder den ca 140 grader... Da er den tyntflytendes nok til å bli brukt som brennolje.... Kommer man under ca 40 grader så er denne umulig å pumpe.... Og ved ca 20 grader så ligner den mest på asfalt... Den er nok hakket mer rafinert enn det "guffa" som blir brukt til asfalt er, men det er ikke stort........
Jobber som kjemiker på et raffineri, og analyserer endel fuel som dette. Fuel olje er som Surbo sier såvidt flytende ved romtemp, og har en viskositet på ca 350-380 cst (mm2/s) ved 50 grader C. Den har lavt svovelinnhold (maks 1%), og kalles derfor LSFO (Low Sulphur Fuel Oil), eller bunkersolje.

Fuel er det som blir igjen av råoljen etter at alle lette komponenter er hentet ut (bensin, diesel, nafta, gass osv), og er det minst verdifulle i råoljen. Jo dårligere råolje, dess mer fuel. Norsjøolje inneholder forholdsvis lite fuel, og det er litt derfor vi har ræva fulle av penger her i landet ;)
Svovelinnholdet er faktisk bare 1/10 av det som er i dieselen som brukes av utenlandske cruiseskip som kommer til Norge om sommeren, og egentlig ikke så ille som det høres ut :)

Du skulle vel gjerne hatt noen liter av dette på asfalten utenfor Statoil i Bø, Surbo :twisted:

Lagt inn: 17 sep 2006, 23:52
av Surbotaab N369
Petter_N261 skrev:
Surbotaab N369 skrev:Det en skips-motor går på er noe som ligner veldig på asfalt n¨år det er kaldt.... Men før det blir brukt som drivstoff så blir det heata, separert, filtrert og heata opp til 120-140grader... DVS Når denna brennolja står i samlestokken og skal inn på motoren så holder den ca 140 grader... Da er den tyntflytendes nok til å bli brukt som brennolje.... Kommer man under ca 40 grader så er denne umulig å pumpe.... Og ved ca 20 grader så ligner den mest på asfalt... Den er nok hakket mer rafinert enn det "guffa" som blir brukt til asfalt er, men det er ikke stort........
Jobber som kjemiker på et raffineri, og analyserer endel fuel som dette. Fuel olje er som Surbo sier såvidt flytende ved romtemp, og har en viskositet på ca 350-380 cst (mm2/s) ved 50 grader C. Den har lavt svovelinnhold (maks 1%), og kalles derfor LSFO (Low Sulphur Fuel Oil), eller bunkersolje.

Fuel er det som blir igjen av råoljen etter at alle lette komponenter er hentet ut (bensin, diesel, nafta, gass osv), og er det minst verdifulle i råoljen. Jo dårligere råolje, dess mer fuel. Norsjøolje inneholder forholdsvis lite fuel, og det er litt derfor vi har ræva fulle av penger her i landet ;)
Svovelinnholdet er faktisk bare 1/10 av det som er i dieselen som brukes av utenlandske cruiseskip som kommer til Norge om sommeren, og egentlig ikke så ille som det høres ut :)

Du skulle vel gjerne hatt noen liter av dette på asfalten utenfor Statoil i Bø, Surbo :twisted:
Kan vel legge til at fuelen her i norge er forholsvis fin oxo... Nedover i kontinentet blander de inn masse rart som er vanskelig\dyrt å deponere på andre måter.... Er mange tilfeller der en har mått benytta fuel før bunkers-analysen har kommet tilbake, og som har resultert i totalt havari på hovedmotorene....

Bor nå ca ca 150-200m fra Statoil og vil hels sleppe bråk derifra Petter :wink:

Lagt inn: 21 sep 2006, 00:46
av ut218
Går an å tilføye att sånn bunkersolje er en hærlig blanding. Fint å blande ut i dieselen og se at man reduserer forbruket pr mil. Vanlig diesel har jo "nesten ikke" brennverdi sammenliknet med de litt tunge varene.

Lagt inn: 11 okt 2006, 11:08
av Aleks-ander_N948
Den kan gå på vanlig deisel og men det er MYE billigere for rederiet og kjøre den på tung -olje/ "asvalt"

Læreren snakka om akkurat dinna mototen på skulen for noken daga sida :lol:

Lagt inn: 24 okt 2006, 12:57
av Terra N837
Tungolje, som det heter er noe dritt!
Har vært med på å spa 1 tonn tungolje etter en overbunkring utfor Suez kanalen.
J"¤%&/ drittjobb :evil:
Men nå er det innført regler på dette med tungoljedrift, diesel skal brukes ved manøvrering til kai. Er litt usikker på om det og er forbudt å bruke det langs kysten i Norge..