Historie..

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Historie..

Legg inn av wicky » 26 feb 2004, 17:04

noen som har en side der alle saabmodeller er presentert?hva er og900 og slikt?når kom min version ut?hva var endringene fra forrige 9000?tekniske data?og slikt?om dere skjønner..kan alt om mercedesen min...men null og niks om Saaben..
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
Kristian N70
MAX BOOST
Innlegg: 2016
Registrert: 06 mar 2003, 01:00
Sted: oslo
Kontakt:

Legg inn av Kristian N70 » 26 feb 2004, 17:06

og/ng = old generation/new generation
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 26 feb 2004, 17:31

prøv denne: http://surf.to/saab

Se under bilarna så finner du det meste om slike ting..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 27 feb 2004, 12:47

og900 kom i 78 og ble solgt t.o.m. 93 (94 for cab).
ng900 kom i 93/94 og ble avløst av 9-3 i 98.
Ny 9-3 kom i 03.

9000 ble lansert i 1984, solgt som CC (combicoupe)
t.o.m 93. I 88 kom CD (sedan), og i 92 kom CS som
du sikkert har. F.o.m. 95 kom CD med samme front
som CS. 9000 ble solgt t.o.m. 98, da 9-5 tok over.

Forskjeller fra CC til CS 9000: Litt lengre front med
smalere lys/grill for å øke deformasjonsonene. Bak
er bilen helt forandret, med litt lengre lengde, mer
buet bakfanger og høyere bakvindu. CS er oppstivet
med en stivere ramme bak baksetene.

Motoren ble erstattet av en kortere versjon med nye
girkasser i 94, motorstyringen kom med Trionic i 93
som overvåket både innsprøytning, tenning og ladetrykk.
Ellers er 9000 uforandret teknisk.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 27 feb 2004, 18:32

Trond N47 skrev: Motoren ble erstattet av en kortere versjon med nye
girkasser i 94, motorstyringen kom med Trionic i 93
som overvåket både innsprøytning, tenning og ladetrykk.
Ellers er 9000 uforandret teknisk.
har jeg den nye motoren og kassa da eller?trionic også?takker for infoen..
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 27 feb 2004, 22:16

Mykje bra info av Trond N47 her, men han gløymer det viktigaste, nemlig motorane.
9000 har vorte levert med monge forskjellige motoralternativ eller rettare trimmingsgrad av motoren.

Den kjipaste (2.0i/130hk) har vore med sidan M85 og heilt til M98 som siste år.
Fysste årsmodell 9000 (M84) fikk en kun ein motor, og det er den mykje brukte 2.0 T16/175hk. Denne har vore levert med litt forskjellig effekt, frå 160hk (innføing av kat.) til 185hk, som M89 fikk du faktisk denne motoren med både 160, 165 og 175hk i hhv. CD, Turbo 16 (CC) og Talladega. Dette motoralternativet gikk ut i forbindelse med dei nye motorane, altså var siste år M93.
M90 kom den nye 2.3i motoren, 150hk hadde den. Var med fram til M95 som var siste år for den.

M91 kom den nykje omtala 2.3T, monge omtalar den som SAAB sin beste motor ever. Effektuttaket har vore 200hk på standardmodellar, medan Aero har hatt 225hk. Aero har dog. hatt ein annan turbo enn den vanlig 2.3T. Denne motoren var med fram til M98.
M96 kom ein nedtrimma versjon av 2.3T, denne versjonen gav 170hk. Denne var med til siste slutt, M98.

Som M93 kom ei anna nyvinning, nemlig lavtrykksturboen. Motoren var den vanlige 2 literen som med mellom anna annen turbo gav 150hk.
Dette er ein relativt sjeldan motor i 9000, M93 var faktisk det einaste året denne vart levert. Men M96 kom 2.0 ltt igjen på markedet, denne gongen også med 150hk, men iform av den nye kortmotoren.
M94 vart den nye lavtrykksturboen introdusert, no hadde den eit slagvolum på 2.3 liter, og gav 170hk. Denne fikk heller ikkje særlig long levetid, M96 var det siste året for denne.

Modellår M95 fikk 9000 V6-motor, og den var på 3 liter, og gav 210hk.V6-en fikk dog. berre vere med i to år, for som M96 var det slutt.
Merk, V6-en hadde ikkje turbo.

Dette var vel motorhistoria til 9k i korte trekk, effekta har svinga litt fram og tilbake som sagt, og dette er tatt etter husken. Korriger meg gjerne, for 9000 er ikkje det eg har mest kontroll på...
Verdt å merke seg er som Trond N47 skreiv, at alle motorar kom "nye" som M94 i forbindelse med at kortmotoren vart innført, også dei som vart levert med same effekt forbi dette skiftet (som 2.0i, 2.3i og 2.3T)


Ellers vil eg pirke litt på den Trond, 900-en kom i 78, med som årsmodell M79. Viktig detalj for oss entusiastar. :P

Brukeravatar
wicky
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 360
Registrert: 30 jan 2004, 01:00

Legg inn av wicky » 27 feb 2004, 22:55

ble det solgt mange 9000 av den typen etter 1994?er ute og kjører mye daglig..ser veldig få av disse bilene..
(x) 2001 Yamaha R1
(x) 1985 Saab 9000 2,0T 269hk
(x) 1985 MB 190E 2,3 16V
(x) 1985 MB 230E

(o) Arbeidsbil; MB 300D 1981
(o) Godbilen; Saab 9000CS 2,0 1995
(o) Cabben; Vw Golf Cab 1985
(o) Selges; BMW 525i 1986
-*End of Discussion*-

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 feb 2004, 14:20

wicky skrev:ble det solgt mange 9000 av den typen etter 1994?er ute og kjører mye daglig..ser veldig få av disse bilene..
Var ikkje noko karosseriskifte som M94, det var motorane som vart endra det året. Karosseriskiftet for CD skjedde M95, CS kom M92 og CD kom M88.

