Historie..

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 mar 2004, 19:43

Anonymous skrev:Jeg tror Trond har rett i at B234 (2.3i)motoren ble introdusert som 89 modell(jeg har de fleste verkstedbøkene
på 9000 så jeg skal sjekke det opp.....), innbiller meg at den gikk ca 1 år før B234 Turbo(2.3t) kom og den kom i allefall som 90-modell.

Nå skal det sies at Saab stort sett har vært flinke til å teste ut ting så
det eksisterer nok en del forseriebiler med denne motoren. Jeg har en kjenning som har en 86 modell 9000t forseriebil med ABS!!!

Jubileumsutgaven av 9000 (A50) Hadde ikke Aero-interiøret, det var det vanlige men med mocca-innlegg og innpreget logo.
Er ikke sikker på 20LTT men på 23T A50 så hadde bilen også Aero fangere og skjørt.
2.3T kom seint i 1990, men som M91 den saken er ihvertfall klinkeklar.
Det er som du seier ein del "rart" når det gjeld SAAB, en skal aldri seie aldri når en får spørsmål om noko finns til visse årsmodellar, som du seier er det monge førseriebilar som har kome ut på markedet. Og eg har slutta å forundre meg når en ser kva spesialmodellar som har komeut opp gjennom åra. Og det mest spennande er at ingen på SAAB veit heilt 100% kva som er fleip eller fakta... ;)

Alle jub. har vel Aero-fangarane og skjørt, ihvertfall har det eksemplaret som eg er tilbydd det. Synes huske det var slik.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 27 mar 2004, 21:44

Du har selvfølgelig rett Hjelle!
Jeg trodde opprinnelig det samme som deg men ble i tvil ettersom jeg har en delebil i garasjen som jeg trodde var en 90 modell... tok feil det var en 91.
Skulle ut og sjekke chassinr for å finne ut vilken årsmodell det var det ble jo nesten litt sørgmodig... bilen er en 9000CD og har chassinr 000004 ! nesten verneverdig jo...
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 mar 2004, 12:44

aiai, det _må_ då vere ein av dei fysste 2.3T...
Chassisnummertellinga går vel på antal bilar uansett motor, men har dei ulike karossvariantane kvar sine nummerseriar?
Nokon som har litt meir handfast info på korleis sjølve tilvirkingsnummeret vert tildelt?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 28 mar 2004, 21:11

Slik tyder man chassinr på 9000:

Eks:
YS3 C D 5 5 L X N 1 000001

123 4 5 6 7 8 9 10 11 12-17

1-3: Fabrikant (Saab)
4 : Biltype (C=9000)
5 : Modellserie
6 : Karosseritype (4=CD 5=CC 6=CS)
7 : Girkasse (5=5 tr.manuell, 8= 4 tr.aut)
8 : Motortype (B=B234i, D=B202i, L=B202T, M=B234T)
9 : Kontrollsiffer (0-9 eller X)
10 : Årsmodell (F=85, G=86, J=87, K=89, L=90, M=91, N=92 osv)
11 : Produksjonsby (1&2&4=Trollhättan, 8=Nystad-Finnland)
12-17: Produksjonsnummer
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 28 mar 2004, 21:53

Er så godt i gang....
Ser at det er en del som bytter motor i sine Saab'er, da kan kansje dette være nyttig innformasjon.

Slik tyder man motornummer tom 1989

Eks:
B 2 0 2 3 L 1 2 M F 000001
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11-16

1 : Motortype (B=Bensin)
2-3: Slagvolum (20=1985)
4 : 2=2 kamsksler
5 : Biltype (3=Saab 9000)
6 : L=Turbo m.ladeluftkjøler(IC) , I=Innsprøytning
7 : Variant (0=Uten bankesensor, 1=m.bankesensor, 2=m.DI, 3=annen Turbo/spes.innsugsventiler, 4=Annen Turbo, 5=Kaldstartventil
8 : Utslippskrav (0=Uten markedstilpasning, 1=Klarer minst europeiske krav, 2=Klarer minst svenske krav, 3=Klarer minst USA-krav, 4=Klarer minst ME-krav
9 : Girkasse (M=manuell, A=automat)
10 : Årsmodell (F=85, G=86, H=87, J=88, K=89
11-16: Produksjonsnummer


og slik tyder man motornummer fra og med 90

Eks:

B 2 0 4 I 2 M 0 0 L 000001
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11-16

1 : Motortype (B=bensin)
2-3 : Slagvolum (20=1985, 23=2290)
4 : 2=2kamaksler, 4=2kamaksler & 2balanseaksler)
5 : I=innsprøytning, S=Innspr&turbo, L=Innspr&turbo&ladeluftkjøler(IC)
6 : 2=Saab 9000 m.utlippskrav ECE-R15/04, 4=Saab9000 m utlippskrav som oppfyller svenske A12 og US FTP-75

7 : A=automat, M=manuell
8-9 : Variant (00=grundnivå, 01=spes.bensin-avdunstingssystem, 02=utstyrt for bedre kaldstart, 03=alt.bränslesystem(CU14), 04=CU14, 05=Spes.innsugsventiler, 06=Spes.innsugsventiler&bensin-avdunstingsystemm, 07=m.T25 turbo, 08=Motor med EST, 09=Motor med effektoptimering ! ! ! hmm....
10 : Årsmodell (L=90, M=91)
11-16: Produksjonsnummer

Som dere ser så er det 9000 jeg har mest info om. Kansje noen andre har mere på de andre modellene?

Tor
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 29 mar 2004, 09:12

Alle jub modellene hadde det samme utstyret, med unntak av 2,0t
som manglet ACC. Utstyret utover CSE var nevnte skinnseter, de
svarte med mokkainnlegg og de beige med mørkere beige skinn.
Utvendig Aerostyling, tre/skinnratt, 15" 8 eikers jubileumsfelger.

Jubileum eller A50 ble levert som 2,0t, 2,3t og 2,3T (200) i 1997, og
samme lettrykksturboer i 1998, men fulltrykksturboen på manuell
kasse kom med 225 hk (og TD04) som erstatning for Aero. Med
automat hadde den 200 hk og Garret T25 turbo.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 29 mar 2004, 10:30

Her er ei komplett liste over korleis forstå chassisnummer:
http://www.secret-secret.com/turbo/DIY/vin.html

Har ikkje link til det same for motornummer, men for 900 er det temmelig likt systemet for 9000.

Det artige er at moge plassar er Malmö gløymd som produksjonsort, men bilar som har 5 i chassisnummeret på plassen for produksjonsort er altså Malmö.

Men det eg var ute etter er korleis produksjonsnummeret er bygd opp (altså der du har 000004), om kvar sin karosserivariant har sin nummerserie, eller om alt går i same smørja?

Trond N47: Takker for 9k jub. info.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 29 mar 2004, 10:48

Er ganske sikker på at nummeret går på modellserie respektive år slik at 9000 har en nummerserie uansett om det er CC eller CD, 900 en annen osv. Det er i allefall slik jeg tyder verkstedbøkene.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
skilpaddaN287
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 537
Registrert: 10 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: N287
Navn: Magne Elvenes
Sted: Mosjøen

Legg inn av skilpaddaN287 » 09 apr 2004, 16:22

Jeg har en brosjyre for 97 modellene av 9000. Her er ikke 2,0 130hk med som motoralternativ. Det vil si at fra modellskifte høsten 96 var det bare turbomotorer å få i 9000. Har sett flere 9000 med 130hk til salgs på nettet både som 97 og 98 mod. Men dette kan da bare være overliggere fra `96?
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230

Svar