Montering av kondensator

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

Montering av kondensator

Legg inn av be_foto N710 » 01 mai 2007, 10:50

Hei jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med hva slags kabler som skal inn hvor her. Det fulgte ikke med noe brugs anvisning på denne så jeg er litt usikker på hvordan kablene skal gå til den

Her er et bilde av polene på kondensatoren.
Bilde
Merke er Mundorf og det som står på den er "power CAP 1,5f-20vdc-low ESR laser Technology"

Håper noen kan hjelpe meg med hvordan jeg skal trekke kabler til den.

Kjørnner att der det står pluss skal antageligvis ledningen fra batteriet inn på. men skal pluss ut derifra også og jordingskabelen inn og ut på den andre polen?
Bilde

håper noen kan komme med svare ganske snart siden monteringa av allt baki blir gjort straks. :D

På forhond takk
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 01 mai 2007, 11:00

Regner med at denne skal brukes i forbindelse med anlegg?

Jeg ville gjort følgende:

Montert jord på - polen på kondisen.
Deretter monterer du + fra batteriet på + på kondisen. MEN, du skal egentlig bruke en liten "bulb" for å lade opp kondensatoren litt forsiktig, dette er en liten lyspærediode du skal sette mellom + på batteriet og + på kondensatoren. Når dioda slutter å lyse, så er kondisen ladet opp, og det er trygt å koble til + fra batteriet uten å få "røsket".

Det går nok uten dioda også, men da må du være obs.. det kommer til å gnistre en del. Husk også at når du skal koble fra kondisen så er den ladet opp av spenning!

Når + og - fra batteriet er montert på kondisen, trekker du en + og - ledning fra kondisen og videre til forsterketn\whatever :)

Men, vær NØYE med + og - på kondisen.. blir dette galt så kan den eksplodere.. har hørt om en som fikk siden på bilen trøkt ut pga en kondis, så det er kraftige saker :)
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Harald N1080
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 10 jul 2006, 07:59
Medlemsnummer: 1018
Navn: Harald Halvorsen
Bil: '02 9-3 SE 2,0t
Sted: Sadness
Kontakt:

Legg inn av Harald N1080 » 01 mai 2007, 11:02

Fra + på batteri til + på kondensator, og videre til + på amp.
Fra - på kondensator og amp til jord.
(hvis jeg ikke tar helt feil)

Husk også å lade kondensatoren :)

[edit]
Litt treig der, ja :)

[edit 2]
En informativ liten link: http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=102&ids=artID

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

Legg inn av be_foto N710 » 01 mai 2007, 12:15

Morti skrev: du skal egentlig bruke en liten "bulb" for å lade opp kondensatoren litt forsiktig, dette er en liten lyspærediode du skal sette mellom + på batteriet og + på kondensatoren. Når dioda slutter å lyse, så er kondisen ladet opp
kan det vere det du snakker om vere den lille som jeg har ringa rundt her?
Bilde
Det kan se ut som det sitter en liten pere inn den eller noe.

Og det er riktig ja, det er anlegg jeg driver å setter inn i bilen. nå blir det snart lyd :)
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 01 mai 2007, 16:50

Kondensatoren skal kobles som beskrevet, + og - fra batteri, altså i parallell med forsterkeren. Husk at den skal stå så nær forsterkeren som mulig!

Den du ringer rundt er vel bare et lys som indikerer at kondensatoren har spenning. Det som det her er snakk om er en liten lyspære som holdes inntil kabel og plusspol etter at jord er tilkoblet, slik at kondensatoren lades opp gjennom pæren. En kondensator på denne størrelsen trekker ufattelige mengder strøm i de millisekundene den lades opp, så om du kobler den til uten å lade den opp først vil du få et enormt strømpeak gjennom kablene. Dette er ikke sunt for hverken batteri, kabler, kondensator eller forsterker, og du vil muligens blåse det som fins av sikringer rundtom på anlegget ditt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

Legg inn av be_foto N710 » 01 mai 2007, 18:14

Hvor mange W skal den pera vere på? jeg kan vel ikke bruke hvem som helst av perer?
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 01 mai 2007, 18:44

be_foto N710 skrev:Hvor mange W skal den pera vere på? jeg kan vel ikke bruke hvem som helst av perer?
Tror den jeg fikk med min kondensator var på 5W. Du kan bruke hva som helst egentlig så lenge det er en 12V pære...

EDIT: Sånne småpærer til interiørbelysning duger sikkert bra.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 01 mai 2007, 18:53

hvis du har lys bak innerspeilet så funke den pæren glimrende.
tenker da på en sånn som kan se ut som en "sikring"
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 01 mai 2007, 20:17

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
be_foto N710
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 647
Registrert: 24 jun 2006, 18:05
Medlemsnummer: N710
Navn: Bjørn Erik
Bil: NG900 98. 2L suger 9-5 01 2,3L
Sted: Blystadlia
Kontakt:

Legg inn av be_foto N710 » 01 mai 2007, 20:32

Takk for all hjelp. Nå er det lyd :D
Grønn Ng 900 98 model2L suger
Sølv 9-5 2,3L varebil 2001

Jeg er dyslektiker, så skrivefeil kan forekomme. Kan hende noe blir uforstålig! Send meg en PM, så skal jeg rette opp i det.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 01 mai 2007, 21:45

Flyttet til Ikke Saab relatert
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar