Side 1 av 2

Noen i Bergen som kan bytte kasse på og900?

Lagt inn: 01 jun 2007, 16:51
av Edward N812
heisann. jeg og broder'n skal ha en og900 i bergen med defekt kasse.

Autolink som egentlig ville vært et ypperlig valg av transport kan ikke betjene privatpersoner igjen før etter sommeren :( dette pga kapasitets issues.

nå står vi igjen med to muligheter, om ikke dere kommer på noen fler?:

-dra til bergen med bilhenger og kjøre den tilbake selv (men har ikke kraftig nok bil til å dra bilhenger med bil bakpå).

-få tak i noen i bergen som kan byte/bistå med hjelp ved bytte av en girkasse som helst ikke tar mer enn to dager?


er alternativ nummer to å sikte litt for høyt? er du fra bergen, kan bytte kasse på en og900, og ikke minst gidder: NAME YOUR PRICE!

takk for meg!

-Edward :)

Lagt inn: 01 jun 2007, 18:56
av Jørgen N1032
Du kan jo ringe et av transportfirmaene i Bergen.
Jeg kan anbefale Royal Transport tlf 55 36 39 39.
De kjører mye til Oslo/Drammen, det hender det er lite gods til oslo så man kan få en hyggelig pris.

Lagt inn: 01 jun 2007, 19:05
av Edward N812
oi, enda et godt forslag. men tror du dem frakter om bilen kun kan trilles? jaja, får ringe i til mandag, første tida jeg har tilgjengelig mens dem har åpent

Lagt inn: 01 jun 2007, 19:20
av Jørgen N1032
Tror nok de ordner det (kan jo ikke garantere det). Spør etter Arne eller Arild. også hilser du fra Jørgen, den nordnorske bergenseren :D

Lagt inn: 01 jun 2007, 19:55
av Pancho N497
tviler på at de tar biler som ikke kan kjøres, fikk beskjed om det av alle de transportfirmaene jeg fant da jeg hadde tenkt til og kjøpe en og900 med gåen kasse sørpå. så måtte kjøpe en bil som kunne kjøres :D
tror jeg betalte 6 - 7000kr, men det var fra arendal til tromsø da.

Lagt inn: 01 jun 2007, 20:02
av Jørgen N1032
Pancho N497 skrev:tviler på at de tar biler som ikke kan kjøres, fikk beskjed om det av alle de transportfirmaene jeg fant da jeg hadde tenkt til og kjøpe en og900 med gåen kasse sørpå. så måtte kjøpe en bil som kunne kjøres :D
tror jeg betalte 6 - 7000kr, men det var fra arendal til tromsø da.
Disse jeg har foreslått driver med spesialtransport i tillegg til vanlig transport. Jeg har kjørt for dem og de løste det meste, jeg kjørte mye rart med og uten motor og hjul.

Lagt inn: 01 jun 2007, 20:39
av Hjelle, N6
9000-en din dreg då lett ein bilhengar med ein 900 bakpå...

Lagt inn: 01 jun 2007, 20:53
av Kongpetrus
Hvor mye gikk den for?

Bilde

Lagt inn: 02 jun 2007, 08:12
av Edward N812
Hjelle, N6 skrev:9000-en din dreg då lett ein bilhengar med ein 900 bakpå...
min 9000 har ikke hengerfeste lenger. ike at det ville vært noe problem å få tak i/lånt av en kamerat som har det men. har jeg lov til å kjøre den hengeren, med bil bakpå? særlig over fjellene fra bergen og tilbake til drammen?
Kongpetrus skrev:Hvor mye gikk den for?

Bilde
hehe, hysj da :D

Lagt inn: 02 jun 2007, 08:39
av Frode N073
det e ein egen tråd om akurat det.

hvis hengarens totaltvekt ikkje e høgare enn bilens egenvekt og totalvektå ikkje øveskride 3500kg så kan du dra'an med vanlig B-førarkort.

og900 ligge på ca 1300kg+
tar eg ikkje heilt feil så veie 9000 ca 1600kg+/-
hengaren kan då ikkje ha mer enn 1600+/- tillat totalvekt

e litt på tynn is så rett meg hvis eg har feil

Lagt inn: 02 jun 2007, 12:11
av Ingvar N629
Du kan ikke dra den på henger med B-lapp. Uten E i førerkortet så er det ikke den aktuelle vekta som gjelder, men tillatt totalvekt, både på bil og henger. Tillatt totalvekt trekkvogn+tillatt totalvekt henger skal ikke overskride 3500 kg. Glem det.
Med E i kortet er det vekta ekvipasjen egentlig veier som gjelder. 9k CS kan dra 1800 kg.

Lagt inn: 02 jun 2007, 15:37
av Hjelle, N6
Frode N073 skrev:det e ein egen tråd om akurat det.

hvis hengarens totaltvekt ikkje e høgare enn bilens egenvekt og totalvektå ikkje øveskride 3500kg så kan du dra'an med vanlig B-førarkort.

og900 ligge på ca 1300kg+
tar eg ikkje heilt feil så veie 9000 ca 1600kg+/-
hengaren kan då ikkje ha mer enn 1600+/- tillat totalvekt

e litt på tynn is så rett meg hvis eg har feil
Stemmer.
So sant totalvekt på hengaren (med lass sjølvsagt) er under egenvekta på bilen og totalvekta ikkje vert over 3.5t kan det dragast med vanlig B-kort.
Fordelen med å ha BE er at då får utnytta "vogntogvekta" til den aktuelle bilen. Slik eg forstår det får då vekta på heile skyssen overstige 3.5t om bilen er godkjent for det.

Lagt inn: 02 jun 2007, 15:42
av Frode N073
eg glømte å skriva ta du ikkje har lov å kjøra større hengara sjøl om de e tomme.
det e specs i vognkortet som telle uavhengig om du har last ellår ikkje.

Lagt inn: 02 jun 2007, 15:50
av Hjelle, N6
Frode N073 skrev:eg glømte å skriva ta du ikkje har lov å kjøra større hengara sjøl om de e tomme.
det e specs i vognkortet som telle uavhengig om du har last ellår ikkje.
Nei, det er vel vekta hengaren er lasta til som gjelds. Sjølv om hengaren har lov til å laste 2 tonn har du lov til å køyre den med kun B-kort sosant totalvekta på hengaren inkl. lass ikkje overstig egenvekta på bilen.

Lagt inn: 02 jun 2007, 16:01
av Frode N073
Hjelle, N6 skrev:
Frode N073 skrev:eg glømte å skriva ta du ikkje har lov å kjøra større hengara sjøl om de e tomme.
det e specs i vognkortet som telle uavhengig om du har last ellår ikkje.
Nei, det er vel vekta hengaren er lasta til som gjelds. Sjølv om hengaren har lov til å laste 2 tonn har du lov til å køyre den med kun B-kort sosant totalvekta på hengaren inkl. lass ikkje overstig egenvekta på bilen.
sko tro det. men eg ringte og forhørte meg om akkurat det siden eg blei forespurt om å kjøra ein tom båthengar som har totaltvekt på 2 tonn+. huske ikkje nøyaktig.

då sa de at på vanlig B-førarkort så e det det som står i vognkortet som gjelde. har du E'en i tillegg så e det den faktiska vektå så telle.