Har ikkje noko salgstal pr.år, men her i "mitt" distrikt er det ca. 50/50 når det gjeld CD/nye CD og den gamle CD og CC.
Men SAAB har då aldri vore noko dusinbil som fks. MB, so det er klart en ser mindre av SAAB i trafikken enn andre merkjer.

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 29 feb 2004, 22:20

En liten retting av hjelle her, 2.0 med 130 hk kom først i 86, kun turbo første året...
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 29 feb 2004, 22:31

Freshmaker skrev:En liten retting av hjelle her, 2.0 med 130 hk kom først i 86, kun turbo første året...
Om du les litt meir korrektur ser du også at eg skreiv at fysste årsmodell er M84. Det er feil, det skal vere M85, men introdusert i 1984. Slurvefeil av meg. Dermed fell den 2.0i saken på plass også, rett årstal skal vere M86, skreiv at det fysste gåret var kun T16 tilgjengelig.
Godt nokon passar på meg her. :lol:

Brukeravatar
Jørgen N237
MAX BOOST
Innlegg: 6464
Registrert: 05 jun 2003, 01:00
Medlemsnummer: N237
Navn: Jørgen Tveiterås
Bil: GM
Sted: Geiranger, sunnmøre
Kontakt:

Legg inn av Jørgen N237 » 29 feb 2004, 22:33

Så det med M84 også, men glemte det når jeg skrev svaret.. :oops: Jeg har begynt å få litt kontroll på 9000 føler jeg..
Styrer med DAB og AUX

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 24 mar 2004, 10:24

Hjelle skrev:
M90 kom den nye 2.3i motoren, 150hk hadde den. Var med fram til M95 som var siste år for den.

M96 kom ein nedtrimma versjon av 2.3T, denne versjonen gav 170hk. Denne var med til siste slutt, M98.
................................................

M94 vart den nye lavtrykksturboen introdusert, no hadde den eit slagvolum på 2.3 liter, og gav 170hk. Denne fikk heller ikkje særlig long levetid, M96 var det siste året for denne.


Kommentar:
2,3i motoren kom allerede i 89 modellene, også hørt om 88B modeller av
CD som var utstyrt med denne, sikkert testbiler.

2,3t (ltt) beskriver du 2 ganger med forskjellig årstall, det riktige skal
være at denne motoren med 170 hk var med fra M94 til og med M98.

Og selvsagt kom og900 i 78 som M79, det var min første SAAB. Slike
store hendelser blir ikke forglemt :wink:
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 24 mar 2004, 15:05

Trond N47 skrev:Hjelle skrev:
M90 kom den nye 2.3i motoren, 150hk hadde den. Var med fram til M95 som var siste år for den.

M96 kom ein nedtrimma versjon av 2.3T, denne versjonen gav 170hk. Denne var med til siste slutt, M98.
................................................

M94 vart den nye lavtrykksturboen introdusert, no hadde den eit slagvolum på 2.3 liter, og gav 170hk. Denne fikk heller ikkje særlig long levetid, M96 var det siste året for denne.


Kommentar:
2,3i motoren kom allerede i 89 modellene, også hørt om 88B modeller av
CD som var utstyrt med denne, sikkert testbiler.

2,3t (ltt) beskriver du 2 ganger med forskjellig årstall, det riktige skal
være at denne motoren med 170 hk var med fra M94 til og med M98.

Og selvsagt kom og900 i 78 som M79, det var min første SAAB. Slike
store hendelser blir ikke forglemt :wink:
Skavise.
Alt eg skreiv der er somsagt etter husken, so somme årstal kan nok ha vorte feil eller eg kan ha nemnt litt feil er nok 110% mulig.
Men eg sjekka no ei av mine broskyrer, "Bytesguide SAAB".
Der står det oppgitt at fysste år med 2.3i er M90, dvs. i butikken seint 1989. Om det kom enkelte bilar før det er nok fullt mulig, men dette er årstalet det kom offisiellt, eller det vart tilgjengelig i butikken.

Ang. to forskjellige årstala er det kanskje litt forvirring, der har eg ikkje noko broskyrematriell, men utifrå div søking på nettet ser eg no at enkelte oppererar med 2.3t for bilar mellom M96-M98, og 2.3ltt for bilar mellom M94-M95. Men det er nok korrekt at motoren gikk frå M94-M98.
Mykje å halde styr på gitt. ;)

Men eit spørsmål også som du sikkert kan svare på.
Ein 9000 jub, M97, (2.0ltt BTW) har den dei stolane som stod i Aero eller er det berre vanlige stolar med flyet i stolryggen?

Gjest

Legg inn av Gjest » 26 mar 2004, 15:19

Jeg tror Trond har rett i at B234 (2.3i)motoren ble introdusert som 89 modell(jeg har de fleste verkstedbøkene
på 9000 så jeg skal sjekke det opp.....), innbiller meg at den gikk ca 1 år før B234 Turbo(2.3t) kom og den kom i allefall som 90-modell.

Nå skal det sies at Saab stort sett har vært flinke til å teste ut ting så
det eksisterer nok en del forseriebiler med denne motoren. Jeg har en kjenning som har en 86 modell 9000t forseriebil med ABS!!!

Jubileumsutgaven av 9000 (A50) Hadde ikke Aero-interiøret, det var det vanlige men med mocca-innlegg og innpreget logo.
Er ikke sikker på 20LTT men på 23T A50 så hadde bilen også Aero fangere og skjørt.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 26 mar 2004, 15:20

.... var dette med å logge seg inn da :?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar