Side 1 av 3

Lagt inn: 21 des 2006, 12:03
av 9000 Geir N371
Varseltrekant? Mulig jeg missforstår hva dere snakker om for jeg har ikke vært inne på aftenposten.

Den dagen du er med i en ulykke eller kommer over en ulykke kan det være veldig avgjørende med varseltrekant om du/dere ikke får den ut i tide. Spesielt ved uoversiktelige veier. Det kan fort hindre en ny ulykke da det kommer nye biler i høy fart f.eks. rundt en sving.
Første punkt ved bilulykke er å sette opp varseltrekant dersom det er behov for det. Ring 113 samtidig.

Det er ikke bare når bilen din stopper du trenger varseltrekant. :)

Lagt inn: 21 des 2006, 12:40
av Paradigm N558
9000 Geir N371 skrev:Varseltrekant? Mulig jeg missforstår hva dere snakker om for jeg har ikke vært inne på aftenposten.

Den dagen du er med i en ulykke eller kommer over en ulykke kan det være veldig avgjørende med varseltrekant om du/dere ikke får den ut i tide. Spesielt ved uoversiktelige veier. Det kan fort hindre en ny ulykke da det kommer nye biler i høy fart f.eks. rundt en sving.
Første punkt ved bilulykke er å sette opp varseltrekant dersom det er behov for det. Ring 113 samtidig.

Det er ikke bare når bilen din stopper du trenger varseltrekant. :)
Det der er totalt BS.

Tror du at det første du gjør når du kommer til ett ulykkessted er å stikke bak i bilen din å hente en varselstrekan, løpe 200 meter andre veien, sette den opp, og løpe 200 meter tilbake?
BULLSHIT!
Da setter du bilen din MIDT i veien som sikring for deg selv.. og eventuelt andre, på med nødblinken, og ringer 113 mens du prøver å få oversikt.
Og mest sanssynlig må du faktisk ringe 112, fordi 113 er ikke noe nasjonalt nødnummer (FAKTISK!!!), så har du ring kontant eller noe annet jalla, så må du ringe 112, som må sette deg over...

Lagt inn: 21 des 2006, 17:33
av alex_ander3@hotmail.com
ParADigM N558 skrev:
9000 Geir N371 skrev:Varseltrekant? Mulig jeg missforstår hva dere snakker om for jeg har ikke vært inne på aftenposten.

Den dagen du er med i en ulykke eller kommer over en ulykke kan det være veldig avgjørende med varseltrekant om du/dere ikke får den ut i tide. Spesielt ved uoversiktelige veier. Det kan fort hindre en ny ulykke da det kommer nye biler i høy fart f.eks. rundt en sving.
Første punkt ved bilulykke er å sette opp varseltrekant dersom det er
behov for det. Ring 113 samtidig.
Det er ikke bare når bilen din stopper du trenger varseltrekant. :)
Det der er totalt BS.

Tror du at det første du gjør når du kommer til ett ulykkessted er å stikke bak i bilen din å hente en varselstrekan, løpe 200 meter andre veien, sette den opp, og løpe 200 meter tilbake?
BULLSHIT!
Punkt 1: Sikre skadestedet! Riktig Geir!

-Sette ut varseltrekanter. 150m på begge sider.
-Tenne nødblink, egen bil, og på ulykkesbiler.
-Stenge av motor.
-Vurdere brannfare.

I tilegg kommer jo den medisinske delen.

Husk. Døde hjelpere, hjelper ikke! Tenk egensikkerhet.

Paradigm: Du kan komme til meg så kan jeg gi deg et lite minikurs i skadestedslære da veit du!... :roll:



Hvis folk er interesserte kan jeg skrive om litt førstehjelp i henhold til bilulykker ved en seinere anledning. Blir når jeg har gått ferdig skolen..

Lagt inn: 21 des 2006, 17:39
av Paradigm N558
Dimma fra militæret for 5 mnd siden, hvor vi lærte førstehjelp. Lærte også førstehjelp på vekterkurset jeg tok.
Teorien din er rett.
Praksisen er 100% gal.

Folka i bilen har klart å dødd 3 ganger på den tida du løper rundt som en idiot med varselstrekanter.. bilen din, med nødblinken din, er den sikkerheten du skal ha mens du får oversikt.. og sikrer skadestedet.

Alt annet utgår med noen urimelige høye kneløft.
og dere MÅ være enig i at det virker mest logisk å gjøre.

Lagt inn: 21 des 2006, 20:19
av Henrik N449
hvordan veit du hvor hardt skadet personen i bilen til Alex er? :S
Dessuten, man skal bruke varseltrekant om man får motorstopp på veien og må stå der.
da er det hvertfall ikke tvil om hva som er lurest :)

Husk å holde trekanten foran deg foresten, når du løper nedover motorveien en mørk vintersnatt og asfalten er våt, hehe.

