Side 1 av 1

Salting snart historie...?

Lagt inn: 16 nov 2006, 16:22
av Eirik N310
Veit ikke om dette har blitt posta før, men jeg kjører iallefall på

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/osta ... /1.1257742

HØRES iallefall veldig gunstig ut :-)

Lagt inn: 16 nov 2006, 16:30
av Morti
Få sirupèn til Drammen!!

Lagt inn: 16 nov 2006, 17:07
av zero900t
Morti skrev:Få sirupèn til Drammen!!
drømmer du om åge kjøring nå a :wink:

Lagt inn: 16 nov 2006, 17:07
av Morti
Hvordan kan du tro noe sånt? hehe. jeg får snart abstinenser her! Og det er LENGE til sommer`n! :cry:

Lagt inn: 16 nov 2006, 17:12
av zero900t
Morti skrev:Hvordan kan du tro noe sånt? hehe. jeg får snart abstinenser her! Og det er LENGE til sommer`n! :cry:
får bygge rulle igarasjen hos meg trur jeg, drømmer ikke om noe annet en ågen ute på bar asfalt, varmt i været og lyden av 3" eksos... :D

men deilig med vinteren også hadde det SNØDD og ikke regna... :shock:

Lagt inn: 16 nov 2006, 17:24
av Ingvar N629
Men blir dette bedre enn vanlig salt? Slipper nullføre når det er 8 minus, men er det bedre med MgCl2 enn med NaCl mtp rust? Jeg er ikke ekspert på korrosjon, men Mg og Na ligger jo like under hverandre i spenningsrekka. Noen som har peil??

Lagt inn: 17 nov 2006, 18:11
av Saab900STCR
Nu är jag inte nån kemist, men det är väl Cl(klorid?) som orsakar rosten?
Nån som är mer kemiskt bevandrad än mig kan säker förklara det! :)

Sugar in the morning, sugar in the evening, sugar varenda dag.
Å tänk hur mycket sugar, det finns i USA!

Honey, pure gold and sweet!

Sorry, kunde inte dy mig!

Mvh

Lagt inn: 17 nov 2006, 22:20
av ArntR N315
Rust er en oksidasjon hvor jern og oksygen reagerer med hverandre... derfor den rød/brune fargen. Salt fungerer som en katalysator for at prosessen skal skje fortere.??.... elns...

(Vag husk fra kjemitimene fra vgs....)

Det brukes iallefall lite salt her oppe... :wink: Og lite rustne biler.. (innlandet), men motsatt ved kysten og havet....

Lagt inn: 17 nov 2006, 23:16
av Eirik N310
Skulle mere til for å knekke 99:an min iallefall. Den gikk i Reine i Lofoten i mangfoldige år, rett ved sjøen... ofte kjørt igjennom saltsprut når det var styggvær (over bruer og drit) :-)

Var knapt rust på den når den blei pensjonert, litt nedi dørene, men ikkeno overflaterust . . .