Side 1 av 2
møkkabiltilsynet
Lagt inn: 01 mar 2007, 22:57
av jan magnus n634
var hos ***** veivesen i dag

og spurte om hva som måtte gjøres og hva man trenger for å få godkjent bilen etter motorbytte.. jeg hadde tenkt til å bytte til 2.0t i min bil.. men den motoren er importert først fra usa og inn i sverige.. og derretter kjøpt inn i norge.. og den motoren er det ikke papirer på, og det er heller ikke betalt avgifter på den inn i norge som da må gjøres først før jeg kan få den godkjent, papirene hadde vel vært det minste problemet, men å tolle den motoren på nytt nå blir vel lite lønnsomt
Lagt inn: 01 mar 2007, 23:00
av Tor N12
Si ikke det, det eneste du skal betale er mva på kjøpesum pluss frakt
Lagt inn: 01 mar 2007, 23:05
av jan magnus n634
motoren ble tatt inn som delemotor inn i norge for ikke så fælt øenge siden tror jeg

, altså kvittering der det sto at den kostet 1500 kr.
men det var ihvertfall det de sa der..og da prøvde de å hjelpe.. selv om jeg ble grinete:P
Lagt inn: 01 mar 2007, 23:11
av Tor N12
Blir da ikke dyrt da

mva av 1500 har du nok råd til

Lagt inn: 01 mar 2007, 23:17
av jan magnus n634
men det er ikke betalt avgifter på motoren inn i norge,, og det måtte også være betalt
Lagt inn: 01 mar 2007, 23:22
av Tor N12
Det er ingen avgifter på motoren... mva på kjøpesummen er det eneste som gjelder.
Lagt inn: 01 mar 2007, 23:25
av Cato N698
Sikker på at han ikke mente avgiftene som må betales på bilen med nye antall HK?
Lagt inn: 01 mar 2007, 23:26
av jan magnus n634
ener ikke, makan til styr..
Lagt inn: 01 mar 2007, 23:26
av Tor N12
Cato N698 skrev:Sikker på at han ikke mente avgiftene som må betales på bilen med nye antall HK?
Tja, jeg forstår han ikke sånn men...
Janod: presisering kreves

Lagt inn: 01 mar 2007, 23:35
av Cato N698
Nei, ikke jeg heller, men man skal ikke betale en avgift på kun en motor (foruten mva)
Avgiften kommer når man først registrere kjøretøyet med nye (ekstra) antall HK?
Lagt inn: 01 mar 2007, 23:36
av jan magnus n634
ja hehe, har ikke så alt for mye peiling på dette så det blir ikke lett, men det er ihvertfall det som står øverst som ble sagt,, vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det selv noen ganger.. men skal prøve å skljeke opp mer.. for det er jo som båt-motorer osv.. man må jo tolle de inn i norge
Lagt inn: 01 mar 2007, 23:42
av KongerudN344
Jessheim ell???
Prøv og ring flere trafikkstasjoner, kan være at det finnes andre svar og få også... Er jo veldig kjipt hvis du må betale avgift på motoren du har liggende da, for så og måtte betale en gang til for og få den inn i bilen din

Høres jo litt merkelig ut, men egentlig så blir det jo betalt avgifter to ganger på en motor man tar fra en bil i Norge også.... Så er nok riktig det du har blitt fortalt

Lagt inn: 01 mar 2007, 23:45
av Cato N698
Den "avgiften" er jeg nesten sikker på at er momsen, man skal ikke behøve å betale avgift på en motor som ikke står i en registrert bil (enda).
Det er først når motoren er i bilen at det skal betales avgift (ved registrering selvfølgelig).
Lagt inn: 01 mar 2007, 23:54
av Tor N12
Som sagt det eneste du trenger er å betale mva på motoren (og frakt) så er den tollet inn.
Deretter så må du ha et godkjenningspapir fra saab, tror det ligger på ca 2500 men det kan sikkert andre her svare på.
Om du har en bil som er registrert første gang i norge etter 1.1.96 så må du også betale hk-avgift, men ettersom det er en 10-års regel så har man i år 100% bruksfradrag på 97-modeller også. M.a.o så må du kun betale avgift om bilen er førstegangsregistrert i norge etter 98 (tror det går på år og ikke mnd)
Det eneste problemet som kansje kan oppstå må være om det blir problemer å skaffe de riktige papirene på den motoren i og med at den er fra usa, men det tviler jeg sterkt på...
Lagt inn: 02 mar 2007, 11:59
av Ottar N398
Ikke for å stresse deg, men du må vel ha papirer på at motoren klarer avgasskravene i norge

Vet ikke hvor flinke GM er på dette nå men det er en stor fordel å få dem til å skrive at motor med .... Motornr i bil med ..... Chassie nr, holder kravene osv. De kan henge seg opp i mye rart ser du