Og en ting til; om du tar regnestykket i hodet på skadestedet, og finner ut at den skadde vil dø 2-3 ganger mens du er ute med varseltrekant, da er det klart man ikke begynner å løpe fra ulykkestedet!

Forhåpentligvis er man flere til å tenke i slike situasjoner,
om biler er flinke til å stoppe og hjelpe osv.
Og forhåpentligvis vil ingen i klubben oppleve noe lignende i vinter :)

Lagt inn: 21 des 2006, 20:37
av Tor N12
På nyåret så blir det også påbudt å ha refleksvest i bilen som skal være tilgjengelig fra førerplassen for å redusere de ulykkene som har skjedd i det føreren skal forlate bilen ved et uhell.

Det er selvfølgelig en god ide og sette ut varseltrekant når en ulykke oppstår men jeg ville nok valgt å sette på nødblink på egen bil og brukt den som skjerm om jeg var førstemann til et ulykkessted, om jeg derimot kom som en bil litt lenger bak så ville jeg funnet fram varseltrekanten om ikke noen allerede hadde gjort det.

Lagt inn: 21 des 2006, 22:37
av 9000 Geir N371
Fortsetter OT: :P

Er enig med at av og til kan du bruke bilen med nødblink. Men helst ikke på en uoversiktlig vei. Da kan du risikere at de kjører på bilen din. Men det blir alltid en vurderingssak. Hvordan veien er og så videre...hvordan ulykkesbilene er plassert.
Først og fremst skal du sikre skadestedet for å hindre en ny ulykke. Hvis forholdene tilsier det.
Deretter se til de skadede, selv om de kan ha dødd mange ganger i mellomtiden som noen sier... Er det flere i bilen er det helt klart lettere. Du skal ringe 113. De kan medisinsk assistanse, det er hva du trenger i en ulykke.
Teori og praksis er ulikt. Holder du hodet kaldt følger du teorien. Den er utformet med bakgrunn i erfaring, ikke hva som er logisk i hodet ditt når du ser en ulykke. Da gjør vi mange feil.
Har blitt drillet den del i Røde Kors i dette.

Kanskje vi kan starte en egen tråd på dette? Alexander kunne jo litt om det? Er noe de fleste bør kunne.

Lagt inn: 22 des 2006, 08:16
av turban
Jeg vil nok si meg ening 9000 Geir, Tror det er flere faktorer som spiller inn:
-Mørkt/Lyst
-Oversiktlig?
-Er det flere som kan bistå
-Type ulykke
osv......


Tror det ikke finnes noen fasit svar, teoretisk finnes det kanskje, men alt i alt så tror jeg dette er en avgjørelse som hver og en må ta der og da, det eneste man må gjøre er å gjøre noe.
Fadern jobber i falck, (samme sted som kjetil faktisk) og han er i den oppfatning av at folk flest er generelt lite flinke til å ta hensyn til biler/bilister langs vegen.

Lagt inn: 22 des 2006, 11:21
av LisbethS
ParADigM N558 skrev: Det der er totalt BS.

Tror du at det første du gjør når du kommer til ett ulykkessted er å stikke bak i bilen din å hente en varselstrekan, løpe 200 meter andre veien, sette den opp, og løpe 200 meter tilbake?
BULLSHIT!
Da setter du bilen din MIDT i veien som sikring for deg selv.. og eventuelt andre, på med nødblinken, og ringer 113 mens du prøver å få oversikt.
Og mest sanssynlig må du faktisk ringe 112, fordi 113 er ikke noe nasjonalt nødnummer (FAKTISK!!!), så har du ring kontant eller noe annet jalla, så må du ringe 112, som må sette deg over...
Hva tror du da skjer når det kommer en annen bil?? F.eks; et fullastet vogntog i 80km/t trenger 80m på tørr asfalt og flat vei til å stoppe. Hva skjer da hvis du har bilen din midt i veien? Er du heldig blir bare den most.
Hvis du er førstemann til et ulykkessted skal du;
Sikre skadestedet og de skadde
-Sett frem varseltrekant og slå på nødblink, parker din bil i veikanten
-Sørg for at ikke flere blir involvert i ulykken
-Slå av lys og tenning
-Gjør klar brannslokningsapparat
-Ved brann og eksplosjonsfare, bring de skadde i sikkerhet
-Støtt opp kjøretøy som kan velte
-Hold nysgjerrige personer unna

Gi livreddende førstehjelo om nødvendig.

Husk at i f.eks 50km/t vil en gjenstand på 70kg få en bevegelsesenergi på 3500kg.

