Side 1 av 2

Noen som tok feil....

Lagt inn: 16 feb 2007, 20:13
av ArntR N315

Lagt inn: 16 feb 2007, 20:17
av Puff
Snakk om å drite seg ut :) Den kosta sikkert en del ja!!! Frister å kjøpe den,vet aldri om en kan få bruk for en pajero del eller to :roll:

Lagt inn: 16 feb 2007, 20:29
av Morten N88
Eller for å kjøle seg ned til sommeren.. Var jo A/C på den!

Men det spørs nå hvor seriøst det er da. Legges ut for 1 krone?? :shock:

Lagt inn: 16 feb 2007, 20:35
av Puff
Vi tokk feil og importerte denne bilen, det viste seg at bilen ikke er godkjent i Norge så vi vil selge den som bildeler eller til andre bruk til de interesserte.

Kan kjøpe den i deler,startbud på kr 1 8) Kan og bruke den til jordebil,landbruksmaskin etc. :D

Lagt inn: 16 feb 2007, 20:43
av KongerudN344
Hadde jo vært en grei sladdebil på jorde ja :wink:

men røykerom utafor jobben er ingen dum ide det heller :P

Lagt inn: 16 feb 2007, 21:01
av Magnus N592
Merkelig..eller?

Importerte en Alfa Romeo GTV 1997 modell selv for noen år siden, og den var da ikke solgt i ny i Norge. Jeg brukte bare de tyske godkjenningspapirene, og det var det!

Spurte importøren om hvorfor de ikke solgte den, og de sa at de måtte betale for å få godkjent hver modell for salg i norge, og for en lavsalgsbil så ble dette uaktuelt. (Kom for salg senere da men..) Men jeg som privatperson kunne bare bruke de utenlandske godkjenningspapirene, uten problem.

Muligens det som har skjedd her? Ett firma/importør som importerte den uten å vite at denne modellen ikke var typegodkjent i norge, og dermed vil det medfølge en kjemperegning å typegodkjenne den før de får lov til å selge den!

Jeg vet ikke dette sikkert da, eller om dette er forandret siste årene..


Mvh
Magnus

Lagt inn: 17 feb 2007, 18:32
av lie_N509
Pajero er jo en vanlig bil å se i Norge, lurer på hvorfor akkurat denne ikke er godkjent... :?

Lagt inn: 17 feb 2007, 20:10
av Magnus N592
3 liters V6 bensinmotor på 188 hk
Kanskkje ikke akkurat den bilen som de tenkte de ville selge mest av, spesielt etter de nye avgiftene? 3 liter bensin på stor og tung bil = hørtes fryktelig dyrt ut i forhold til en dieselbil!

Lagt inn: 19 feb 2007, 17:46
av EdHunter N815
Man kunne jo kjøpe bilen og bli medlem av prøveskiltmafiaen ;) Kan kjøre på prøveskilter noen år før man har tapt penger på en slik bil.

Det som slår meg er at det må da være mulig å eksportere bilen igjen? Rett nok taper de nok litt penger, men det er jo ingenting i forhold til å selge bilen i deler? Lukter litt svindel syns nå jeg, stjålet bil kanskje...?

Edit: prisen på 1 kr. er vel satt fordi den selges i deler, og da er det jo ikke så lett å sette en pris... Finnes haugevis av biler som er annonsert til 1 kr. fordi finn.no ikke godtar annonsen uten at det er satt en pris.
Magnus N592 skrev:Merkelig..eller?

Importerte en Alfa Romeo GTV 1997 modell selv for noen år siden, og den var da ikke solgt i ny i Norge. Jeg brukte bare de tyske godkjenningspapirene, og det var det!

Spurte importøren om hvorfor de ikke solgte den, og de sa at de måtte betale for å få godkjent hver modell for salg i norge, og for en lavsalgsbil så ble dette uaktuelt. (Kom for salg senere da men..) Men jeg som privatperson kunne bare bruke de utenlandske godkjenningspapirene, uten problem.

Muligens det som har skjedd her? Ett firma/importør som importerte den uten å vite at denne modellen ikke var typegodkjent i norge, og dermed vil det medfølge en kjemperegning å typegodkjenne den før de får lov til å selge den!


Det finnes flere biler som ikke er typegodkjent i Norge, og aldri kommer til å bli det ganske enkelt fordi de ikke klarer kravene til godkjenning. Hvis myndighetene først har bestemt at en modell ikke er god nok for norske veier, får man ikke registrert den uansett hvor mye en betaler...
Det mest kjente eksempelet på dette er vel kanskje Nissan Skyline R34, den har altfor høye avgassverdier, og er derfor ikke registrerbar på norske skilter. De få som finnes på norske skilter har blitt registrert på såkalt motorsporthistorisk grunnlag.

Lagt inn: 19 feb 2007, 17:54
av Ingvar N629
Får man prøveskilt på en bil uten typegodkjenning?

Hvis bilen er typegodkjent i et EU/EØS-land, så må den vel kunne typegodkjennes her med papirene derfra som grunnlag?

Lagt inn: 19 feb 2007, 18:07
av EdHunter N815
Ingvar N629 skrev:Får man prøveskilt på en bil uten typegodkjenning?

Hvis bilen er typegodkjent i et EU/EØS-land, så må den vel kunne typegodkjennes her med papirene derfra som grunnlag?
Så vidt meg bekjent kan vel nesten hva som helst kjøres på prøveskilter?

Jeg vet ikke nøyaktig hva reglene er for typegodkjenningen, men lurer faktisk på om Norge har strengere krav enn EU/EØS. Tror også det er slik at hvis en bilmodell har vært inne til typegodkjenning og ikke gått gjennom, så gjelder dette for alle fremtidige forsøk også.

Dette kan nok helt sikkert avklares med en mail/telefon til den norske importøren av Mitsubishi tenker jeg ;)

Lagt inn: 19 feb 2007, 22:02
av Jørgen N237
EdHunter N815 skrev:Man kunne jo kjøpe bilen og bli medlem av prøveskiltmafiaen ;) Kan kjøre på prøveskilter noen år før man har tapt penger på en slik bil.

Det som slår meg er at det må da være mulig å eksportere bilen igjen? Rett nok taper de nok litt penger, men det er jo ingenting i forhold til å selge bilen i deler? Lukter litt svindel syns nå jeg, stjålet bil kanskje...?

Edit: prisen på 1 kr. er vel satt fordi den selges i deler, og da er det jo ikke så lett å sette en pris... Finnes haugevis av biler som er annonsert til 1 kr. fordi finn.no ikke godtar annonsen uten at det er satt en pris.
Magnus N592 skrev:Merkelig..eller?

Importerte en Alfa Romeo GTV 1997 modell selv for noen år siden, og den var da ikke solgt i ny i Norge. Jeg brukte bare de tyske godkjenningspapirene, og det var det!

Spurte importøren om hvorfor de ikke solgte den, og de sa at de måtte betale for å få godkjent hver modell for salg i norge, og for en lavsalgsbil så ble dette uaktuelt. (Kom for salg senere da men..) Men jeg som privatperson kunne bare bruke de utenlandske godkjenningspapirene, uten problem.

Muligens det som har skjedd her? Ett firma/importør som importerte den uten å vite at denne modellen ikke var typegodkjent i norge, og dermed vil det medfølge en kjemperegning å typegodkjenne den før de får lov til å selge den!


Det finnes flere biler som ikke er typegodkjent i Norge, og aldri kommer til å bli det ganske enkelt fordi de ikke klarer kravene til godkjenning. Hvis myndighetene først har bestemt at en modell ikke er god nok for norske veier, får man ikke registrert den uansett hvor mye en betaler...
Det mest kjente eksempelet på dette er vel kanskje Nissan Skyline R34, den har altfor høye avgassverdier, og er derfor ikke registrerbar på norske skilter. De få som finnes på norske skilter har blitt registrert på såkalt motorsporthistorisk grunnlag.
¨

Så de to skylinene her i bergen er på motorsporthistorisk grunnlag?

Lagt inn: 19 feb 2007, 23:16
av EdHunter N815
Freshmaker N237 skrev:Så de to skylinene her i bergen er på motorsporthistorisk grunnlag?
Tror ikke det går to R34 i Bergen?? Så vidt jeg vet gjelder dette bare denne utgaven av skyline, ikke R32 og R33.

Har hørt noe om at noen få R34 ble registrert gjennom et smutthull i lovverket også, men dette skal visst være tettet igjen nå.

Lagt inn: 20 feb 2007, 16:56
av Jørgen N237
EdHunter N815 skrev:
Freshmaker N237 skrev:Så de to skylinene her i bergen er på motorsporthistorisk grunnlag?
Tror ikke det går to R34 i Bergen?? Så vidt jeg vet gjelder dette bare denne utgaven av skyline, ikke R32 og R33.

Har hørt noe om at noen få R34 ble registrert gjennom et smutthull i lovverket også, men dette skal visst være tettet igjen nå.
Er en med venstreratt og en med høyreratt.. En blå og en svart.. Den svarte holder til på os, den blå har vel flyttet litt på seg.. Men hvordan disse er registrert vet jeg ikke..

Lagt inn: 20 feb 2007, 19:55
av Hjelle, N6
EdHunter N815 skrev:Har hørt noe om at noen få R34 ble registrert gjennom et smutthull i lovverket også, men dette skal visst være tettet igjen nå.
Det som er med reg. pga. motorhistorisk grunnlag er at det berre er nokre få eksemplar som kan registrerast ved å bruke den regelen. Har ikkje anelse om antal, men det er ikkje velding monge. Når kvota er oppbrukt er det heller ikkje mulig å registrere fleire, er vel pga at då meinar myndigheitene at modellen er representert i landet.