Få litt bedre opplæring før du uttaler deg om dette

Lagt inn: 22 des 2006, 12:39
av alex_ander3@hotmail.com
ParADigM N558 skrev:Dimma fra militæret for 5 mnd siden, hvor vi lærte førstehjelp. Lærte også førstehjelp på vekterkurset jeg tok.
Teorien din er rett.
Praksisen er 100% gal.

Folka i bilen har klart å dødd 3 ganger på den tida du løper rundt som en idiot med varselstrekanter.. bilen din, med nødblinken din, er den sikkerheten du skal ha mens du får oversikt.. og sikrer skadestedet.

Alt annet utgår med noen urimelige høye kneløft.
og dere MÅ være enig i at det virker mest logisk å gjøre.
Hjelper ikke at du har gått masse kurs, når det du sier er feil.

Når vi snakker om varseltrekant, så tenker vi selvfølgelig på at det er et skadested, ligger på et uoversiktelig sted.

Du sier at bilen skal settes som et hinder imellom deg og ulykkes bilen(e), isteden for å sette ut varseltrekant. Vil vi virkelig ha flere ulykker?

Hvis Pasienten din har dødd 3 ganger mens du setter ut varseltrekant, så er det ikke sikkert det er så mye håp for han. Faktisk er det sånn for vanlig mann i gata, at hvis pasienten har respirasjonsstans (ikke puster), eller har sirkulasjonssvikt. (hjertet stoppet, blødninger osv).
-Når han i bunn og grunn er død. Så skal du la han være, og ta deg av andre på skadestedet.



Minner igjen på, døde hjelpere, hjelper ikke!

Lagt inn: 22 des 2006, 15:05
av Ingvar N629
OT: Dette tar jo helt av.... ParA: Det du lærer om førstehjelp i forsen er til bruk i KRIG, ikke langs veien. Folka i den bilen har ikke skuddskader eller mineskader. Så lenge de har frie luftveier lar du de sitte, så lenge de ikke kommer seg ut selv. Resten tar gutta i ambulansen seg av, ikke sant, alex? Det viktigste er ALLTID:

SIKRE SKADESTEDET!!!!! Det er skadebegrensning og det viktigste du kan gjøre når du ankommer som nr 1 på et skadested, før du melder videre og sikrer frie luftveier. Om en av de skadde på skadestedet dør så er ikke det så ille i forhold til om det kommer en bil til og braker inn i skadestedet.

Behovet av varseltrekant kan vi også diskutere etter ikke bestått EU-kontroll, varseltrekant er påbudt.

Lagt inn: 22 des 2006, 15:40
av ArntR N315
Dette er noe av det verste utskliding av topic noensinne :lol:


Toyota er noe av det beste som finnes, når det gjelder driftsikkerhet og kvalitet...

BMW... tja... Samme med Saab... deilige brytere og knapper... men akk så rart å sitte i Saaben og vente på bergingsbilen... (har gjort det to ganger)

Og ang. hva man skal gjøre når en ankommer som første mann på et skadested:

SIKRE
og
VARSLE

De fleste av oss TROR vi kan førstehjelp, og er så kjepphøye etter et førstehjelpskurs, men fakta er at de fleste av oss klarer stortsett ingenting når man kommer til saken...

Husk spypose og time hos shrinken hvis du kommer over en dødsulykke...

Ingvar har full pott :!:

Lagt inn: 22 des 2006, 15:56
av alex_ander3@hotmail.com
Ingvar is the man :handshake:

:wink:

Lagt inn: 22 des 2006, 22:10
av Hjelle, N6
Rensa og skillte ut denne tråden ifrå den opprinnelige tråden.

Lagt inn: 24 des 2006, 12:45
av ottorasmussen N242
Jeg var ved en anledning første mann til skadestedet ved en motorsykkelulykke der en mann fløy av sykkelen i over hundre kilometer i timen.
Det jeg gjorde var rett og slett å parkere bilen foran han som lå slengt i veibanen og skru på nødblinken. Så ble han iallefall ikke påkjørt.
Deretter gikk jeg ut og sjekket om han pustet. Det gjorde han.

Det kom andre til stedet ganske umiddelbart, og en av disse hadde ringt sykebilen, som forøvrig kom etter et par minutter, da Bergen brannvesen har en ambulansestasjon like ved.

Heller ikke disse ville røre den skadde før det etter enda noen minutter kom en legebil til stedet.
Så da legene hadde sjekket den skadde ble han fraktet til sykehuset.
Og jeg ble avhørt av politiet.
I følge politiet hadde jeg gjort det som var riktig, i og med at det var en del trafikk på stedet.

Jeg vet med sikkerhet at vedkommende kun fikk mindre skader, da jeg vel tre år etter ble innkalt som vitne i rettsaken mot mannen.